Gå til innhold
Arkivverket

[#64395] Hvor kom Peter Bassøe og Anne Johanne Iversdatter fra?


Gjest Kikki Brill
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv S. Hansen

Ja det er mulig et spørsmål om hvor presten Peter F. tok artium. I Fr. hald eller Fredrikstad var vel det naturlige, men det kan vel mulig ha vært i Drammen?Om hvor lenge barnefaren og krambodkaren Peter Bassøe var hos Hans Holst i Bragernes hadde vært flott om vi hadde visst. Noen gjengivelse av det i denne 'Slektstavlen Bassøe' finnes ikke, han er bare nevnt der som en 'ukjent' eller som det står, under 'Spredte Bassøer'. Noe mer enn det jeg skrev i innlegg 113 står det ikke om ham der.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Takk, Liv. Nei, ikke enkelt dette. Vi har 2 Peter Bassøe i ft-1801, ingen i ft-1865 i det ganske land. Jeg finner ingen spor etter noen Peter Bassøe i Drammen verken før eller etter barnefødselen. Jeg har gått gjennom det transkriberte og digitaliserte materialet her på DA, og KONFIRMASJONER I BRAGERNES 1816-1823. Dette har vært en person som kun var i Drammen en kort periode. Jeg skal kikke på Strømsø, også.Her har jeg funnet rett kjøpmann HANS HOLST, i det minste, håper jeg. Han må være gift med en dame som heter BORGEN til etternavn. I skiftet står han som svoger LenkeFins det egne BY-FOLKETELLINGER mellom 1801 og 1865?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Nå har jeg startet med DANMARK ft-1801, jeg har søkt i alle amt med søkeord Bass%Mange Basse'r i D. en mursvenn Peder Bass! i København amt, 1 PEDER BASSE i Roskilde, 1 gammel PB i Vejle, men det kan jo være etterkommere. Så håper jeg det blir leselig.København, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, Sankt Annæ Vester Kvarter, Matr. 385, 2563, FT-1801, A5029 Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested: Hans Hansen 37 Gift Huusbond Spisevært Birthe Kirstine [Hansen] 43 Gift hans Kone Ane Cathrine [Hansen] 3 Ugift deres Børn Hans Jørgen [Hansen] 7 Ugift deres Børn Ane Cornelius 27 Ugift Tjenestepige Peder Bass 24 Ugift Logerende MursvendRoskilde, Ramsø, Køge Købstad, Møllergade, Nordre side nr 219, 230, FT-1801, b8110 Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested: Ludwig Lorentzen 39 Gift Boesidende Skoemager Karen Bastrup 40 Gift Hans Kone Christian Conrad ?? 9 Begges Børn Lorentz Ludwigsen 1 Begges Børn Maria Ludwigsdatter 6 Begges Børn Karen Ludwigsdatter 4 Begges Børn Peder BASSE 20 Ugift Tienestefolk Læredrænge Christian Basse 11 Tienestefolk Læredrænge Anne Jucumsdatter 13 Tienestefolk TienestepigeSamtlige personer i husstandenVejle, Elbo, Fredericia Købstad, Fredericia Købstad, Biergegade [bjergegade] 143, 144, FT-1801, C0096 Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested: Peder Basse 52 Gift Hosbonde Kirstine Basse 56 Gift Hans kone Hans Basse 14 Ugift Deres søn Niels Basse 13 Ugift Do [deres søn] Stine Basse 20 Ugift Deres datter Mette Basse 18 Ugift Do [deres datter]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Ferdig med KONFIRMANTER 1816-1823 i STRØMSØ. Ingen Peter Bassøe der heller. Barnefaren er en innflytter. Bare så synd han ikke er registrert som det i kirkeboka.Kikki, dette er en slik nøtt som vi alle møter på i slektsgranskningen! Jeg har minst én selv ved det samme århundreskiftet. Folk som flytter fra fødestedet er jo litt vanskeligere å finne ut av. Selv om han har et kjent navn.I ft-1801 i Danmark-Norge har vi funnet tilsammen 5 Peter Bass* . Han kan også befinne seg utenfor dette området.Hvor mange Peter Bassøe er det i stamtavlen som er i rett alder i 1823/24?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

En skræddersvend Peter Bassøe blev trolovet d. 6 august og viet d. 27 august 1790 med Wendel Christine Hirsch i Garnisonskirken i København.Forlovere var: Skræddermester Lorenz Moberg og Skomagermester Hans Dam.AO: København, Sokkelund, Garnison 1770-1816 opslag 149.Han er eneste bud fra FamilySearch.Datteren Anne Charlotte Christine blev døbt 24 december 1791.Garnison 1777-1797 opslag 228.Peder Basse er der sådan cirka 100 af, men - det er en helt anden sag. : )Hilsen, Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Det er jo en nålevende kjent shipping-mann (vel pensjonist nå, han er nær 80) Peter Fredrik Bassøe, kjent for bl.a. skipsmeglerfirmaet P.F. Bassøe A/S (Lenke). Han er kanskje etterkommer etter presten over her? Han fikk meg til å tro at Peter var et vanlig navn i den slekten, men det var det kanskje ikke så langt tilbake (shipping-mannen har en sønnesønn som også heter Peter Fredrik).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

innlegg 121, 129, Liv Nei, da er det nok ikke presten selv om han var svært så viril! Noen ganger skal livet blant kirkebøkene være litt mystisk...aner ikke hvor mange timer jeg har brukt men har ennå ikke funnet noe verdt å skrive inn i slektstavlen min..uansett gøy å skape så mye interesse som i alle fall gir masse stoff til de som virkelig er i familie med denne familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Til Berit,Han er ikke den eneste det kan du læse i mit indlæg(42).Peter Bassøe som blev viet i Garnison står der ved vielsen at han var ved Garderoben på Comedie Huset og i indlæg (69) har jeg også nævnt hans datter som du kan finde i Enkekassen og hos Runeberg.Tror næppe han 34 år senere blev Krambodkarl i Drammen.Men Høkeren i Halden tidl. Fredrikshald tidligere Styrmand og Matros kan være en kandidat, selv om det nok er tvivlsomt da han stort set bare er nævnt i Halden.Det kan jo også være en Bassøe hos Købmand Holst som på et eller annet vis har 'lånt navnet Peter', det er jo utrolige krumspring/bestikkelser som ble gjort for å slippe unna.Min Farmors søster fikk en søn 16 år gml. med en stor/rik gårdmann der hun tjente, han bestakk Gårdskarlen til å være barnefaderen også hennes egen fader som ville ta affære (enkemann med 13 barn), piken ble sendt bort min farmor som var noe ældre tog sig af drengen.Som Berit skriver - Basserne hører ikke hjemme her.

bilete5947.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut for meg også som arbeidsgiveren til krambodkarl Peder Bassøe på Bragernes i 1824 var kjøpmann Hans Holst (ca.1781-et.1817), g.m. Bernhardine (?) Borgen (f. ca.1785), datter av Andreas Borgen og Susanne Heide, og søster av Maren Mathea (avdød i 1817, g.m. Christopher Faye), Helene, Andreas (g.m. Petronelle Margrethe Smith), Engebret og Maren Anna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Jeg fant skifteopplysninger i (127) hvor det tydelig fremkommer at HANS HOLST var gift med en BORGEN-dame, som var en fremtredende kjøpmannsslekt på denne tiden. Her 13. september 1811 ble han gift med HELENE Borgen i Bragernes kirke. LenkeBernhardine står i 1801 som den eldre søster, men det kan enten væe feil alder, eller hun døde ... Eller har du funnet noen vielse på dem, Per?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Berit og BeritJeg vil gjerne at dere begrunner at man helt kan avse Basse i Danmark.Om man ser på dåpsinnføringen i (1) er det skrevet for barnefar: BassO, slik også stamfaren for Bassøe i Norge er skrevet noen ganger, skreddermester Peter Basso. Og kvinnen jeg nevnte i (125) CAROLINE Andrea/Andrine Basse mor til 3 barn fra 1817 til 1820 i STRØMSØ gift med Carl Ferdinand Rohde, kan være en Bassøe.Skrivemåtene var ikke særlig normert ennå. Og vi ser at barnefader Bassos sønn, Peter Johan og hans etterkommere, bruker varianten Bassøe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(135:) Nei, jeg må nok innrømme at Berhardine (f.c1785) var et gjett, siden hun var den eldste. Jeg skjønner nå at Hans istedet var gift med Helene (f.c1789). Hverken Bernhardine eller Maren Anna (f.c1791) er nevnt i morens skifte, og heller ikke Helene, kun ektemannen Hans Holst. Skjønner ikke helt hvorfor Helene ikke der er nevnt med navn. Bernhardine og Maren Anna er antakelig døde før 1817.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vi tippe at Hans Holst er sønn av den Svend Pedersen Holst som i skiftet på Bragernes den 4 Des 1763 etter Anna Kirstine (gift med Svend Holst) er nevnt som hennes sønnesønn, kjøpmann på Bragernes (el. av en av hans brødre) ? Svend Pedersen Holst hadde iflg. skiftet søsknene Lars og Anna Sophie, onklene Niels (to døtre), Hans og Mads Holst, og tanten Ellen (g. Poul Søfrensen). Stor kjøpmannsfamilie (i Storgaten ?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

ANNE LENE (119)Jeg finner ikke Christian Heyerdahl Bassøe i innflytningslisten i Moss. Derfor og av flere grunner er jeg interessert i det du kan finne om ham mest FØR han ankommer Moss. Hvis Råde-boka har noe om Peter Fr. Bassøes fortid, er jeg takknemlig om du også formidler det. Jeg venter gjerne til onsdag.(138) klarer ikke akkurat nå å sette meg inn i slektsforholdet, men det er vel bare å lete i Bragernes ca 1782.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, ifølge 'Drammen 1811-1911', var kjøpmann Hans Faye Holst broren til Elling Mathias Holst (stortingsrepresentant fra Drammen bl.a. i 1821 og 1822). En tredje bror var høiesterettsassessor Poul Holst, som ble stortingsmann fra Kristiania. Vi finner de to eldste i 1801-tellingen i gård nr. 28 på Bragernes. Far: Christian Holst, hans 2. ekteskap, og Chatarine Faye, hennes 1. ekteskap. Elling er 15 og Hans 13.Elling M. Holst var en av støttespillerne til boktrykker Carl Ferdinand Rode, som utga 'Drammens Tidende' fra 1816 (dagens avis 'arvet' navnet, men det er en annen historie), han dukker opp i Drammen rundt 1815 og søknaden om bevilling har en anbefaling fra magistraten i Randers, så han kom muligens fra Danmark (NB: het egentlig Fredrik Carl Ferdinand, 'men skrev sig altid Carl Ferdinand Rode'.Dette til orientering. Rode (med Bassøe-kone?) vanket i Holst-kretsen, så.... Kan nevne at det var en lektor på Drammen Gymnas i min ungdom, Ragnar Bassøe, som døde for rundt 10 år siden, så navnet 'holdt seg i byen'.vennlig hilsen AstridPS: Carl Ferdinand Rodes tid i Drammen er utrolig spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Fortsatt ifølge 'Drammen 1811-1911', hadde Rode giftet seg i Nebsager i Danmark 16. august 1816 med Caroline Andreætte Basse, 'datter av den derværende prest'. De fikk 4 barn i perioden 1817-27.Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg følger med i debatten fra Sverige for tiden. Til Astrid kan jeg også fortelle at lektor Ragnar Bassøe også var min lærer gymnaset i Drammen. Han var også en mangeårig nabo og venn av min farfar, så det er litt artig med denne debatten som bringer fram minner fra ungdomstid i Drammen.Håper at Anne Lene finner opplysninger som Vigdis savner i Rådeboka!Jeg tror fortsatt at det er av interesse å finne spor etter den senere prest mellom 1820 da han ble konfirmert og fram til hans første ekteskap 1841.Merkelig at det er så få spor etter denne mannen . Hvor tok han artium, og hvor studerte han teologi vil være av interesse ? Likedan farskapssaker fra 1824 .Håper det dukker opp flere opplysninger etter hvert.Med så mange dyktige hjelpere her, burde det vel kunne løses:)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Teorien om at Peter Frederik Bassøe (presten, f. 1804 i Rakkestad) er identisk med krambodkarlen (Peter Bassøe) som blir far i 1824, - er vel ennå ikke forlatt. Men det skal vel godt gjøres å finne noen dokumentasjon på dette, med unntak av det som måtte finnes av eventuelle private nedtegnelser.Når ”Slektstavlen Bassøe” plasserer krambodkarlen i Drammen under kategorien ”Spredte Bassøer” eller ”ukjent”, så er dette tilsynelatende en indikasjon på at man heller ikke for 110 år siden hadde noen positiv dokumentasjon som kunne identifisere krambodkarlen med presten.Forfatteren slektstavlen, Hans Oftedal Bassøe (f.1843) ville i så fall selv vært halvbror til (Peter Johan f.1824).Men dette reiser i seg selv det interesante spørsmålet om hvordan denne typen slektstavler behandlet barn født utenfor ekteskap.(Vi hadde en tilsvarende problemstilling av en BLOM Lenke , der den u-ektefødte sønnen og hans etterkommere var totalt utelatt av slektstavlen. Men her var barnefaren (uten barn i sitt ekteskap med sin standsmessige rette ektefelle) ganske åpen m.t.p. sin ungdomssynd, så dokumentasjonen lot seg finne.)Skulle det finnes indikasjoner på at presten og krambodkarlen er identiske, - så skal vi ikke forvente at Hans Oftedahl Bassøe er rett mann til å formidle dette, - selv om han i så fall burde ha hatt førstehåndskjennskap.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Takk for flotte innspill både Astrid og Iver! Jeg har først noen spørsmål til Astrid. Det var også en 5 år eldre Hans Holst i ft-1801 Bragernes, som arbeidet hos kjøpmann Kirkgaard. I vielse, kirkeboken står kun Hans Holst, og ikke fødselsår. Kan du bare kort bekrefte i følge *Drammen 1811-1911* at det er Hans Faye Holst som var gift med Helene Borgen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Jeg vet ikke om boktrykker Rodes kone var en Bassøe, men Basse er nært nok til å være interessant. Nåja, de flyttet til Bergen i 1833, der Carl Ferdinand døde året etter ankomsten: Lenke 'Enken satt tilbake med 4 barn'. Hun fortsatt å drive trykkeriet (Rode utga 'Den bergenske Mercur'), men solgte etter få år, 'og hendes og børnenes senere skjæbne er ukjendt'.Så nå er iallefall historikken til ekteparet Rode-Basse (Bassøe?) nedtegnet, men hvorvidt det kaster noe lys over saken, thi det vites ikke.....Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

ad innlegg 144: jeg vil tro det er Hans Faye Holst (1801), jfr. dåpen og faddernavnene: Lenkemen det er unektelig pussig med de like navnene, så jeg skal leite litt mer,Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Det er jo Hans Faye Holst som er kjøpmannen, den andre vet vi ikke hva skjedde med. Han var kramboddreng, men behøver slett ikke ha avansert på denne løpebanen. Dette skulle være greit, det. Flott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei igjen, Hans Faye Holst døde i 1843:Lenke Ja, jeg tror også at han er kjøpmannen (som var blant byens eligerede menn, møtte på stortinget som suppleant m.m. - ingen småkar!)Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.