Gå til innhold
Arkivverket

[#64395] Hvor kom Peter Bassøe og Anne Johanne Iversdatter fra?

Gjest Kikki Brill
 Del

Recommended Posts

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Nei, nå blander du sammen. Presten Peter Bassøe giftet seg i Eiker i 1841 og er sønnen til Hans Bassøe.Høker Peter Bassøe, enkemann, gifter seg samme året i Halden. Han er født i København, og bosatt i Halden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt er at høkeren (gift i Halden, ØF, i 1741) sin far også (som du selv skriver i #14) heter Peter (Bassøe), og han kan vel være født rundt 1750, og tydeligvis bosatt i København rundt 1782, men han kan kronologisk og ''oppkalls-messig'' være sønn av Hieronymus og Else i Rakkestad, ØF, som begge er barn av en Peder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes høkeren er en god kandidat som barnefar til (1). Når det gjelder slektskapet til sorenskriveren og hans skredderfar, trenger vi bevis! Det er ikke nok å anta.KIKKIHar du lett etter noe ekteskap mellom Peter Bassøe og Anne Johanne Iversdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Hei alle sammen! Guri så gøy å lese diskusjonene deres. Ja, jeg har jo forsøkt, men ikke funnet noe ennå. Skal forsøke meg på kirkebøkene igjen i kveld. Jeg setter stor pris på å få hjelp, og alt dere har gjort gir meg en ny giv. Tusen takk!Særlig at dere fant foreldrene til Anne Johanne,det gjør meg glad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Til Anne-Mary: Barnet født utenfor ekteskap som gifter seg med Tolline har jeg funnet her: Tolline SVENDSDR Age At Marriage: 27 Sex: Event(s):Birth: Parents:Father: Svend BRASTAD Marriage:Spouse: Peder Johan BASSOEAge At Marriage: 22 Marriage: 27 Dec 1846 Place: Drammen, Buskerud, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Til Gunn og Per: Skifte med opplysning om at hun var flyttet til Bergen har jeg også funnet. Samt Bassøe slekten sin nettside. Men magefølelsen sa at det ikke var dem, de har så fine titler og virker som borgerskapet. Mine var nok mer vanlige mennesker. Men nå skal jeg lete og lete og se om Peder Bassøe stammer fra noen av disse eller ikke. Bassøe - tenker på at de er i Drammensdistriktet. Det finnes jo et sted som heter Bastøy m fengsel...kanskje navnet hans henspeiler på denne øya? Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Til Anne Tonby: Den vielsen i 1834 3 desember for Anne Johanne ser riktig ut, i hvertfall på siste kolonne tror jeg at det står at hun har fått et uekte drengebarn før? Er ikke helt stø på å oversette slike bøker ennå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Til Gunn: Dette fant jeg på digitalarkivet: Strømsø MINI I 11 129 21 1824 15.08. 1824 Strømsøe K: hj.døpt K: Når det gjelder moren er det nevnt, at hun hadde Udlagt Barnefader Peter Basso, Krambodkarl hos Kjøbmand Hans Holst paa Bragernæs. Rolle Stilling Førenamn Etternamn Kjønn Fødd dato Fødd år Ekte/uekte Barn Peter Johan Basso M 02.01. 1824 U Far Krambodkarl hos Kjøbmand Hans Holst paa Bragernæs Peter Basso Mor Pigen Anne Johanne Iversdatter Rønnes Fadder Afgangne Sømand Johan Linds Enke Karen Jonsdatter K Fadder tjenende hos Madame Møller Pigen Ingeborg Maria Pedersdatter K Fadder Muurarbeider Andreas Mogensen M Fadder Slagter Ingebreth Olsen M Fadder Bjelkehugger Peder Nielsen M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikki, jeg ville lett litt i Drammens kirkebøker for å finne patronymet til Peter Bassøe. Og hvis han var en handelsmann tror jeg nok han passer inn i Fredrikshald. Men det er en utfordring å finne den rette linken med flytting derfra og til Drammen. Et farsnavn hjelper deg et stykke. Bastøy vil jeg si at du kan glemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mye som tyder på at Peder Bassøe (u.e. barnefar i 1824) har opphav i Norge, dersom det er han som var matros (18 år) i Halden i 1801 og giftet seg der som enkemann og høker i 1841. I så fall har han i mellomtiden vært krambodkarl på Bragernes (hos Hans Holst) i 1824. Og altså født ca. 1782 i København. Hvilket ikke nødvendigvis skulle motsi at hans far (Peter Bassøe) kan være norsk, og tilligemed fra Østfold ! (ref. innlegg #27)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Det kan jo se ut til å være han her som giftet sig i Halden 1841 utfra alderen:PEDER CHRISTIAN FRIDERIC PEDERSEN Pedigree Male----------------------------------------------------------- Event(s): Birth: Christening: 10 SEP 1781 Frue Kirke Or Vor Frue Kirke, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark -----------------------------------------------------------Parents: Father: PEDER NIELSEN BASSOE Family Mother: LOVISE DOU

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg synes det er en bra kandidat som Bente har funnet f. i Danmark 1781: LenkeHan passer med matros 18 år i Fridrikshald. I 1801-tellingen står ikke fødestedet, men alder passer bra, og en matros kan lett ha kommet fra Danmark. Han kan også senere ha skiftet yrke. Så spørs det om hvem han var gift med en gang før vielsen i 1841?Blir nok mye leting i kirkebøker i Drammen for å finne flere opplysninger om krambodkarlen på Bragernes.Håper du finner ut av dette.Flott at så mange hjelper til med søkingen.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dessverre har jeg ikke greid å finne Peder Bassøe hverken på innflytterlister til Bragernes 1815-1824 eller på utflytterlister fra Halden fra 1817-1824.Har lett litt etter Anne Johanne Iverdsatter på innflytterlistene i Drammen også , uten å finne henne til nå.Har ikke lett i utflytterlister fra Kongsberg .Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Gunn, kirkebøkene i Halden er nokså mangelfulle. Jeg har begynt å lete i viede Bragernes. Etter PB som brudgom eller forlover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lett i Bragernes viede 1822-1825 for å finne PB som forlover eller brudgom. Da tar jeg fadderne for samme periode og sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg synes det står Kiøbmænd Heierdahl Bassøe som fadder.Kan det tenkes å være to etternavn ?Jeg finner en Chr. Heierdahl her i Kristiania i 1801 som kan passe med yrket. Har ikke funnet noen kombinasjon mellom Heierdahl og Bassøe tidligere?Flott at du fortsette å lete, Vigdig. Flere øyne hjelper.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.