Gå til innhold
Arkivverket

[#64328] Spellemenn i Aure omkring 1900


Gjest Aud Kalland Sterten
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Kalland Sterten

Hei,Jeg arbeider litt med etterslekta til skredder Ole Larsen og Sissel Torstensdatter som bosatte seg på Torsetsæter i Aure ( også nevnt som Stranden ) omkring 1790. Den kjente misjonæren Lars Jacobsen Røstvig fra Hemne kan føre sine aner tilbake til dette paret.Blant etterkommerne finner vi også to karer, Spell-Pe og Spell-Jo som begge var født på Torsetsæter. Peder og John var søskenbarn av min tippoldefar Johannes Johnsen Kalland.Fylkesfotoarkivet for Møre og Romsdal http://www.fylkesfoto.no/ har bilder av begge to, og om John er følgene notert:John Olsen Torsetsæther populært kalt 'Spell-Jo.' Han budde forskjellige stader, han hadde et omflakkende liv. Han budde ei tid på Kalland hos Ola J. Kalland. Han var bror til 'Spell-Pe'. Siste del av sitt liv flyttet han til Vestlandet. Bildet er trolig tatt på Kalland, i frukthagen til Ola J. Kalland. Han er regnet som en bygdeoriginal.I boka Inn fra Havet av Leo Oterhals er en Små-Jo omtalt på side 109. Jeg tar med det vesentlige.Det hendte at de sendte bud etter han Små-Jo, drengen i Kallandsvågen. Når karfolka hadde rydda bryggegulvet satte han Jo seg på en gammel fiskekasse, stemplet Lossius i Lurviken, og fant fram munnspillet. Jo var en trollmann med sitt instrument, men hadde ingen sans for hardt kroppsarbeid og faste kontrakter. En dag stakk han av fra sin arbeidsgiver og kom aldri igjen. Han gikk på loffen i Sør-Norge i over 30 år. Da omkom han på Sognefjellet ei uværsnatt. Han frøs i hjel med munnspillet i innerlomma.John var født i 1859, og befant seg trolig i Aure omkring 1905, da bildet skal være tatt. Er dette to forskjellige personer eller kan det ha blitt en sammenblanding her ? - Kanskje er det noen på forumet som kjenner til John Olsen Torsetsæthers videre skjebne på Vestlandet ?Mvh Aud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Det finst jo ei bok som heiter 'Spelemenn på Nordmøre' av Leif Halse (1973). Det er Olav Mæle som har hatt ansvaret for det som er kome med frå Aure. Her er nemnd mange spelemenn, ja den eldste var født alt i 1788, nemleg Daniel Pristrup på Bergfald. Men diverre kan eg ikkje sjå at nokon av dei du nemner er kome med i boka.Det vert nemnd ein Anders Rømset-Trøen som skulle væra særs dyktig, men som i følgje ein Lars Todal skulle ha mista forstanden (truleg noko overdrive). Slekta til denne Anders har forresten nettopp vore omtala her på forumet. Han var nemleg soneson til Ola Olsson Bjørnås frå Rindal. Andre spelemenn er ikkje nemnd frå denne delen av bygda etter det eg kan sjåNår det gjeld Små-Jo, så er vel han meir kjend for prettene sine enn for spelinga, og truleg er det ein annan enn Spell-Jo. Små-Jo var mest skreddar og budde ute på 'Øyå' som vi sa andre stadar i Aure. Ei av dei mest kjende prettene hans var då han kledde ut ei trerot med kleda til kjerringa si og plasserte rota i bakskotten på færigen. Tilhøvet mellom Små-Jo og kjerringa var ikkje det beste og det viste sjølvsagt folk. Då Små-Jo passerte ein stad med ganske mykje folk samla, byrja han å kjefta og skjella på 'kjerringa' i bakskotten og rett som det var reiste han seg opp og velta 'kjerringa' over bord, samtidig som han rodde alt han vann derifrå. På land vart det stort oppstyr og båt vart sett på sjøen for å prøva å berga 'kjerringa' hans Jo. Kva dei sa då dei fann ut at det berre var ei rot, veit eg ikkje ;-))Dette er berre ei av dei hundretals historiene som verserer om Små-Jo, men som sagt har eg ikkje høyrd at han skulle vera nokon stor spelemann.Dette vart nok litt på sida av spørsmålet ditt, men du kan jo prøva å ringa til Ola Årsund her i Aure. Eg veit at han har drive med noko innsamling av tradisjonsstoff om spelemenn i bygda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Finn, Det var fint å få en avklaring på at Små-Jo og Spell-Jo var to forskjellige personer. Du bekrefter hva min mor mener å ha blitt fortalt. Det er flott at du kan bidra med lokale historier som den om Små-Jo her på forumet. :) -Og takk for tipset om Ola Årsund.Gunn, Du har funnet frem til de riktige gårdene. Spell-Pe og Spell-Jo kom fra en stor søskenflokk siden faren Ole Christiansen var gift tre ganger. I dette bildearkivet har jeg funnet mange bilder av mennesker jeg har i slekta mi, spesielt moro er det å finne ukjente bilder av nær familie.Mvh Aud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Aud Kalland Sterten

Spell-Pe tjente ei tid i Trondheim, og gikk der under navna Mogstad-Per eller Ariston-Per.Han er omtalt i 'Husker du' av Esther Nordmark.Ariston-Per, som er den samme som Mogstad-Per, var født i Aure og hette Peder Olsen Torsetsæter. Han spilte på positiv, og på søndager kunne han stå i Fjellseterveien og spille for folk som gikk forbi på tur, så han tjente noen ører. Likedan dro han til Fossestuen. Han var kjent for å være meget gla i mat. - Han var i mange år dreng hos E.D. Mogstad i Dronningens gate, og bodde en tid hos Mogstad på toppen av Stenberget. En tid bodde han også på Tronka. De siste årene var han bortsatt i Aure.Jeg får ikke lagt lenke til selve artikkelen, men gå inn på Sør-Trøndelag,- Trondheim, - Originaler i Trondheim. http://www.historier.no/-Aud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Her er det som står under 'Originaler i Trondhjem'. Spell-Pe er bare kort omtalt sammen med noen få andre fra Trondheim.Klippet fra Historier.no:Kilde: Husker du Gamle Trondhjemmere forteller Forfatter: Esther Nordmark Strindheim Trykkeris Forlag 1989 ISBN: 82-90551-48-7Originaler i TrondhjemMange av fortellerne i denne boka (Husker du..? Gamle Trondhjemmere forteller) nevner en eller flere av byens originaler, som de kaltes. Noen huskes fra bestemte strøk i byen, andre var kjent over alt. De fleste gikk under spesielle navn, slik at de færreste av oss kjente deres virkelige navn og bakgrunn. Men nå avdøde byarkivar Løkhaug samlet endel opplysninger om mange av dem, i tillegg har andre fortalt om dem. De mest 'kjente' er tatt med her :Ariston-Per, som er den samme som Mogstad-Per, var født i Aure og hette Peder Olsen Torsetsæter. Han spilte på positiv, og på søndager kunne han stå i Fjellseterveien og spille for folk som gikk forbi på tur, så han tjente noen ører. Likedan dro han til Fossestuen. Han var kjent for å være meget gla i mat. - Han var i mange år dreng hos E.D. Mogstad i Dronningens gate, og bodde en tid hos Mogstad på toppen av Stenberget. En tid bodde han også på Tronka. De siste årene var han bortsatt i Aure.Brev-Martin var en kjent person som syklet rundt i byen med brev fra forskjellige firma (også for Trondhjem Bypost ?). Han hette Martin Nikolai Brodtkorb og var født på Hitra i 1892.Blånebben, var født i 1855 i Trondhjem og døde samme sted i 1937. Han hette Odin Martin Næssgaard. Han var blå på nesen og i ansiktet og hadde barter. Han hentet varer for 'Carl Johan' på håndvogn, og holdt for det meste til i Midtbyen.Dællingen, f. 1869 i Trondhjem og døde samme sted i 1934. Han var døpt Johan August Sten. Som liten gutt sa han 'Gi meg en delling' for 'skilling' til ankomne sjøfolk. Han bodde i Sandgata og i Batteriveita. Sammen med Zuluen rodde han bl.a. varer ut til turistskipene.Peder i Trondheim i Ft1900 LenkeJeg tar med teksten fra ett av bildene som finnes av Spell-Pe i Fylkesfotoarkivet.Per Torsetsæther, 'Spell Pe' (1871-1940). Gardsarbeider på Vikan, 'Nergar'n', hos Marie og John Kalland. Snill og arbeidssom, litt bygdeoriginal. Spelte på positiv. På søndager, av og til, reiste han med rutebåten 'Aure' frå Kjørsvikbugen til Vihals, hadde med positiv og spelte til underhaldning for passasjerer og mannskap. (Lokal registrering: Ingrid Ledal, 22.02.2001.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.