Gå til innhold
Arkivverket

[#64000] Trenger hjelp til å tyde kirkebok for Værøy/Røst


Gjest Anne J. Engmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne J. Engmo

Er det noen som kan hjelpe meg å forstå det som står helt bakerst her,på h.side ? Har prøvd å knote meg gjennom det,og tror nok det dreier seg om en eller annen slags feber disse menneskene har dødd av,men sikker er jeg ikke. Fant ei søster til tippoldefar blant disse personene,derfor kunne det vært greit å vite hva som står der. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Jeg ser det står 'den såkalte lofotfeber', og det kan dreie seg om mye smittsomt, blant annet tyfus. Spør Lofotmuseet om de veit mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Hele teksten:I dette Kirkeaar er ved Døden afgaaede i Røst 8, og i Værø 2 Personer. I Maanederne Februar, Marts, April, Mai, Juni og Juli herskede paa Røst en Art smitsom Nervefeber, den især saakaldte Lofotfeber, hvoraf i det Mindste Øens halve Befolkning blev angrebet og led meget. De 8 ved Døden afgaaede ere dog ikke alle døde af denne Feber. Meget mere maa slet og utilstrækkelig Pleie og Føde for flere af dem ansees som Dødens egentlige Aarsag. Undertegnet: Grønvold.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Tusen takk til dokker begge for kjapp respons,og utfyllende forklaring .Og spesiell takk til deg,Else, som oversatte alt i sin helhet.Fantastisk ! Har aldri hørt om Lofotfeber før,man lærer stadig noe nytt her. Og nervefeber har jeg funnet som dødsårsak flere ganger,og lurt på hva det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.