Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#64149] Emigrasjon fra Stavanger til Fort Natal/Durban i Sør Afrika

Recommended Posts

Gjest Bente Borgen

Seilmaker Ole Sivertsen fra Møglebustad, Sola, f. 1845 og konen Anne Dorthea Taraldsen Gramstad f. 1864 på Eiganes i Stavanger emigrerer til Durban. De skal ha giftet seg omtrent 1891. De hadde med seg 5 barn født i perioden 1894 - 1903. Kilder i Durban forteller at de kom dit i 1906. Så kommer utfordringen: Jeg finner ikke giftermålet deres, ei heller når barna er født. Anne Dortheas foreldre dør i 1897, og skiftet etter dem forteller at de allerede da er bosatt i Durban. Jeg finner dem heller ikke i 1900 her i Norge. Og jeg finner bare den siste siste sønnen født i Durban i 1907. Jeg finner dem heller ikke blandt emigrerte.... Er det noen som har noen ideer om hvordan jeg skal finne ut mer om dette?

Gjest Harald Jarl Runde

- Veit du kva etternavn Ole og Anne brukte? - Namn på born og omlag når dei vart fødde? - Når Ole - Anne døydde? - Er det rimeleg å tru at Ole og Anne høyrde til ein dissentarkyrkjelyd?

Gjest Bente Borgen

De brukte Sivertsen som etternavn. Barna deres het John Tobias f. ca. 1894, Inga Kristine f. 19.05.1896 i Durban (fant henne nå døpt i St. Johannes kirke i Stavanger 18.11.1900), Elisabet f. 14.10.1900 i Stavanger (døpt samtidig med søsteren Inga), Arthur f. ca. 1895, Oline f. ca. 1902 og Malvin Bernhard f. 1907 i Durban. Da har de i alle fall vært hemme en tur i 1900. Ole er innført som død i sjømannskirken i 1908. Anne Dorthea bor i Red Hill i Durban når hun dør i 1953. Men dato for hennes dødsfall har jeg ikke. Tror ikke de er dissentere.

Gjest Harald Jarl Runde

Boka 'Gloria in Exelcelsis' omtalar Den norske kyrkja i Durban. Her er teke med utdrag frå kyrkjebøkene fram til 1979. Eg finn:Døypte: 1901 Peter J Sivertsen - 1902 Oswald R Sivertsen - 1904 Anna C Sivertsen - 1908 Malvin B Sivertsen. Konfirmerte: 1911 Johan T Sivertsen. Gifte: 1899 Omund Sivertsen/Christine Hovland - 1905 Thomas Gibb/A. Cecilie Siversen. Døde:1908 Ole Sivertsen.

Gjest Bente Borgen

Takk skal du ha, Tor. Da vet vi i alle fall at de bodde i Stavanger (på samme adresse) både i november 1900 og mars 1902. I Durban i 1896. Men hvorfor er de da ikke med i folketellingen av 1900? Her ser det ikke ut til at Støperigaten går helt til nr, 31 engang. Historien fortalte at de emigrerte til Durban i 1906, men jeg finner ingenting omkring det.

Gjest Bente Borgen

OK! De finnes altså ikke i 1900-tellingen. Dette har jeg fått bekreftet fra statsarkivet. Men jeg finner heller ikke Johan Tobias (f, 1894) og Arthur (f. 1895?) dåpsregistrert noe sted...... Heller ikke giftermålet til foreldrene....

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.