Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Christel Rasmussen

[#64295] Hjelp til tydning av KB Sogn og Fjordane Lavik

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Fadderne tyder jeg slik: Rognald Johans. Midfloh, Ivar Johans. Maaren, Peder Anders., Lucrits Olsd., Johanne Andersd. Maaren. Hjemmedøpt av Rognald Johannesen Midflo

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er vel ikke Midfloh, men Midslo(t)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arnfrid Mæland

Han er født 14.2. og døpt 26.2., altså 12 dager gammel. Det var vel vanlig å døpe dem når de var ca 1 uke gammel, så det er ikke godt å si hvorfor her var en hjemmedåp i mellomtiden. Kanskje han var for tidlig født.Trenger du opplysninger om foreldrene og fadrene så har jeg noe, men de fra Midslo(t) kjenner jeg ikke til.Mvh Arnfrid

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Christel Rasmussen

Takk for hjelpen alle sammen. Er Midslo(t) et sted/gård? Anders Christensen er min oldefar. Hvis du har flere opplysninger om foreldrene og fadrene, ville jeg være meget takknemlig om jeg fikk dem. Mvh Christel Rasmussen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Torodd Kinn

Midslått ser ut til å vere ein del av garden Måren. Her ser du kor Måren ligg: Lenke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arnfrid Mæland

OK, her fra Rygh:'65. Maardalen. Udt. m/ao/2rdalen. -- Mitzlof 1667. Midtslot 1723 (kaldet Midflot i kgl. Resol. af 10/10 1826).Da Gaarden tidligere har havt et andet Navn, kan det ikke af ældre Kilder sees, om det nuv. Navn gaar saa langt tilbage i Tiden, at der er Rimelighed for, at det indeholder et Elvenavn Már- (saaledes som Maardalen i Tinn, se Bd. VII S. 263). Hvis det er et forholdsvis ungt Navn, kan nem- lig Dalen have været benævnt efter frg. GN., den eneste gamle Gaard i den. -- Da 2det Led i det ældre Navn begynder med s- i de to ældste Former, er det vel at forstaa som sláttr m., Slaatteland (*Miðsláttr); er -flot rigtigt, maa det være fl&bmaapeno;t f. eller fl&bmaapeno;tr m., Flade (Indl. S. 50). Gaarden ligger paa Tangen mellem Dalens Elv og et lidet Tilløb.'Med andre ord er Midtslott det gamle navnet på Måredal.Da skal jeg snart lage til noe til deg Christel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Christel Rasmussen

Takk for 'lenken', Kinn. Var det om gården Måren der var en sending på fjernsynet for en tid tilbake, hvis jeg ikke husker feil? Noterte meg dessverre ikke noe den gang. Mvh Christel Rasmussen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Christel Rasmussen

Takk, Arnfrid, for opplysningen. Er spent på hva du kommer til å sende meg. Mvh Christel Rasmussen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arnfrid Mæland

Dette er tjukkeste slekten min: 1. Anders Christiansen Aven Foreldre: 2. Christian Ottesen Torvund 3. Ingrid Andersdatter Måren 1807 - Christian og Ingrid fikk først sønnen Otto i 1840, som var gardist i Stockholm i 1860. De giftet seg i 1842. Flyttet ut av prestegjeldet. Besteforeldre: 4. Otte Hansen Torvund 5. NN I 1801 bor Otte Hansen på Torvund med sin hustru fra 2. ekteskap, men hun er 54 år, slik at Christian neppe kan være født av henne etter 1801. Jeg finner ikke Christian i 1801-tellingen heller, så om han er deres felles sønn, så må han ha vært i tjeneste et annet sted, og at han derfor kan være uteglemt i manntallet. Jeg vet derfor ikke når Christian ble født. Dette kan man evt finne i kirkeboken. Bakover her må i tilfelle søkes i andre kilder enn de jeg har tilgjengelige. 6. Anders Pedersen Dale 1775 - 7. Sigrid Johannesdatter Austrheim 1780 - 1864 Anders og Sigrid giftet seg trolig i 1803. Før det hadde de fått et barn, Sigrid f 1801. Videre fikk de barn frem til 1818. Ingrid er den tredje eldste i søskenflokken. I tillegg fikk Anders et uekte barn, Peder, med sin svigerinne Barbro Johannesdatter Austrehim, i 1815. Bodde på gården Måren. Oldeforeldre: 12. Peder Nilsen Sæbø 1743-1815 13. Brita Ellingsdatter Dale 1744 - 1832 De ble gift i 1766 og fikk 10 barn fra 1766 til 1790, hvor Anders er nr 5 i søskenflokken. Bodde på gården Dale. 14. Johannes Johannesen Berge 1743 - 1808 15. Barbro Gullaksdatter Høyangs-Håland 1757 - 1841 De giftet seg i 1774 og fikk 11 barn fra 1775 til 1804, der Sigrid er nr 3 i søskenflokken. De bor først på Høyangs-Håland, deretter på Austrheim. Tippoldeforeldre: 24. Nils Rognaldsen Sæbø 25. Gjertrud Pedersdtr Øyra De ble gift i 1733 og fikk 5 el 6 barn sammen. Peder er nr 5 i søskenflokken. Nils gift 2. gng i 1746 med Marta Iversdtr Træbø fra Gaular. 26. Elling Lassesen Dale 1723 - 1767 27. Enkefru Frie Knutsdtr Berge 1703 – 1767 De giftet seg i 1744 og fikk tre barn, hvor Brita er eldst. Hun hadde tidligere vært gm Ole Hansen Bjordal. 28. Johannes Nilsen Berge Y. 29. Barbro Lassesdtr Måren De giftet seg i 1738 og fikk 7 barn. Johannes hadde tidligere vært gift med Randi Pedersdatter Dale, og hadde med henne 6 barn. 30. Gullak Sjursen Høyangs-Håland 31. Sigrid Olsdatter Hjetland De giftet seg i 1747 og fikk 11 barn, hvor Barbro er nr 6. De bodde på Høyangs-Håland.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Christel Rasmussen

Arnfrid, takk for innlegget. Faren til Anders het nok ikke Christian, men Christen/Kristen Otto(e)sen. Jeg slo opp i Scanna KB for Lavik 1809-1822 under døbte 1813. Der står navnet ført som Christen, farens navn Otto Hansen og morens Synneve Ols Dtr., begge bosatt Ytre Torvund. For flere år siden, jeg tror det var i en bygdebok (dessverre noterte jeg meg ikke hvor) fant jeg at Otto var født i 1758 og Synneve i 1779, giftet seg i 1804. I Folketellingen 1865 fant jeg følgende: Distriktsnr. Side Skuledistrikt Sokn Prestegjeld Gard Overskrift 95 3 111 i en Del af Vademsfjorden Ladvik Ladvik Vareleite 1 Personnr. Hushald Førenamn Etternamn Fam. stilling Yrke Sivilstand Alder Kjønn Fødestad Stort kveg Får Geit 643 11 1 Christen Ottes. Huusmand med Jord g 53 m Ladviks Prgj. 5 10 7 644 12 Ingerid Andersd. hans Kone g 58 k Ladviks Prgj. 645 13 Sjur Christens. deres Søn ug 15 m Ladviks Prgj. 646 14 Sigrid Christensd. deres Datter ug 10 k Ladviks Prgj. Mvh Christel Rasmussen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arnfrid Mæland

OK, da betyr det at Otto Hansen ble gift en tredje gang i 1804. Det kan stemme, for, som sagt, konen hans i 1801 var 54 år. Hun må vel ha dødd mellom 1801 og 1804.Så var det fadderene: Rognald Johans. Midfloh (Måredal), Ivar Johans. Maaren, Peder Anders., Lucrits Olsd., Johanne Andersd. Maaren. Hjemmedøpt av Rognald Johannesen Midflo (Måredal)Rognald Måredal var fra Austrheim, g to ganger 1. med Ingeborg Jakobsdtr Håland, 2. med Torbjørg Aslaksdtr Håland, Ivar Johannesen Måren var ugift og bodde på Teigen, Peder Andersen var bror til Ingrid, Lukris Olsdatter var fra Årdal og gm med Johannes Ivarsen Nordeide, bosatte på Måren, Johanne Andersdtr er søster til Ingrid.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Christel Rasmussen

Arnfrid, hvor har du informasjonen om Anders Christensens aner fra? Er det fra bygdebøker eller noe mer sikkert. I bygdebøker er det jo mange feil. Mvh Christel Rasmussen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har det fra Ætteboken for Kyrkjebø. Har ikke sjekket KB for denne delen, så det må jo gjøres, da det ikke er mine aner direkte. Det er forøvrig jeg som har alt kildematerialet som lå til grunn for Ættebok for Kyrkjebø, Bygdebok for Kyrkjebø og Bygdebok for Kyrkjebø og Lavik. Der er avdekket noen feil i disse bøkene, men ikke mange. Det er forøvrig også jeg som har dokumentet der rettingene til Ættebok for Kyrkjebø legges inn. Der kom en revidert utgave av Ættebok for Kyrkjebø i 1994, men den har jeg ikke.Er det spesielle ting du mener bør undersøkes?Jeg har ikke informasjon om bakover vedr Christen Ottesen Torvund, slik jeg også skrev i innlegg (10).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Christel Rasmussen

Far til Otto Hansen Lavik/Torvund skal være Hans Andersson Lavik Daae, men det er jo ikke helt klart hvor han kom fra. Se 61420. Jeg venter spent på om det kommer noe nytt der. Mvh Christel Rasmussen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arnfrid Mæland

Var det du og jeg som holdt på med den Daae-saken tidligere?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Christel Rasmussen

Nei, det var nok ikke meg, men jeg har fulgt den og lagret den under 'mine favoritter'. Mvh Christel Rasmussen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arnfrid Mæland

OK. Ble jo bare litt paff når jeg gikk på debattnummeret og så at det var den Daae-saken som jeg har brukt uttallige timer på, og lurte på om vi skulle begynne på den en gang til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Apropos # 10 så har jeg og litt om disse folka.N° 26 og N° 27: Det var skifte etter Elling Lassesson Dale i 1767: 'Skiftet er holdt 4.-5. mai 1767 og nevner felles barn Brithe Ellingsdatter, g.m. Peder Nilsen Dale, og Ragnilde Ellingsdatter, 20 år, og hennes barn Ragnilde Olsdatter, 30, Sigri, g.m. Elling Olsen Aachre, Kari Olsdatter var død, men hadde etterlatt seg Iver Pedersen, 13, Knud Pedersen, 10, og Ole Pedersen, 4 år.'Far til n° 29 har jeg som Lasse Einarsson Måren 1687-1749 (har ikke sjekket det)Foreldra til 27. Frie Knutsdtr var54. Knut Hanson Drabitus 1671-174155. Ragnhild Bergesdtr108. Hans Michelson Drabitus Kyrjebø 1642-1705Henning Sollied i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift IX, side 169 m.fl. Han har ikke med noen forfedre til Hans Michelsøn Drabitius.109. Bothilde Jonasdtr FlemmingPå sise 284 i Ætteboka for Kyrkjebø utg. 1994: Hans Michaelson Drabitus f. 1642 d. 1705.'Skifte vantar både etter Hans og Botilde, så det er ukjent kor mange barn dei har'.Hans M Drabitus ble gift andre gang med min 5. tippoldemor Sigrid Sjursdtr Frivik 1670-1740 (hun var enke).Ft 1701: LenkeResten under er usikkert for vi vet ikke om det er rett at Michel Drabitus var far til Hans!216. Michel Drabitus ??? usikker217. N.N. Søfrensdtr Heiberg434. Søfren Lauritzen Heiberg ca 1575- 1653 Han var Fogd i Indre Sogn og gm435.Anna Madsdtr Kvale ca 1585-1668Han var fra øya Heds i Tønder, Sønderjylland, og bror av 'Lusterfuten' Anders Lauritssøn (død på Fuhr i Luster 1629).Barn: Kirsten Søffrensdatter (1615-1653) Mette Søffrensdatter (1607-1661) Lauritz Sørensson (1612-1669) N.N. Søffrensdatter Mads Søfrensen (1619-1697) Anders Søfrensøn (1630-1688)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arnfrid Mæland

Tok ikke med dette da der er noen feil i Ætteboken, spesielt vedr Drabitius. Skal se på de notatene i morgen.Men jeg vet jo egentlig ikke om det er dette Christel er ute etter.Hvis det er denne Daae-saken det gjelder, så er jeg redd vi ikke kan bidra med noe mer.Det var tradisjon å bruke geistliges slektsnavn som døpenavn, og det var helt legalt. Slik var det i Sogn og slik var det i Bergen. Men Hans Andersen Torvund/Lavik har ikke benyttet Daae i en eneste samtidig kilde.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Christel Rasmussen

Hans M. Drabitius hører også til mine aner. Jeg fant i sin tid Michell Drabitius i Bergen Borgerbog 1550-1751 ved N. Nicolaysen, hvor det står at han fikk Borgerskap i Bergen i 1641. Når jeg nå ser i Digitalarkivet under 'Borgerskap i Bergen 1600-1751' finner jeg ham ikke der. Pussig! Nr. 109 har jeg med navn Bothilde Jon(a)sdtr. Fan(n)ing, datter til Jon(as) Rasmussen Fanning fra Danmark. Mvh Christel Rasmussen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arnfrid Mæland

Fortsettelse:Jonas R Fanning var bosatt på Kyrkjebø 1645-58.Skifte 1688: 'Skiftet er datert 12. juni 1688 og nevner enken Anna Knudsdatter Bang og barna Hans Jonassen, prest i Lærdal, datteren Elenæ var død, men hadde etterlatt seg sønnene Niels, Ramus og Knud Pedersønner, og datteren Bodilde var gift med Dominicus Nagel, borger i bergen, bosatt i Årdal i Sogn.Jonas hadde hatt en datter til, men hun hadde omkommet under et forlis på Sørlandskysten i 1669.' (Yngve Nedrebø)Mine notater:Jon Fanning tok artium i Bergen, vart lærar der 1644, pers. kap. i Vik 1645, bustad Kyrkjebø. Han skilde Ljotebø ut som eige bruk og budde der nokre år, kjøpte Kyrkjebø 1663, og garden var i ætta til 1809. Elen vart g. 1671 m. handelsmann Peder Hjermand, Lærdalsøyra. Hans er oldefar til fru Nansen, sjå Kyrkjebø 120.Merknad: 'Opplysningen om at Jonas Rasmussen var gift med en datter av Hans Rosing kan tilbakevises. Allerede i 1640-årene må Jonas være gift med Anne Knutsdatter Bang, som er mor til alle hans barn, og hun overlever ham.' (Yngve Nedrebø) Randi Rostrup, Oslo, 26.12.2004 15:40 (25) 'Jeg er enig i at det er noe som ikke stemmer i forhold til Botilde Jonasdatters ekteskap. Det som kommer inn nytt i forhold til hva som har vært kjent før, og som skaper størst forvirring, er Nedrebøs opplysninger i innlegg 2 om at Botilde Jonasdtr. ved farens skifte i 1688 var gift med Dominicus Nagel, borger i Bergen og bosatt i Årdal i Sogn. Dette er svært vanskelig å få til å gå i hop med det som ellers er kjent om Hans Drabitius’ og Dominicus Nagels ekteskap, opplysninger som ellers har sett ut til å være rimelig pålitelige. Ut fra A.M. Wieseners utgreiing om Nagel-slekten (‘Bergenske studier’ i «Bergens historiske forenings skrifter» nr. 38, 1932), ser det heller ikke ut til at det var mer enn en Dominicus Nagel i Årdal i 1688. Lampe skriver (bd. 2, s. 33) at Botilde g.m. Hans Drabitius var død før faren. Man skulle tro at denne opplysningen også stammet fra farens skifte i 1688. Følgelig kan det se ut til at opplysningene i akkurat dette skiftet kanskje kan være formulert på en slik måte at de er lette å misforstå. Derfor følgende spørsmål: Er det mulig å få vite nøyaktig på hvilken (eller hvilke) måte® Dominicus Nagel er nevnt på skiftet etter Jonas Rasmussen og hvordan opplysningen om ekteskapet med Botilde konkret er formulert? Alternativt, kunne dette skiftet (helt eller delvis) digitalfotograferes og legges ut i Digitalarkivet, så kunne vi selv transkribere de aktuelle passasjene? Kunne det f.eks. tenkes at Hans Drabitius var forhindret fra å møte og at Dominicus Nagel møtte som fullmektig i hans sted? Er opplysninger om Botildes ektemann tvetydig formulert? Dette kunne det være interessant å få vite før man eventuelt gikk i gang med å undersøke Hans Drabitius’ og Dominicus Nagels liv og ekteskap på ny i primærkildene.'

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arnfrid Mæland

Fortsettelse:Her er den vesentligste debatten vedr Bodil Jonasdatter; Lenke og som vi ser er vi ikke fremme ved noen lsøning som alle kan enes om.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Christel Rasmussen

Takk for all informasjon med lenker, Arnfrid. Det er jo en god del å arbeide videre med. Jeg leste en gang til gjennom mitt innlegg nr. 11 angående folketellingen fra 1865 hvor Ingrid var 58 år og det yngste barnet 10. Det betyr jo at Ingrid var 48 år da hun fikk dette. Det var vel kanskje mulig? Men da dette barnet ikke hører til mine direkte aner, spiller det for såvidt ikke noen rolle. Mvh Christel Rasmussen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.