Gå til innhold
Arkivverket

[#64147] Hjelp til å forstå teksten


Gjest Håkon Brun
 Del

Recommended Posts

Gjest Håkon Brun

I en rettssak fra 1697 har jeg tatt et lite utsnitt for å være sikker på at jeg tolker det rett. Er det noen som kan hjelpe meg litt med sammenhengen: Simmen Storwaagen frem komme og want jod æd og oprachte finger Effter laúfven, som Hienderig Johanß Lange saaf i wingen hoß Johanne paa Kalde med andere flere daa de brúgede Spögerj med húer andre og hörtte hand daa at Johanne sagde húad hwilde i mit schört holl, j wed wel at ieg hafver en Orrlöss Mand om hand, schúlde faae det at wide schúlde der komme meget nút af, der tilhand swarde i wed at ieg er lige saa god som j, der til hún swarde har dú iche ware dir hor húnd, og hafde liget j Bergen drochet og horret, da hafde wj wore i selschab med andre godt folch hiem? j gem?, der til hand swarde det siger iche sand menß j schall hafve det löige som ingen Erlige Konne, der paa der bar j hob og schendes paa nÿe igen, og sagde hún ieg hafr: iche warren j nogen manß Schiae og tage fisch der úd og Kiöbt ost for, Henderich Spúrde hinder strax har ieg giord det, wider kúnde hand iche sige der af. mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.