Gå til innhold
Arkivverket

[#64395] Hvor kom Peter Bassøe og Anne Johanne Iversdatter fra?

Gjest Kikki Brill
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv S. Hansen

Marthe Bassøe konfirmerte seg også i Rakkestad Lenke nr. 1 på høyre side. Hun bodde da hos sin morbror, kanselliråden Bassøe på Gjølstad. Trolig var hun vel der til hun giftet seg.Marthe Bassøe døpt i Fredrikshald 20.10.1759 (Bassøeboken), kalles også Pedersen. Faddere: Madame Ole Andersen, Mandens Kiæreste, madame Jul Hr. Wisiteuren Kiæreste, Madsll. Stang, KiøbMand Sgr: Fabian Stang, Kiøb M: Sgr David Dørcher og Kiøb Mandskarl Monsr. Peter Bassøe. Foreldre som skrevet tidligere Niels Pedersen og Johanne Bassøe, kanselliråd Hieronymus Bassøes søster.Det forrige innlegget 'forsvant' litt fort for meg, men tar med at Fredrik Rested skal være født i Eidsberg, visstnok døpt der 28.8.1757, men jeg finner ham ikke i kirkebøkene.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg fikk 'Stamtavle over familien Bassøe' (Århus 1999) inn på kontoret i dag, og her finnes det s. 319-320 et stykke ''Et vildskudd'' om denne saken. Her fremleges en (gammel) teori om at Kirstine Dorthea var uektefødt datter av Johanne Bassøe (1765-1811), som igjen var datter av kanselliråd og sorenskriver Hieronymus Bassøe. Johanne skal ha fådt et barn utenfor ekteskap den 6/9 1786. Jeg finner ikke kilden for denne fødselsdatoen. Barnet antas å være født i Sverige. Som mulig barnefar nevnes en av de to offiserene Collin, men begge var uten tilknytning til Smålenene pr. 1785.En annen teori samme sted er at Kirstine Dorthea er datter av danseren Christian Andreas Colding (1759-1798) ved Det Kgl. Theater i København. Fra 1770-tallet og fremover var Peter Bassøe (1753-1815), Johannes fetter, skredder og garderobeforvalter ved teatret. Heller ikke denne teorien er støttet av kildemateriale. Og teorien forutsetter at alle navneformene på Collin var uriktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Fastsatt dato for fødsel eller dåp( 6/9 1786) gjør kilden som sier at Johanne Bassøe var mor, ganske troverdig. Spørsmålet er om en eventuell dåp lar seg hoste opp for eksempel i nabo-prestegjeldene til Idd/Aremark på svensk side.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det går frem av Bassøeboka (1999) s. 320 at oberst Hans Bassøe - for utgaven 1899 - hadde gjennomgått kirkebøkene for Smålenene uten å finne dåpen. Men han kan jo ha sprunget over noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Av argumenter for at Johanne (Hieronymusdatter) Bassøe var Kirstine Dortheas mor, anføres i boka at Kirstine Dorthea døpte to av døtrene ved fornavnet Johanne og en av sønnene ved mellomnavnene Hieronymus Bassøe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Nei.Den ene er kjøpmann Peter Collin i Tønsberg, som innvandret fra Sverige ca 1787. Han hadde i 1793 en datter (!). Det er verd å undersøke om han døde kort tid etter. Se Lenke Kanskje vi har skifte etter ham . . .Den andre er løytnant (1786) senere rittmester Jacob Herman Munch Collin (1751-1810), som nevnes ovenfor i denne debattråden.Den tredje er løytnant Hans Henrich Collin (1764-1802 - - ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Forrige lenke forteller oss at det er far og sønn Peter Collin(sr/jr) i Tønsberg, og det er vel junior som har ei levende datter [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=f1801&gardpostnr=22832&personpostnr=343572&merk=343572#ovre>Lenke , og hun kan vi droppe.Og så var det nygifte rittmesteren, Jacob Herman Christiansen Munch Collin, som i årene omkring 1787 var i full gang med å bidra til at hans egen kone gikk gravid på Hadeland nesten kontinuerlig fram til FT1801 (da familien havnet på Hovin i Ullensaker).Kanskje det kunne være til hjelp å finne ut hvem denne capellan Bassøe som ved et par anledninger stiller som fadder på Gran et par ganger Lenke ,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Takk for hjelpen, begge to. Jeg skal forøvrig sjekke i Bassøe-boka utg 1999 etter kapellanen (hvis ingen komme rmeg i forkjøpet, jeg ser boka igjen først på fredag). Vi kan dermed glemme Peter Collin i Tønsberg, hva angår Kirstine Dortheas far.Kan professor Ole Olavsen på Kongsberg være aktuell ? I ekteskap med Anne Kirstine født Jacobsen hadde de tre barn (i årene 1685-93), (går det frem av hennes begravense 8/3 1793) hvorav jeg kun kjenner det yngste, sønnen Andreas Christian Olsen, som var fostersønn hos Rested&Bassøe på Kongsberg 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(230/Vigerust:) Denne Peter/Peder (Nielsen) Bassøe (1753-1815) (jeg har ham forresten notert som garderobeforvalter ved 'Comedie Huset' i København, ikke Det Kgl. Theater), som i 1781 var bosatt i Vor Frues sogn, var altså barnebarn av skreddermester i Christiania, fra 1726 borger av Fredrikshald, Peder Hieronymussen Bassøe (c1695-c1740) og Martha Thomasdatter Holst. Hvem var Peter's foreldre ?Både Hieronymus f.1726 og Thomas f.1730 hadde en sønn Peder, men disse er ikke garderobeforvalteren.Peder Hieronymussen Bassøe skal ha etterlatt seg 6 barn, hvorav 3 ugifte. Jeg har notert meg Alexander f.1732 (ugift?), i tillegg til de nevnte Hieronimus, Thomas og Johanne (sistnevnte vel f. ca. 1735). Var det en Niels også ? Og altså minst enda et (ugift) barn !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det spørsmålet er det egentlig lett å svare på, når en har den nye slektsboken for Bassøe fra 1999 foran seg. Der er det nemlig en fin slektstavle. Men jeg ser ikke boka igjen før på fredag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Tore (238)Rektoren eide i hvertfall en eiendom på Kongsberg i 1787 LenkeMen jeg finner ikke de to andre barnas konfirmasjon på Kongsberg. Kanskje han ikke var deres far?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Andreas Christian Olavsen sto konfirmant på Kongsberg april 1807 i sitt 15. år. Han ble altså værende igjen i bergstaden da fosterforeldrene (Fredrik Rested og Marte Bassøe) høsten 1801 flyttet til Mandal. trolig fikk han nye fosterforeldre. Siden Kirsten Dorthea ble med til Mandal, antar jeg derfor at hun ikke var fra Kongsberg, og ikke var barn av Ole Olavsen. Dermed står vi igjen med teorien om at hun var datter av Johanne Bassøe Hieronymusdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg er enig i at det kanskje er det mest logiske, men det er fortsatt noen brikker som mangler på Kongsberg, og det gjelder i første rekke teorien om at Kirsten D. kan være halvsøster/søster til Olav Olavsens sønn Andreas Christian.1. Hustruen til Olav Olavsen, Anne Christine f. Jacobsdatter, hadde i følge presten når hun døde i barsel i 1793 3 barn. Et av de var Andreas Christian Olavssønn som vokste opp med Restad-familien, men ble værende igjen på Kongsberg etter 1801.2. Men hvor er de to andre barna til Anne. C. Jacobsdatter? Jeg finner ikke Anne C. Jacobsdatter eller hennes to andre barn verken døpt eller konfirmert på Kongsberg med patronymet 'Olavs'.Kan det bety at professor Olav Olavsen (mannen til Anne. C. Jacobsdatter) ikke var far til disse to barna, og at de derfor hadde et annet patronym? Kunne disse to være Anne. C. Jacobsdatters barn fra et tidligere ekteskap (med feks en Collin/Colding)?Kan det være slik at etter at O.O. mistet sin hustru og mor til sitt ene barn valgte å la Restad være pleieforeldre for sin nyfødte sønn, og at hans to stebarn (den ene Kristin Dorothea) ble med på 'lasset'?Etter min mening er teorien ikke helt 'teit', og i øyeblikket kanskje like 'luftig' som en Bassøe-forbindelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

(230) Jeg vil tippe at grunnlaget for spekulasjonen om at Christina Dortheas Colin sin far kan være danseren Christian Andreas Colding (1759-1798) kan bero på en navnlikhet mellom Anna Christine Jacobs. og danserens ektefelle: Anna Sophia Jacobsen (gift 21.apr.1779 i St.Petri Kbh.) Dette paret bærer 3 barn til dåpen (iflg FS-IGI) i St.Petri årene 1780-1785.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

jeg tror teorien om Christian Andreas Colding som far forutsetter at Johanne Bassøe var mora, for tilknytningen går via han Bassøe ved teatret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Du har nok rett - Tore, men man kan jo lure på hva den unge jomfru Johanne fra Smaalenene hadde å bestille i Kongens by.Siden vi virvler opp så mye for å finne Christina Dortheas Colin sin far, så ser jeg nå at capellanen på Gran (innlegg 237) lar seg identifisere ved å gå tilbake til innlegg 84.(- Fort gjort å glemme - innlegg 95)Kapellanen var den senere Trysil-presten Andreas Bassøe (1761-1827). Han var sønn av Hieronymus B (1726-1827) og dermed bror til ”jomfru” (morskandidat) Johanne.Men hvorvidt Andreas befant seg på Hadeland omkring 1787, vet jeg ikke. Men må i alle fall ha hatt kjennskap til rittmester Jacob Colin som var sambygdning (NB:i alle fall i 1790-åra).En spekulasjon om at hans 4 år yngre søster kan ha kommet i kontakt med rittmesteren, er det derfor grunnlag for.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

En liten ting til Per (vedr. Andreas Bassøe):På ”nermo.org” har du 1794- som årstall for starten på capellan-tiden i Gran. Jeg bestrider selvsagt ikke riktigheten i dette, men hva er kilden for dette?Kanskje samme kilde kan si noe om hvor han befant seg før dette. Tross alt var han ca 33 år i 1794, og jeg vil tro han var uteksaminert fra København ned mot 10 år tidligere.(Du kan forresten plusse på med ektefellene:1. Mathea Poppe Krog g.1797 [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=vi05341788&gardpostnr=422&personpostnr=1638&merk=1638#ovre>Lenke og 2. Christiane Hedevig Rohtbøll Krog g.1803

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.