Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Anne Elise Ferner

[#63975] Den allsidige idrettsmannen Thorvald Thorgersen

Recommended Posts

Gjest Anne Elise Ferner

Et avisutklipp som jeg tror er fra først på -50 tallet forteller om en av Norges mest allsidige idrettsmann som fyller 70 år. Han bor da i Hansteensgate 16 i Oslo, men allerede i 1900 ble han norgesmester i bryting- mellomvekt i Fredrikstad. Var han fra Fredrikstad tro? Thorvald var ved siden av bokser, også vektløfter, sykkelrytter, svømmer, stuper, skiløper, skøyteløper, kappgjenger - i tillegg til han var utdannet idrettsmassør! Hvem var han??? vh Anne Elise

bilete5857. 70 år.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne Elise Ferner

Forsøket på å legge til scannet bilde av artikkelen fungerte tydeligvis ikke, men jeg vet ikke hvorfor. Anne Elise

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Terje Narten

Han er født 8.12. 1885 i Onsøy,Fredrikstad. Var eldst i en barneflokk på 7. Familien flyttet senere til Traraberget, Glemmen. Noen fler som vet noe?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Terje Narten

Glemte å nevne at foreldrene var Lauritz Torgersen f.1861 på Tjømø og Josefine Prøitz f.1860 i Fredrikstad.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arne B. Kristiansen

Her er familien i 1900 tellingen, dog uten Thorvald. Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Roar Tvetmarken

Ifølge www.rhd.uit.no/ Thorvald arbeider some Tjenestegutt på gården Vasrud Oppistuen på Øyer i Oppland i 1900.- roar -

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arne B. Kristiansen

Et problem med Thorvald på Øyer er at tjenesteguten er født på ØYER........Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Sten Høyendahl

Jeg er nokså skeptisk til at Thorvald Thorgersen skal ha vært norgesmester i bryting i 1900. Som gammel bryter (NM-bronse 1969) er jeg sterkt interessert i denne idrettens historie, men dessverre ligger all aktuell litteratur på området i flyttekasser på loftet mitt. Jeg er likevel temmelig sikker på at norgesmesterskap i bryting ikke ble arrangert så tidlig som i 1900. Om jeg ikke husker helt feil, skjedde dette først i 1913.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg mener jeg har lest at første NM var i 1910, men helt sikker er jeg ikke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Vigdis Skaar Nygaard
Lenke til resten av familien så det ikke blir dobbelarbeid her.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne Elise Ferner

Til Sten (10)og Lars Ove (11)Sitat fra avisatikkelen: 'Det var brytingen som fanget ham først. Allerede i 1900 - før Atletikforbundet ble stiftet i 1903 (mulig at det står 1908 her, litt dårlig kopi) - ble han Norgesmester i mellomvekt i Fredrikstad - det deltok over 40 mann i klassen. Fra 1910 brøt han som profesjonist ved stevner rundt omkring i Europa, Amerika og Australia - og vant 75 av kampene. Som bokser tok han noen matcher i Amerika, men drev mest som trener, bl.a. for den kjente Johnny Espen i årene 1914 - 1915'

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.