Gå til innhold
Arkivverket

[#64395] Hvor kom Peter Bassøe og Anne Johanne Iversdatter fra?

Gjest Kikki Brill
 Del

Recommended Posts

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Peter Frederik Bassøe er begravet 22. mars 1889 i Råde, som jeg har sjekket i kirkeboka.KikkiDet er litt av hvert vi kan finne når vi gransker våre forfedre :o)BenteJeg synes det er flott at du har funnet slektslinjen fra Thomas Bassøe f 1730 til hans datter og sønn i Bergen. Det står i Lenke at det var 6 gjenlevende barn, men de er ikke navngitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LIV S HansenHvis du har Bassøe-stamtavlen, har du mulighet til å gjengi hva som står om Christian Heyerdahl Bassøe f 1799 i Rakkestad, kjøpmannen på Moss, ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her dør 2. hustru, guvernante ( 1865)Se kirkesokside 1888 nederste halvdel v. side nr. 3.LenkePresten overlevde altså sin unge 2. hustru også.Da er nok opplysningen om den Peter Fredrik Bassø som dør i Oslo , nok hans sønn med samme navn ( f. 1878) mor Angeline T. Gerckens:) Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Guvernanten i Bassøefamilen som blir g. m den gamle presten, er oppgitt f. i Brasil i 1840 av foreldre ; Johannes Gerckens og Mary -Ann Angeline Heinsen . Moren hennes oppgis d. 1897 på Lista ( V-Agder) ( mange sidegrener i Bassøse-slekt )Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Videre om prestebarna.To av døtrene fra første ekteskap, Dorthea og Anna [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f60135&gardpostnr=37&personpostnr=210&merk=210#ovre>Lenke , ble senere pionerer i norsk misjonsvirksomhet i India og Japan. Lenke .4 av søsknene (2 fra hvert ekteskap) holdt til i samme husstand ved FT1900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(77 - 82, 99)1828 dåpen til Hieronymus Christian Frederik Torgersen i Rakkestad. Det som står Lenke foreldre: *Nils Torgersen, borger i Drammen og Else Bassøe som nedkom i et besøg hos sin moder M.D. Bassøe på nordre Hougsteen*. Moren var Marte Dortea Heyerdahl.Det er svært mye å holde styr på her nå. Og piltastene mine farer opp og ned. :o) Selv kopierer jeg det jeg trenger inn i et word-dokument, også for å samle info.Jeg har sjekket med biblioteket på Riksarkivet og de har begge slektsbøkene om Familien Bassøe. Bøker her kan kun leses på stedet, ikke hjemlån. Jeg tror at mye av det vi finner i kirkebøkene her nå, finnes i disse bøkene. Spørsmålet er om de gir noen løsning på spørsmålet i innlegg 1 her. Jeg anbefaler fortsatt gjennomsøkning av de lokale kirkebøkene for å finne alt om Peter Basso, barnefader januar 1824!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har anbefalt Kikki å begynne et nytt tema, for det begynner å bli ganske uoversiktelig her med så mange innlegg.Flott med dine undersøkelser om slektbøkene , Vigdis.Får håpe at NST-heftene kan lånes av Kikki på fjernlån i alle fall.Jeg rekker ikke mer leting i dag, for jeg reiser bort en uke.Lykke til med leting etter spor mellom 1824 og 1841 etter den antatte fader.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei :o)Christian Heyerdahl Bassøe f.4.nov.1799 Rakkestad, Østfold (dpt. 18.nov.s.sted) d.1.mars 1870 Moss, Østfold (grl. 7.mars s.sted) Gift 1.nov. 1827 Rakkestad, Østfold med sin kusine Halvordine (Dina) Fredrikke Heyerdal dpt.23. mars 1809 Høland, Akershus, d.12.mai 1869 Moss, Østfold (grl. 18.mai s.sted)Christians mor Marthe Dorthea Heyerdahl dpt. 11.august 1781 Hole, Buskerud, d.19.nov. 1850 Rive, Aremark, Østfold (grl.27.nov. s.sted) [Gift 3.januar 1797 med Hans von Bassøe] Marthe Dorthea Heyerdahl var søster av Johan Cornish Heyerdahl (Halvordines far)Christian og Halvordine er begge 3xtipp oldebarn av Knud von Hadeln og Anna Zeitlose Schenck zu Schweinsberg, som jeg prøver å samle etterkommere etter.Mvh og *Smil* fra Rigmor P.S.Har ikke lest gjennom alle innleggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Svar på 102:Christian Heyerdahl Bassøe døpt 18.11.1799 i Rakkestad som barn av Kaptein Hans Bassøe og Marthe Dorthea Heyerdahl. Død 1.3.1870 i Moss. Han var kjøpmann. I handelskrisen 1857 gikk han konkurs,og kom seg ikke opp igjen.Han giftet seg med sitt søskenbarn Halvordine Fredrikke Heyerdahl (Dina) 1.11.1827 i Rakkestad. Hun født 23.3.1809 på gården Rakkestad i Høland, død 12.5.1869 i Moss. Hun var datter av Johan Cornisch Heyerdahl og Cristiane Sofie Abelstedt. Christian og Dina fikk 8 barn, 4 døde små.Jeg skjønner ikke helt sammenhengen over her, og kan derfor ikke hjelpe med det jeg har. (Datoene over er ikke sjekket med kirkebøkene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn 1. sønn, Lauritz Andreas Bassøes dåp , fra Peter Fredrik Bassøes 1. ekteskap her også: Klokkerbok Eiker : 1842 se dåp nr 62. v. side i kirkeboka: LenkeGunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Den Peter Bassøe (1) som nevnes som barnefar 1824 og krambodkar hos Hans Holst i Drammen var når 'Stamtavlen Bassøe' ble skrevet 1899, notert under 'Spredte Bassøer'. Slektskap var da ikke funnet til de andre.Han fikk sønnen Petter Johan Bassøe 2.1.1824 i Drammen. Denne Petter Johan var sjømann og bodde det meste av sin tid i Drammen, de siste åra i Kr.ania. Han døde der 15.11.1898. Petter Johan hadde flere barn: 1) Johan Berhard Bassøe som var ugift og omkom på sjøen. 2) Hans Jacob Bassøe var dampskipsmaskinist og bodde som gift i Kr.ania i 1899. 3) Sofie Bassøe gift Jensen 4) Anna Bassøe g. Christensen. Og en datter som døde før 1899.Det kan leses et avertissement om Petter Johans død i Intelligentssedlerne for 17.11.1898.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, Liv, med denne tilbakemeldingen! Boka skulle vært konsultert fra først av, men bevissheten om at boka finnes, kom jo til overflaten etter hvert mens vi jobbet. Tja, dere, hva gjør vi nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Vdr. Prestebarna fra Råde (sønn av 2. ekteskap)han ble Fylkesmann i Troms:Troms 1919 Tromsø amt becomes Troms fylke Governors 1866 - 1869 Mathias Bonsach Krogh Nannestad (b. 1815 - d. 1878) 1869 - 1889 Christian Collett Kjerschow (b. 1821 - d. 1889) 1889 - 1914 Boye Christian Riis Strøm (b. 1847 - d. 1930) 1915 - 1920 Klaus Hoel 1921 - 1928 Otto Backe 1928 - 1938 Johannes Gerckens Bassøe (b. 1878 - d. 1962) 1938 - 20 Apr 1940 Gunnar Bjørn Nordbye20 Apr 1940 - 1945 Hans O. Skotner (acting) 1946 - 1953 Arne Aas 1953 - 1976 Kristian Even Haug 1977 - 1991 Martin Buvik (b. 1923) 1991 - Aug 2000 Leif Arne Heløe (b. 1932) Aug 2000 - Oct 2005 Vilgunn Gregusson (acting) (b. 1936) Oct 2005 - Svein Ludvigsen (b. 1946)På Gravminner kan man se:Id Fnavn Enavn Fdt Får Ddt Dår Bdato Bår Kj TF R Gnr B Gravsted Kommune Kirkesogn Korr437011 Peter Fredrik Bassøe 2404 1874 2803 1963 2609 1963 B 034 04 013 Vår Frelsers gravlund Oslo Gamle Aker739244 Johannes G Bassøe 2304 1878 3007 1962 0511 1963 308 02 012 Vestre gravlund Oslo Fagerborg(Det er litt rart men han ble først lagt i Gravstedet året etter)ant. er det hans hustru som døde før ham (de er i samme Gravsted):739242 Marie Bassøe 1008 1882 2306 1960 1010 1960 308 02 012 Vestre gravlund Oslo FagerborgEtterkommere:Morten Michael Kallevig, (Gudrun7, Nils6, Karen5, Marte4, Tarjer3, Karen2, Tolv1) f. 09.08.1906 i Hisøy, Arendal, Aust-Agder, d. 21.04.1979 i Arendal, Aust-Agder, gravlagt i Arendal kirkegård.(1) Gift 04.10.1928 i Oslo, skilt 1936, med Gudrun Margrethe (Lisken) Bassøe, f. 15.09.1908, (datter av Johannes Gerckens Bassøe og Marie Aanonsen).(2) Gift 24.09.1941, skilt med Vera Fernando Dedes, f. 18.04.1906. (3) Gift 30.10.1953, skilt med Helene Hamre, f. 1910. Barn med Gudrun Margrethe (Lisken) Bassøe: i. Else Kallevig, f. 30.07.1929.[xxxii] Gift 21.12.1949, med Erik Glud, f. 28.08.1917 i København, Danmark, d. 01.06.2005 i København, Danmark,24 yrke arkitekt. 413. ii. Johanne Marie Kallevig f. 14.04.1931.[url="http://home.online.no/~olillebo/TOLV.htm>http://home.online.no/~olillebo/TOLV.htmDet ligger flere Bassøe i Gravminner som jeg ikke har tid til nå å finne ut av hvem er hvem men kan godt se det er etterkommere.Bl.a. Bjarne Bassøe ligger på Ris kirkegård her i Oslo døde 1975.---------------------------------------------------------- Vdr. Bekreftelse på hvem som er utlagt som barnefader til Sømanden Peter Johan i Drammen er vel den eneste vei å gå og finne en FARSSKAPSSAK på arkivet i Kongsberg,han finnes ikke i inn- eller utflytterprotokollene så langt jeg kan finne. ----------------------------------------------------------Sønnen Hans Jacob ble viet:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg har ikke lest absolutt alle innleggene her, men skumlest, og dermed er jeg heller ikke veldig godt inne i denne debatten. Så tilgi meg om jeg her kommer med noe som ikke er relevant for diskusjonen.I Moss er det også Bassøe navn.I heftet familier i Moss 1829-1844 finnes flg: Christian Heyerdahl. Bassøe, kjøpmand og hans hustru Halvordine Fredrikke Heierdahl. De har flg barn som alle er født i Moss: Hans Faje Holch 14/12-1828, Marthe Dorthea 25/4-30, Olea Petra Maria 21/11-32, Amalia 25/11-33, Hans 9/1-35, Hieronimus Christian Fredrik 28/10-36 og Christiane Johanne Cornelia 6/12-40. Alle har etternavnet Christiansen Bassøe. Sønnen Hans dør 1/1-35En annen familie i samme hefte: Johan Christoffer Brunich, lieutnant og overtoldbetjent og hans hustru Maren Christine Elisabet BAssøe. Samt deres barn Edle Valentie Johansd. Brunich 2/7-37 Moss.I boken Mandtal Moss By 1841-1844 er den første familie jeg nevnte med, lik info. Adressen deres da var Kongens gt 99 nyt No 110,Boken Mossiana av O.P.Nyquist er kjøpmand Chr bassøe og sogneprest Peter F. Bassøe nevnt i registeret. Jeg har boken og kan slå opp om det er aktuellt. Førstnevnte her er også omtalt i Moss Bys historie bind 2. Også denne boken har jeg.Hilsen Anne Lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne Lene! Tråden er blitt lang, så den er ikke så lett å lese. Vi er klar over kjøpmann Christian Heyerdahl Bassøe i Moss. Brunich/Bassøe er nok samme slekten. Edle Valentine er et navn vi har vært borti før, en av sogneprest, den senere prosts døtre. Jeg vil gjerne ha alt du kan finne om sogneprest og prost Peter Fr. Bassøe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

(Vigdis/101):En av etterkommerne til Skredderen må jo være den gamle Ridtmester her i Rachestad, hans sivilstatus gift/ugift fremkommer ikke:Lenke-----------------------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

VigdisJa, jeg regnet med at dere visste om Bassøene i Moss, men tenkte at det var bedre å få vite en ting flere ganger enn ingen.Det er Christian H. Bassøe, som det er mest om i Mossebøkene ser jeg nå etter en nærmere titt. Jeg fortalte at Peter F. Bøassøe var omtalt i Mossiana boken. Det var visst en sannhet med visse modifikasjoner.Det eneste som fremkommer er at han var bror av Christian Heyerdahl Bassøe og at Peter F. var provst i Råde. Langt bak i mine små grå så mener jeg at Peter F. Bassøe er å finne i bygdeboken for Råde, der tror jeg det er mer om han.Hvis du ikke har tilgang på boken, kan jeg få sjekket det, men det blir nok først på onsdag.Christian H. Bassøe derimot var byens første ordfører og han satt i bystyret, blandt annet. Han er nok atskillig mer omtalt i Mosselitteraturen.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Innlegg 113 Liv, Du skriver at Soffie, eller Ingeborg Sophie skal være gift med Jensen. Kanskje ekteskap nr 2? I Drammen gifter hun seg i alle fall med bagersvenden Ole Johnsen og skal være fra et sted som heter Vang, Ilselund i Hedemark. Denne Ole har jeg ikke klart å finne korrekt kanididat på. Så denne Jensen var interessant. du vet vel ikke i hvilken bydel de bodde? Vielse er nr 23

bilete5944.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Jeg kan ikke hjelpe deg med den Jensen som er nevnt gift med datteren til Petter Johan Bassøe. Dette var en avskrift fra 'Stamtavle over Familien Bassøe'. Jeg vil tro Jensen nok er den samme som den Johnsen du har med over her. Fornavn eller bosted på denne Jensen gift med Sofie er ikke nevnt i slektstavlen.Stamtavlen over Bassøeslekten er snart 110 år. Det må vel ha blitt funnet mye nytt siden den ble skrevet? Peter Bassøe, barnefaren det er snakk om her var i 1899 ikke koblet til noen av de andre med dette navnet. Men hele navnet tilsier jo at han på en eller annen måte er i samme slekt.Presten Peter Fredrik Bassøe døpt 17.10.1804 i R.stad, tror jeg ikke hadde noen opphold i Drammen som krambodkar. I stamtavlen står det at han tok artium 1822, og i sine studentdager var han huslærer hos baron Wedel på Elingaard i Ønsøy. I 1828 var han teologisk kandidat, 8.4.1829 utnevnt til personelkapellan hos presten Meldahl i Land. Det er mye skrevet om ham videre i tavlen, men ingenting om noe opphold i Drammen i tiden rundt 1824. Han fikk forøvrig 13 barn i to ekteskap.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikki,Ole Jensen skal du lete etter på Imerslund gård i Vang prestegjeld, Hedmark. Men så var frågan om det er Vang sogn eller Furnes sogn, da. Noen lokalkjente her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liv,1) hvor tok Peter Fr. artium?2) hvor lenge var Peter Bassøe hos Hans Holst i Bragernes? Jeg ville bli veldig glad for å få hele gjengivelsen om PB i Bragernes, hvis du kan ta deg tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har vi CAROLINE Andrea/Andrine Basse mor til 3 barn fra 1817 til 1820 i STRØMSØ Lenke gift med Carl Ferdinand Rohde. Hvem er hun søster og datter til, tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.