Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#64147] Hjelp til å forstå teksten

Recommended Posts

Gjest Håkon Brun

I en rettssak fra 1697 har jeg tatt et lite utsnitt for å være sikker på at jeg tolker det rett. Er det noen som kan hjelpe meg litt med sammenhengen: Simmen Storwaagen frem komme og want jod æd og oprachte finger Effter laúfven, som Hienderig Johanß Lange saaf i wingen hoß Johanne paa Kalde med andere flere daa de brúgede Spögerj med húer andre og hörtte hand daa at Johanne sagde húad hwilde i mit schört holl, j wed wel at ieg hafver en Orrlöss Mand om hand, schúlde faae det at wide schúlde der komme meget nút af, der tilhand swarde i wed at ieg er lige saa god som j, der til hún swarde har dú iche ware dir hor húnd, og hafde liget j Bergen drochet og horret, da hafde wj wore i selschab med andre godt folch hiem? j gem?, der til hand swarde det siger iche sand menß j schall hafve det löige som ingen Erlige Konne, der paa der bar j hob og schendes paa nÿe igen, og sagde hún ieg hafr: iche warren j nogen manß Schiae og tage fisch der úd og Kiöbt ost for, Henderich Spúrde hinder strax har ieg giord det, wider kúnde hand iche sige der af. mvh Håkon

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.