Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#64269] Erich Halvorson Tetterud - hvem var han?

Recommended Posts

Gjest Svein Botterud

Jeg har prøvd å legge ut en forespørsel på DIS-Norge angående Erich Halvorson Tetterud som ble far til en pike på Tretten i 1856. Forespørselen er her [url="http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=69912>LenkeJeg finner Tetterud familie med Halvor som patrynomikon i 1865 i Krogstad

Gjest Berit Knudsen

Kråkstad og Aremark hørte vel under Follo prosti. Tror nok ikke det er noe som heter Aremark prosti.Ellers er det uvanlig at det står: gift mann i Aremark for jeg mener det som som oftest står at noen er fra et sted. Kan det bety at hun hadde vært en tur i Aremark og ikke han i Øyer?

Gjest Svein Botterud

Takk for opplysningene om prostiene.Berit, jeg tror nok at denne mannen helst har vært på tur til Tretten enn at Lisbet var i Aremark. Kanskje han var på handel med hester? Tretten hadde jo Stavsmartn, på den tiden det største hestemarkedet i Norge. Mange i området levde av å handle hester og vinterfore de. Likeså på Botterud.Spørsmålet ligger nok mer i om denne Anders Halvorsson Tetterud kunne ha en bror som het Erik? Men jeg finner ikke noe i kirkebøkene for Kråkstad.

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Den samme inndelingen finner jeg i et dokument om folketellingen 1930 hos Statistisk sentralyrå.Jeg ser at det på 1700-tallet er snakk om Øvre Borgesyssel og Follo som ett prosti, jfr NST Norsk prestehistorie. I dag er det litt annerledes: Aremark er i Østre Borgesyssel. Kråkstad og Ski i Follo prosti.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.