Gå til innhold
Arkivverket

[#64282] Qvernum- Hexumqvern på Toten samme gård?


Gjest Hilde Rossing
 Del

Recommended Posts

Gjest Hilde Rossing

Noen som vet og hvor de lå.Sent 1700-tidl 1800.Lurer også på om noen har bygdebok for Toten og om Johannes Pedersen og kone nr.1 Johanne Olsdtr.på Vallesæter (fra ca 1820) står omtalt der?Deres foreldre?Spør i godt håp om å få bekreftelser på noen av mine kandidater!Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Tusen takk, Torodd!Min Johannes Pedersen på Vallesæter skal være født på Qvernum med Peder Svendsen som far.Finner bare en passende kandidat på Hexumqvern, så da ser det ut som det er samme gård, lurer på om vi befinner oss ved Reinsvoll jeg..? Samme området som Vallesæter det.Vel, takker igjen, også for nyttig lenke!Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Det er riktig at Kvernum (Qvernum) og Heksumkvernum (Hexumqvern) er det samme. Heksum hadde fra gammelt grense ned mot Hunnselva, og i området som nå kalles Bruflat (mellom Eina og Reinsvoll) ble det anlagt kverner langs elva - derav navnet ('kvennom' tilsvarer flertallsformen 'kvernene' på Totendialekt). [se artikler i TOTN årbok 2002 og Mjøsmuseet årbok 2006].En rask kikk i H.H. Neumanns protokoller (slektstavler for Toten, utarbeidet av sogneprest H.H. Neumann) viser i hvert fall at han har trukket samme konklusjon som deg når det gjelder Johannes Pedersens opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.