Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#64255] Oppslag bygdebok for Tysnes - Gardene Elholm og Teigland

Recommended Posts

Gjest Oddvar Søreide

I følge bygdebok for Austevoll så er Abraham Abrahamsen g. Ingeborg Johannesdatter. Busett på Kolbeinsvik. I følge boka er Ingeborg bror til Samson Johannesen Teigland. Eg finn dette ekteparet gift i 1755. LenkeEr det samme ektepar som gifter seg, da utifra at Ingeborg Johannesdatter er søster til Samson Johannesen Teigland? Kven er då foreldre til Abraham Abrahamsen og Ingeborg Johannesdatter?

Gjest Vibeke L Hansen

HeiJeg finner i Tysnes soge nr 3, s 62, flg:Johannes Samsonson Tegland f.o.1704 d 1771 vart g1 1725 med Ingeborg Knutsdatter Myklestad (bnr3) f.o.1697 d 1753. Ingeborg og Johannes overtok 1/2 l sm 1/2 h i jorda ved skøyte 1726. I 1742 bygsla deg i tillegg bnr 6b. Ingeborg hadde tent på Økland i Heiabygdo i yngre år. Ho laut svara ektebøter i 1728, medan Johannes, som var soldat, slepte unna straffen. Johannes dreiv heimefiske og vintersildfiske. Han vart g opp att i 1753 m enkja Kari Andersdatter Ersvær (bnr3) og var sidan jordamann på Ersvært til han døydde.Barn (Ingebor og Johannes):1. Samson (1725-96) Bor på Teigland.2. Malena. Bor på Sunda B br1.3. Ingeborg f 1732 g 1755 m Abraham Abrahamson Eldholm bnr3. Bor på Kolbeinsvik, Austevoll.4. Knut. Bor på Li H br3. MvhVibeke

Gjest Vibeke L Hansen

Det er 3-4 ledd bakover nevnt på Tegland fra Johannes Samsonson. Det står mye om dem, så jeg anbefaler deg å låne soge 3 på biblioteket.Her er hans foreldre: Samson Abelson Tegland Malena Johannesdatter (Meland på Tysnes), litt usikkert.Foreldrene hans igjen: Abel Johannessen Tegland NN Pedersdatter Store-Heie bnr 4Foreldrene hans igjen: Johannes Olson (Tegland) g1 Eli (Abelsdatter?) g2 Marta Ellingsdatter Uggdal (Midtstov)Mange av disse gårdene er nevnt i Tysnes 2, inkl Myklestad og Eldholm. Den har dessverre ikke jeg. Så jeg kan ikke hjelpe deg mer der.Mvh Vibeke

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.