Gå til innhold
Arkivverket

[#64395] Hvor kom Peter Bassøe og Anne Johanne Iversdatter fra?

Gjest Kikki Brill
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Dette er litt 'etter min tid', men hvorfor skulle Hans Faye Holst bare hete 'Faye' ved dåp og begravelse og ikke ved vielse, barnedåp o.l. - dvs. det som knytter ham til 'jomfru' Borgen.At Faye-navnet finnes blandt faddere (148) er helt naturlig da Helene Borgens eldste søster var gift med Christopher Faye (og hans søster Catharina var mor til Hans Faye Holst).Jeg påstår ikke at Hans Faye Lund er gal person, men det er foreløpig ikke ført noe i margen (som jeg kan se) som gjør han mer kvalifisert enn den litt eldre Hans Holst.NB. Jeg har ikke fulgt med i hele tråden, kanskje er det et svar jeg har oversett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Geir, vet du om det var 2 store kjøpmenn på samme tid med samme navn, da? Poenget mitt er å identifisere KJØPMANNEN Hans Holst, og jeg vil sekundært gjerne vite hvem han var gift med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men det er slett ikke utenkelig at 1) at det er to kjøpmann ved navn Hans Holst samtidig i Bragernes (Jeg har mange Hans Holst'er i min database fra 17- og starten på 1800-tallet) 2) det er ikke uvanlig at en 'krambod-karl' (eller høker for den saks skyld) senere blir kjøpmann 3) at den som ekter Helene Borgen var en svært rik (det er vel det som ligger i 'stor'?) kjøpmann vet man vel ikke ? At én Hans Holst er blandt de eligerende menn eller suppleant til Stortinget forteller vel strengt tatt ikke hvem som ektet Helene Borgen?Jeg vil gjerne gjenta at jeg ikke påstår at Hans Faye Holst er feil person, men som sagt finner jeg det litt påfallende at han om tales kun som 'Faye' ved dåp og begravelse. Men strengt tatt behøver ikke Hans Faye holst ha vært gift ...???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geir, jeg tror du har oversett opplysningene i skiftet etter Maren Mathea Borgen 1817 hvor han er listet opp som svoger. Og der står han som kjøpmann Hans Holst. Lenke At Hans Faye Holst hadde de beste forutsetningene til å overta farens familiebedrift, samt gjøre et godt parti med Helene Borgen er sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Det var nok to store kjøpmenn Hans Holst på samme tid. En i Holmestrand og en i Drammen. Hans i Drammens fulle navn var Hans Faye Holst. Han døde som nevnt over 14.8.1843, 55 år gammel. Han var ifølge 'Gløersens dødsfall i Norge' kjøpmann og dansk visekonsul. Enkens navn Helene f. Borgen. Ingen barn nevnt, enkens laverge Paul N. Bülow. Dødsfallet avertert i flere aviser. Enken fortsatte firma med navnet 'Hans F. Holst enke'.Het kjøpmannen Faye Holst bør matrosen Peter Bassøe i Halden undersøkes nærmere. Det var nære bånd mellom Fayene i Drammen og Frhald. Matrosen var jo senere i livet titulert handelsmann, det er ikke umulig at han hadde en læretid i Drammen. Det er vel den ukjente barnefaren i innlegg 1 som det fremdeles er snakk om her?Hans Holst i Holmestrand døde som fhv. kjøpmann 25.11.1846, 83 år gammel. Gift med Inger K. f Backer.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Det var nok to store kjøpmenn Hans Holst på samme tid. En i Holmestrand og en i Drammen. Hans i Drammens fulle navn var Hans Faye Holst. Han døde som nevnt over 14.8.1843, 55 år gammel. Han var ifølge 'Gløersens dødsfall i Norge' kjøpmann og dansk visekonsul. Enkens navn Helene f. Borgen. Ingen barn nevnt, enkens laverge Paul N. Bülow. Dødsfallet avertert i flere aviser. Enken fortsatte firma med navnet 'Hans F. Holst enke'.Het kjøpmannen Faye Holst bør matrosen Peter Bassøe i Halden undersøkes nærmere. Det var nære bånd mellom Fayene i Drammen og Frhald. Matrosen var jo senere i livet titulert handelsmann, det er ikke umulig at han hadde en læretid i Drammen. Det er vel den ukjente barnefaren i innlegg 1 som det fremdeles er snakk om her?Hans Holst i Holmestrand døde som fhv. kjøpmann 25.11.1846, 83 år gammel. Gift med Inger K. f Backer.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Til Vigdis ( innlegg 139) Du har ikke funnet Christian Heyerdahl Bassøe innflyttet til Moss, men på Distreff finner jeg opplysninger om at han skal ha vært i Moss fra 183o.Tre barn døpt i Moss:Marthe Dorthea f. 1830:LenkeSe dåp nr 73 v. s.En datter Olea Petrea Maria dpt 1832 Mossen sænn Hirinimus Christian Fredrik 1837 Moss.Har bare sett på første dåpen.Flott med flere opplysninger fra Liv og Geir!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, Gunn! Nei, ser ikke ut til at Bassøe-barna trengte forevise presteattester. Jeg fant vielsen i Rakkestad, og Christian Heyerdahl Bassøe f 1799 er allerede 1827 kjøpmann i Moss. par 27, nov. 1827 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott at du fant den vielsen, Vigdis! Jeg lette etter en vielse for paret i Moss, etter at jeg fant opplysninger på Fam.s om at paret skulle være gift der i 1835.Tvilsomme opplysninger tydeligvis, og her var oppgitt for sikkerhets skyld to Christian Heyerdahl gift med forskjellige damer , samme dato i Moss.Ikke rart man kan lete forgjeves!Da har altså Heyerdahl Basøeparet reist fra Drammen tidligere enn antatt. Kan hende de har fått flere barn i Rakkestad før de jeg nevnte i Moss?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Til Vigdis (136)'Jeg vil gjerne at dere begrunner at man helt kan avse Basse i Danmark'.Det er forskjell på BassE og BassO, husk på man skrev ikke Ø men Ö den gang som på svensk og amerikanerne har som bekjennt heller ikke Ø i sit alfabet derfor blir det jo til o eller oe på FS. Tøddlerne er ofte utelatt/glemt/utvisket i kirkebøkene/kildene.Vdr. Bogtrykker Rodes kone var hun datter av Niels BassE først Sogneprest i Høirup Tønder Amt senere i Nebsager Vejle Amt. Han var f. på Aagaard i Haarslev Sogn på Fyn 25/5 1753 sønn av Forpagter Hans BassE og Mette Lund gift 1784 med Catharina Laurentin fra Kerteminde (på Fyn).Iflg. Wibergs almindelig dansk præstehistorie.Her er fam. i 1801:Tønder, Hviding, Højrup (Slesvigsk), Høyrup, , 1ste Familie, FT-1803, C1361Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:Niels Basse 50 Gift Hausvater PredigerAnna Catharina Laurentiin 45 Gift Dessen FrauDorthea Fridericha Base 18 Ugift Ihre KinderCarolina Andrietha Basse 16 Ugift Ihre KinderJörgen Koch 19 Ugift DienstbotenAnne Dorthea Ebes 35 Ugift Dienstboten -----------------------------------------------------------Slekter i Danmark med etternavnet Basse er det mange av spes. på Fyn men en av dem var en adelsslekt, tar med kun et lite utvalg av husholdet her (Informator Gang er min 2 x tipp ;0):Odense, Vends, Middelfart Landdistrikt, Hindsgavl, Hindsgavls hovedgaard, 1, FT-1834, B2172Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:Niels Basse von Fønss 41 Gift kammerjunker og ejer af GaardenLouise Dorthea Frederikke Wedel 37 Gift hans koneKaren Julie Elisabeth Frederikke Fønss 20 Ugift deres barnCaroline Amalie Fønss 17 Ugift deres barnNiels Basse Fønss 7 Ugift deres barnJensine Lovise Mathilde Fønss 5 Ugift deres barnSicilia Marie Augusta Weckede 51 Ugift GourvernanteJohan Diderick August Gang 26 Ugift InformatorMette Sofie Behr ? 38 Ugift huusjomfruJohanne Frederikke Dahl 24 Ugift kammerjomfruAne Margrethe Schiøth 42 Enke huusholderskeNielsine Christensen 22 Ugift stuepigeJacobine Trane 25 Ugift stuepigeMaren Marie Frederikardt ? 33 Ugift barnepigeAnders Christensen 32 Ugift Gartner**********************************************************I min søken kom jeg over piken her på kost-pikeskole:Navn: Martha Dorothea Bassoe Alder: 15 Civilstand: Ugift Erhverv: Eleven Fødested: Norwegen Kilde: FT-1845 Amt: Haderslev Herred: Sønder Tyrstrup Sogn: Christiansfeld Flække Stednavn: Christiansfeld Husstands-/familienr: 78 Indtastningsnr: C1509 Løbenr.: 709

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vigdis, nei, jeg hadde ikke fått med meg skiftet (men strengt tatt avklarer ikke skiftet hvem var gift med Helene - Hans Holst eller Hans Faye Holst eller om sistnevnte var gift). Men det spiller liten rolle nå, Liv har påpekt at enken etter Hans Faye Holst er navngitt som Helene født Borgen så da kan strek settes.Jeg kjenner selvsagt til Bassøe'ne fra 'tidligere' tider, men er litt usikker på om jeg har noe å bidra med i denne konkrete etterlysningen i (1). Men å nøste opp krambodkaren fra Bragernes burde være mulig, men igjen, det kan allerede være gjort, jeg har ikke lest alle innlegg (noe jeg burde ha gjort før jeg i det hele tatt skrev noe som helst)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bente, den siste piken der er nok norsk Bassøe, tenker jeg. Christiansfeld, er det skolen der Camilla Collett var elev, tro? Når det gjelder Bassø/Basso/Basse tenker jeg at uttalen ofte var betydningsfull for hvilken skrivemåte som ble valgt i kirkebøkene. Man kan ikke si at svak e i utlyd er mer forskjellig fra svak ø i utlyd, enn hva o er fra ø. Men skriftmessig er jo o nærmere ø. Når du mener at Basse er et helt ulikt navn fra Bassøe i Danmark, har jeg ingen problemer med å godta det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I følge opplysninger på Distreff skal paret Christian Heyerdahl Bassøe og hustru ha fått en sønn f. 1828, d. 1829 Moss navn Hans Faye Holck Bassøe.Jeg finner ikke dåpen hverken i Rakkestad eller i Moss i kirkebøker i farten?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Her er lenke til Fylkesmannen i Buskerud sit arkiv på Kongsberg:[url="http://www.arkivverket.no/fk/classes/fk_arkiv.php?qc=1a0008740f817947fdde0874209ebceb&ft=1&arkivenhetid=1332691>LenkeFinner at journaler for Farskap og Bidrag først begynner 1852 og journalbilag 1839 (da var han 15 år), men det må finnes noe under en annen avdeling før det. Kanskje det kan være noe i Overformynderisaker.Eller om det kan ligge noe i Journalsaker hos Byfogden:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iver!Du kommer med svært interessante tanker om slektstavler og utenomekteskapelige barn. Jeg er helt enig med deg i at Peter Johan Bassøe født 1824 (1) ikke under noen omstendighet ville ha kommet på den stamtavlen i 1899.Det som står fast etter denne lange debatten, er at Anne Iversdatter får sønnen PJB i 1824, og ingen av fadderne kan spores til Bassøe. Barnefaderen som er skrevet Peter Basso, er krambu-kar hos kjøpmann Hans Holst. 1 Her er dåpen til Kristiane, kjøpmann Ole Lunds datter, nr 44, 1. april 1822. Den femte fadderen skrives for HEIERDAHL BASSO. De andre fadderne er fru Gertrud Thams, Jomfru Tollefsen hos Christian Holter, Ole Evensen og Ole Moe Kiøbmænd. FOTO2 Hvem andre enn sønner av pr.løytnant Hans Bassøe f 1757 og Marthe Dorothea Heyerdahl f 1781 kan kalles Heyerdahl Bassøe i 1822?3 Er det snakk om 1 og samme mann, fadderen ved barnedåp 1. april 1822 - og den som unnfanger Peter Johan i april året etter? FOTO4 Her er nok en Heyerdahl Bassøe i samme perioden på Strømsø som må være søsteren til mannen som jobber hos Holst. Else Heyerdahl Bassøe f 1797/1800, fadder i Strømsø 1823, gift med Drammensborger Torgersen og bosatt i Strømsø hvor hun føder barn 1826 (77) (107). Else er datter til Hans Bassøe og Marthe Dorothea Heyerdahl.Det er fortsatt vanskelig å ikke se en sammenheng mellom de to barnedåpene og at Else befinner seg der, også. Den oppgivne barnefar Peter Basso er ikke å spore opp i Drammen før eller etter dåpen. Jeg har prøvd det meste i kirkebøkene. Nå vet vi med sikkerhet at Christian Heyerdahl Bassøe f 1799 befinner seg på Moss i 1827, beskrevet i hans vielse i Rakkestad. Men hvor var han i 1822-1823, hvor lærte han faget? Var innlegg 165 svar på det? Kanskje Mosseiana vil gi svar på det. En av Bente’ene sier i et innlegg at navnet Peter kanskje er oppgitt for å vri seg unna. Det er faktisk en mulighet. Uansett en sønn av paret Heyerdahl Bassøe befinner seg i Drammen 1822-1823 hos Hans Holst. Det har vi to kildebelegg på.

bilete5948.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flott at Bente prøver å finne bidragssakene. Nå blir det lørdagskveld her i heimen, tar en titt innom seinere i kveld :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldre til kjøpmann Hans Faye Holst (c1787-1853) var altså Christian Holst (c1740-et1812) og hans 2. kone Catharine Hansdatter Faye. Disse bodde i Storgaten 28 på Bragernes i 1801.En Svend Holst (c1680-før1763) var kjøpmann på Bragernes. Hans enke Anna Kirstine er det skifte etter 4 Des 1763. Deres sønnesønn Svend Pedersen Holst (f. c1755) var i 1763 kjøpmann i Storgaten 2 på Bragernes og i 1801 'Fuldmægtig for saugbrugers K. Barth's handl.'.Det er vel ikke utenkelig at Svend Pedersen Holst (f. c1755) er f.eks. tremenning av Hans Faye Holst (c1787-1853).I så fall er altså SPH's farfar Svend Holst (c1680-før1763) bror av faren til Christian Holst (c1740-et1812).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne Svend Pedersen Holst (f. c1755) kunne kanskje være en kandidat som far til 'den andre' Hans Holst i 1801, han som var født ca. 1782, kramboddrengen hos kjøpmann Kirkgaard i Storgaten 83 på Bragernes ? Skjønt da må Svend Pedersen Holst's hustru, enken Helene Margrethe Günther f. ca. 1733 ha født ham som 49-åring, og det er vel litt drøyt. Om da ikke SPH skulle ha giftet seg pånytt, hun var jo 22 år eldre enn ham ... Men det er sikkert mange andre Holst'er å vege blant ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

ad opphavet til Christian Holst, jfr. innlegg 172: Christian Holst er fra Lier, sønn av Elling Torgersen Holtsmark (Valstad) og Else Nilsdatter, og kom til Bragernes rundt 1770. Han giftet seg 1. gang 17. mars 1771 med Gunild Maria Poulsdatter (født 1747, datter av Povel Sørensen og Birthe Andersdatter). Hun begraves 26. august 1783, 36 1/2 år gammel, og hittil har jeg ikke funnet noen barn. Christian gifter seg på nytt 14. november 1784 med pur unge Catharina Faye (døpt 19.09.1768), og de får i rask rekkefølge sønnene Elling, Hans og Poul. 13. april 1791 døpes datteren, som var oppkalt etter den første kona, Gunhild Maria, men hun døde 9 måneder gammel.Disse opplysningen er neppe til stor hjelp hva gjelder Peter Bassøe, MEN en av etterkommerne til Christian, var matematikeren og barnebokforfatteren Elling Bolt Holst, så sånn sett er det kanskje 'artig å vite'....vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den oppkallingen i barnedåp (165) og (171) er et funn. Ved gjennomlesning oppdager jeg at Anne Lene hadde gitt opplysningene i tidligere innlegg. Et eksempel på at noen ganger må fakta gjentas. Og nå var det jo en ny sammenheng, at vi skulle identifisere kjøpmannen i Drammen.Christian Heyerdahl Bassøe, kjøpmann på Moss, gift 1827, kaller den førstefødte sønn Hans Faye Holck, ikke bare etter sin far Hans, men også etter Hans Faye Holst, kjøpmannen i Bragernes. Det vitner om at Christian har stått Hans Faye Holst svært nær. Hvor ellers skulle han tatt Faye fra?Christians far kaptein Hans Bassøe døde allerede i 1815. Andre voksne menn ble sikkert viktige i sønnenenes liv. Som det er påpekt i tidligere innlegg, var det nødvendig å sende barna ut av hjemmet. Hieronymus f 1797 og Peter Fredrik f 1804 tok artium og ble teologer. Datteren Else f 1800 konf i Rakkestad 1817, var i Strømsø i 1823 som ugift, og senere gift der. Jeg tror som jeg har hevdet før at sønnen Christian f 1804 kom til Hans Faye Holst i kjøpmannslære. Vi vet ikke ennå hvor brødrene tok artium.Så vidt jeg kan se ble alle konfirmert i Rakkestad, unntatt Hieronymus som i følge Distreff døde i Seljord 1836, innlegg 75, Christian i 1814 Lenke legg merke til at det står Christian Heyerdahl Bassøe, som i dåpen hans, men mellomnavnet ikke brukes om de andre, og Peter Fredrik konf. i 1820. Jeg kan tenke meg at de fikk privatundervisning hjemme inntil den tid, og etter konfirmasjonen ble guttene satt i latinskoler, som fantes i flere kjøpstader, også i Bragernes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.