Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#64271] Felming i USA - hvem var de?

Recommended Posts

Gjest Svein Botterud

Jeg har i lengre tid hatt kontakt med min familie i USA. En av de ble gift Fleming. Opphavet til denne familien er norsk og den som reiste ut var i USA Halvor Fleming. Han benyttet enten A eller J som mellombokstav og var født i oktober 1855 i følge amerikansk folketelling. Dessverre døde hans barnebarn, gift med min slekting, her om dagen uten at jeg fullt ut klarte å finne hans opphav. I følge hans barebarn kom Halvor fra Bergen. Han immigrerte enten 1882 eller -83 i hht. folketellingene men jeg har ikke klart å finne noen sammenheng.I USA bodde familien i Garfield, Jackson co., Wisconsin i alle fall i fra 1895 til 1920. Hans eldste sønn ble gift med en dame med røtter i Fåvang, Ringebu, som jeg har funnet men det virker ikke som de kom fra samme plassen.I og med at Fleming benyttes bør det kanskje ha noe med Flem, Felmmen, Fleming å gjøre men jeg finner ikke noen sammenheng. Håper at noen kan hjelpe slik at nøtten kan sendes hans enke, barn, barnebarn og oldebarn.

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/149646-64271-felming-i-usa-hvem-var-de/
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Du har sikkert sett at det kun er en Halvor i passe alder i Bergen i 1865: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=14&filnamn=f61301&gardpostnr=844&personpostnr=8742#nedre>LenkeFarens etternavn begynte på J.Men det er ingen som har dette navnet Fleming, du finner det på Østlandet i 1865.Men det er ingen Halvor Samsonssen eller Fleming som emigrerer fra Bergen.Heller ikke Fleming i morens navn til denne Halvor over:

Gjest Svein Botterud

Jeg har tidligere fundert på de samme som dere har påpekt men ikke klart å konkludere.Jeg finner flere personer i USA med Fleming som etternavn og som kommer fra Norge. Det er en Christ Fleming som i hht census 1900 er født i mai 1854 og immigrert 1884, en Ole Fleming født juni 1857 og immigrert 1878. Alle bor i sentral Wisconsin.Min Halvor skiftet etter hvert navn til Henry. Hans eldste barn het Albert. Får håpe noen kan ha en følelse med navnet.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.