Gå til innhold
Arkivverket

[#64207] Lilleholt (Holt) og Skjulestad (A. Moland) - 1600-tallet


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Anders Jonsen Skjulestad (ant. f. ca. 1612) er en av mine 'gamle' aner. Han levde til begynnelsen av 1680-årene. Det har ikke latt seg dokumentere hvem han var gift med, men han hadde 6 kjente barn - deriblant Jon Andersen Lilleholt-Østerå (ca. 1632-ca. 1707), som jeg videre nedstammer fra.Anders Jonsen Skjulestad forbindes både med gården Skjulestad i Austre Moland og gården Lilleholt i Holt (samt muligens et par andre gårder), men eierstrukturen Skjulestad-Lilleholt ligger foreløpig litt i det dunkle for meg, så der er jeg absolutt mottakelig for ytterligere informasjon/refleksjon.Anders Jonsen var nok sønn til den Jon Skjulestad, som er nevnt som krone- og leilendingsbonde i 1610. I 1624 er vel Jon Skjulestad død, for han er ikke nevnt i odelsmanntallet. Der finner vi likevel følgende relevante opplysning (fra den trykte transkribsjonen):Sussanna Anndersdaatter Schiulsta eiger paa hinndes børnns wegne kiøbegoedtz i Røesestølld i Hollds sogenn 1 h. Noch hinndes wøerdning, och hindes børns oedell i Røssestøll i Holds sogenn 2h.Det vil vel ikke være noen urimelig antakelse å gå ut fra at Susanna Andersdtr. er Jon Skjulestads enke, men tilknytningen til Rosstøl i Holt er foreløpig uklar for meg. Rosstøl var, jf. Holtsboka, utgått fra Kroken (vestre eller østre). I 1647 leide ei 'Biertte Roesestøell' 1 hud av to bønder fra Austre Moland: Oluff Woge (Voie) og Gunner Hesthauge (Hesthag).Når det gjelder Susanna Andersdtr. Skjulestad, må den teksten i odelsmanntallet 1624 som følger umiddelbart etter det jeg siterte ovenfor, også bl.a. gjelde henne:Disligeste och som Gierttrud Breckenn i Trommesogenn paa hinndes børnns weigne tilkommer till oedell i lille Holtt i Holdzs sogenn 3h.Jeg oppfatter det da slik, at både Susanna Andersdtr. Skjulestad og Gjertrud Brekka (nedre Brekka på Tromøya) hadde odel i Lilleholt. Kan de ha vært søstre? Og hvem hadde Gjertrud vært gift med (derom hun da hadde vært gift)?Anders Jonsen Skjulestads bror, Niels Jonsen (som antakelig var den eldste av de to), er fra 1631 nevnt som eier av 1 1/2 hud i Lilleholt - der han også bodde. I 1642/43 eier han denne parten fremdeles, og broren Anders Jonsen Skjulestad eier også 1 1/2 hud i gården (i tillegg til at han er oppsitter på Skjulestad). Niels har imidlertid åpenbart økonomiske problemer, for i 1642 pantsetter han (som mange andre bønder i Holt og omegn) sin eierpart til Isaach Lauridzen i Risør for 168 rd. Og i 1648 pansetter han denne eierparten på nytt - denne gangen til broren Anders Skjulestad (samtidig som han leier brorens part).Hvilke problemstillinger er det jeg så er opptatt av her? Jo - følgende (et par av dem har jeg allerede vært innom):1. Var Susanna Andersdtr. Skjulestad enke etter Jon Skjulestad?2. Kan Susanna Skjulestad og Gjertrud Brekka ha vært søstre?3. Dersom vi forutsetter at Gjertrud var gift til Brekka (og enke tidlig på 1600-tallet) - kan vi da videre tenke oss at hun (og Susanna) kan ha vært døtre av en hypotetisk Anders Lilleholt? For ordens skyld: De eldste Holtsboka nevner på Lilleholt, er leilendingen Jørgen Lilleholt (1610, 1637 og 1652) og en Oluff Lilleholt (1620).4. Kan Jon Skjulestads patronym ha vært Nielsen? Jf. at han hadde to kjente sønner - Niels og Anders.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Noen oppfølgings-opplysninger når det gjelder de aktuelle gårdene:I Skattematrikkelen 1647 (trykt utgave) har Skjulestad en skyld på 3 huder: 'Presten biuger till Annders Siullstad 3 huder'. Lilleholt er på 4 huder: 'Niels Lille Holt eiger og bruger 1 1/2 hud, leyer aff Anders Schiullstad 1 1/2 hud. Presten eiger 1 hud'.Mer om Rosstøl (jf. Holtsboka): 1645 - opps. Poffuel Rosstøl og hans kvinne. 1661 - Gunder Rosstøl eier 1/2 h., Mari Jonsdtr. eier 1/2 hud. Brukes af Johannes Siffuersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Skjulestad - en presisering: Det ser ut til at Skjulestad har vært prestegods gjennom det meste av 1600-tallet, men at det er den samme familien som har drevet gården. I 1668 er den nevnt som lensmannsgård.Lilleholt 1661: Anders Jonsen Skjulestad eier 2 huder i Lilleholt og er bygselrådig. Holts prestebord eier 1 hud. Jon Andersen (Anders Jonsens sønn) bruker gården.Lilleholt 1668: Jon (Andersen) er leilending på gården. Anders Skjulestad eier 2 huder. 1 hud er mensalgods.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

I 1624 (se innlegg 1) er det opplyst at Susanne Andersdtr. Skjulestad hadde 2 huders vurdingsgods (som også var hennes barns odel) i Rosstøl i Holt. Det kan vel tyde på at hun har sittet i uskiftet bo, og at hennes mann (Jon Skjulestad?) kanskje opprinnelig har vært derfra? (Vi vet jo nå at Skjulestad var prestegods).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Helge Berntsen

Hei Oddbjørn, jeg har notert at Anders Jonsen også hadde en eierdel i Skåland på 1,5 ksk. Har du noen formening om denne tilknytningen, eller om den eventuelt fulgte med fra hans ukjente kone ? Både Anders og Nils etterkommere fremsatte vel også odelskrav til Lilleholt i 1730-årene, som imidlertid ble avvist, og tilkjent Kittel Christiansens etterkommere. Kan disse sakspapirene gi noe mer opplysninger ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, jeg er klar over den eierdelen - men jeg vet ikke hvordan det hang sammen.Anders Jonsen Skjulestads sønnedatter, Siri Johnsdtr. Østerå, ble for øvrig gift med Jens Gulbrandsen Skåland (de er mine forfedre). Og hans far igjen, Gulbrand Knudsen Skåland, kom fra Landbø i Austre Moland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.