Gå til innhold
Arkivverket

[#64395] Hvor kom Peter Bassøe og Anne Johanne Iversdatter fra?


Gjest Kikki Brill
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

Situasjonen er etter min mening den at ved å ha eliminert stort sett alle kandidater både i denne debatten og den jeg startet i dag morges, er at det er Johanne som er moren, med en fortsatt ukjent Collin-far. Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Og hva med Jørgen Friderich Collin, som inngikk ekteskap med Elisabet Malene Basse i Buskenes(NB!) 30.nov 1778. (Men E.M.Basse døde noen år før Kirsten Dorthea stipulerte fødsel.) LenkeHans Henrich Collin (1764-1802) og Jacob Herman Munch Collin (1751-1810) er vel ikke ennå eliminert bortOg så har vi fødselsdatoen 6/9 1786, (i Sverige ?) da Jomfr. Johanne B skulle ha blitt mor.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hva med denne Peder Collin, kjøpmann i Tønsberg 1801 som Tore nevnte som innvandret fra Sverige? LenkeDette paret som er nevnt her ser ut til å vøre viet på Tangen i Drammen 1788?Om samme Peder Collin har fått en uægte datter i Sverige før kan vel tenkes?Pussig nok støtte jeg på navnet Peder Collin før i dag i en historie fra Dalsland .( Får lese historien nøyere i morgen):-) Gunn som oppholder seg i Bengtsfors for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Peter Collin i Tønsberg, som i 1793 oppgis å ha vært 6 à 7 år i landet, kom trolig til Tønsberg i forbindelse med skiftet etter hans far, som ble holdt 1787. Men den datteren han hadde i 1793 bor fortsatt hos ham i 1801-tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

(236) Døtrene til Peter Collin sr. holder åpenbart til i Karlstad (ikke Dalsland), og 3 av dem var ikke gift i 1784. Farskandidater til Kirsten Dorthea begynner vi å få mange av. Her har vi vel kanskje også 3 morskandidater i tillegg til jomfru Johanne. Ja, her kan det bli mange stener å vende, om dette kan ha noe for seg.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(249:) Jeg har dessverre ikke notert kilden til informasjonen om at Andreas Hieronimussen Bassøe (1761-1827) fra Rakkestad skal ha vært kapellan i Gran fra 1794, før han i 1803 ble sogneprest i Trysil og fra 1817 i Elverum (der han døde på Kirkeberg).Han trengte kongelig bevilling til sitt 1. ekteskap på Gran den 16 Nov 1797 med Mathea (Mathiasdatter) Poppe Krog (1774-1798) fra Kongsberg. Hvorfor det, tro ?Kone nr. 2 var datter av nr. 1's mors 2. mann i hans 1. ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er opplysninger jeg kom over i går i årets Dälslandsk Jul. Her leste jeg historien om Fru Schrøder till Ivägsholm-ett dalsländskt sägen motiv, skrevet av Tage Heimer.Forkortet sitat: 'Britta Collin f. 1756, dotter av kronofogden Pehr Collin, g. med kyrkoherden C.G. Schrøder ( f. på Thorsby bruks, Fryksände socken 5.nov. 1755, d. Norra Dahl 12. mars 1817.Britta ( Collin) Schrøder overlevde mannen i 23 år. D. 7 sep 1842, beg. ØDSKØLDS kyrkogård.'Jeg har forsøkt å finne opplysninger om Kronofogden og hans ekteskap og barn. Fant følgende ved foreldresøk på Pehr Collin og hustru Lisa Marthe Grøndal:1. barn datter Caisa Lisa Collins legger jeg en lenke til her: LenkeLister opp de andre barn jeg fant: PETER COLLIn f. 22.jan. døpt 24. jan. 1756 Kristinehamn , Svenske kyrkan.( Mulig han som dukker opp i Tønsberg som kjøpmand i 1801?)Magnus Colin dpt 12.sep. 1755 samme stedBRITTA COLLIN dpt. 19.nov. 1756, samme stedAnders Collin dpt 12 mars 1769 , samme sted.Fant også to døtre : Eva Pehrsdotter f. 2 mars 1768 , Vase Värmland , og Greta Stina Pehrsdotter f. 2 sep 1766 Vase Värmland. ( Samme foreldrepar) Med forbehold om rett avskrift.Det som ville være interessant her for å finne ut om det dreier seg om samme mann som flytter til Norge og gifter seg i Tangen, Drammen 1788 , er om det står opplysninger om fødested og fars navn i kirkebok?Kunne vært artig om årets Julehefte kan gi et spor?:-) Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Under min leting etter Collin-slekt ,kom jeg over denne konfirmasjonen i Tønsberg: LenkeLegg merke til at det står fødested Kristinehavn Sverige her ?Kan hende et spor å følge likevel?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Mine spørsmål blir daVisste hovedpersonen her hvem som var sin far?Kan oppkallingen av hennes guttebarn gi oss et spor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den Peder Collin som døpes her passer i alder med konfirmanten i Tønsberg ( lenke 261) Lenke Lurer fortsatt på om han kan være far til den uægte datter?:-) Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Med tanke på Collin-forbindelsen har Gunns bidrag fra et julehefte i Dalsland, vært særlig spennende. Jeg ser at hun prøver å få oversikt over kronfogden Pehr Collin (f.30/12-1714?) sin familie, og ut fra lenken i innlegg 261 ser det ut til at det er nettopp denne Collin-familien utgjør Norges-forbindelsen til Bragernes-Tangen-Sem/Slagen og Tønsberg.Mon tro om familien utgjorde et slags norsk-svensk forretningsdynasti ?Siden hovedpersonen (nå: Kirsten Dorthea) anvendte slektsnavnet COLLIN også som gift i Mandal, er det vel all grunn til å tro at hun må ha hatt en viss peiling på sitt Collin-opphav, og at hun har vært åpen i forhold til dette opphavet i de kretsene hun må ha vanket i, som befant seg på aller øverste etasje i samfunnshierarkiet. (Til stor kontrast fra denne skreddersvennen i Christiania, 34-årige Jens Collin som ser ut til å være dum -nr.111858 Lenke )Ut fra Livs innlegg 213, ser det ut til at det var en klar oppfatning i Mandal (ut over 1800-tallet) at det IKKE forelå noen kjødelig Bassøe-forbindelse til Kirsten Dorthea Likevel er denne Johanne H Bassøe blitt ei sterk morskandidat av to grunner:A: Det ser ikke ut til at hovedpersonens egne barn har visst hvor deres mor kom fra (Tore 213)B: Johanne H. Bassøe skal ha fått et barn utenfor ekteskap (i Sverige??), der også en dato presenteres: 06.09.1786. (Tore 230)For all del. Mor behøver verken være ei Bassøe eller ei Collin. IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

(259). Britta (Birgitta) Collin født 1756 i Kristinehamn og Carl Gustav Schröder født i Torsby 1755 (jernbrukseierslekt), fikk visstnok ikke barn.Jeg har samlet litt om denne Schröderslekten, og jeg har notert at denne Britta (Birgitta) Collin som var en kronofogddatter, også var 'beryktet'??? Hvordan hun var beryktet har jeg ingenting om. Men det står mulig mer om henne i 'Dalslandsk jul'?Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Jeg har lett etter Peter Collin døpt i Kristinehamn på den aktuelle tiden i 1756. Jeg finner ham ikke på Genline (som forøvrig er gør tregt i dag!). Hadde jeg funnet hvor han bodde kunne jeg ha lett etter utflytninger i husforhør. Jeg skal prøve igjen, men Genline er som sagt nesten ubrukelig her hos meg i dag. Det kan også være han er født og døpt i et av områdene rundt byen.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Peter Collin fant jeg døpt 22.1.1754 i Kristinehamn med foreldre Pehr Collin og fru Lisa Märtha Grøndal. Det sto ingenting om hvor de bodde i dåpsinnførselen, og utflytningslister som passer på tid dette gjelder finnes ikke i Kristinehamn. Da vil det bli mye leting i husforhör.Kristinehamn ligger bare et par-tre mil øst for Karlstad, inntil Vänern. Byen hadde på den tiden Peter ble født, stor skutevirksomhet. Jeg var der en langhelg i sommer, en typisk liten trivelig 'sjøfartsby'. Der var stor båttrafikk til Dalsland på 17 og 1800 tallet, og det var mange som emigrerete den veien til Norge.Merkelig at dette Collinbarnet skal være så vrient å finne?Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en lenke her til en kilde med dåpen til Peter Collin ( skrevet Collen her) De andre barna er nevnt som Collin.) LenkeJuleheftet ' Dalsländsk Jul' 2009 viste seg å ha veldig mye artig lokalhistorisk stoff. Overskriften på artiklen om Fru Schrøder er følgende: 'En karlakvinna med trollpacksknep Fru Schrøder til Ivägsholm-ett dalsländskt sägenmotiv' av Tage Heimer.Her er nevnt mye om hvorfor 'hon var vida beryktad' Spennede historie, som er for lang til å gjennfortelle her.Det er også med et bilde av gården som Britta Schrøder testamenterte til 2 av pastorsadjunkt Lundbergs sønner. Det var ikke barn i ekteskapet med Schrøder, og om disse arvinger var Brittas barn, er uklart.Heftet kjøpe jeg i en butikk i Bengtsfors . Pris 35 kr. JULLÆSNING. Historik -Noveller-Dikter.Kan anbefales på det varmeste. Om flere ønsker innholdet i srtiklen, kan jeg scanne fra heftet når jeg kommer tilbake til Norge. ( Har ikke scanner her :-)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Om en søker Peter Collin Kristinehamn på Anbytarforum, får en fort greie på at faren til Peter, Per eller Pehr Collin født 1730 i Sverige, døde i Tønsberg 19.12.1784.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.