Gå til innhold
Arkivverket

[#64395] Hvor kom Peter Bassøe og Anne Johanne Iversdatter fra?

Gjest Kikki Brill
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Spennede , Vigdis. Håper det kan bli et gjennombrudd i denne saken. I Drammen var det alt i 1811 en vidregående skole. Her er litt skolehistorie. Lenke Skolehistorie Drammen LatinskolenMulig at presten Peter Fredrik Bassøe fikk sin utdannelse her i Drammen. Før han startet teologistudier , muligens i Kristiania?Håper det finnes lister et sted over elever som har tatt eksamener både artianere og teologi studenter?Jeg følger med i debatten og kommer tilbake om jeg finner noe av interesse.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Flott, jenter! Alderen stemmer meget godt, men jeg husket feil om yrket. Hieronymus Bassøe i (178) er kontorist ved sorenskriveriet. Jeg tror det står Øvre Tellemark wæstfjeldske sorenskrivercontoir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fikk ikke lagt inn lenke til skolehistorie fra Drammen . Prøver en gang til, mulig jeg må klippe og lime inn for å få til dette? LenkeInteressant at det var latin som var hovedfaget og at elevene tok eksamen ved Kristiana universitet, om jeg ikke leste feil i farten.Far så tidlig som 1811 var det altså gode utdanningsmuligheter i Drammen. Det finnes også et skolehistorisk museum i Byen, mulig det kan hjelpe med en henvendelse dit?Foltt at så mange hjelper til her fortsatt!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Peter Johan Bassøes far:Jeg er redd dette blir en vanskelig nøtt å knekke. Selv om det kommer dokumentasjon på at Peter Frederik Bassøe skal ha oppholdt seg i Strømsø/Bragernes omkring 1822-1824, så bidrar dette kun til å kaste enda større misstanker på ham, som barnefar i denne utenomekteskapelige historien. Han er vel allerede nå den sterkeste kandidaten vi har.Litt om Bassøe-Heyerdahl-koblinger:Bassøe-familiens ”kart” Lenke viser oss ikke Hieronymus Bassøe sin datter MARTE DORTHEA BASSØE 1851-1875 (vi kunne kalt henne 3 d) som var store-søster til den her ofte nevnte HANS.I løpet av de 5 årene hun levde som gift (1770-1775) fikk M.D.Bassøe 4 barn: Christian (1771), Anne Margrethe (1772), Hieronymus (1773) og Else Dorthea (1775).Alle disse er født i AREMARK (på gårdene Rive og Fange i nabobygda til Rakkestad). Ektemannen var HALVOR CHRISTANSEN HEYERDAHL (NB) (1748-1819), som inngikk nytt ekteskap etter dette.Og i dette nye ekteskapet (med Maren Christine Elisabeth Cornisch) fikk Halvor Christansen Heyerdahl bl.a. datteren Marthe Dorthea (født 1781, og oppkalt etter farens første ektefelle som døde i 1775).For å gjøre flokene rimelig komplette, så inngår altså (den 16 år gamle) MARTHE DORTHEA HEYERDAHL ekteskap med den hyppig nevnte HANS BASSØE (som er bror til farens første ektefelle) i 1797.(Dette er egentlig nevnt flere steder i debatten, bl.a i Vigdis sitt innlegg 54)Vi sitter altså med en omfattende gruppe personer i 1822-1824 som har koblinger til navn-kombinasjonen Bassøe/Heyerdahl. Og det er slett ikke bare barna til Hans/ Marthe Dorthea som bør være mulige kandidater, men antakelig også andre barne-barn til Halvor Heyerdahl.Og det kan vel også tenkes at Peter Johan Bassøes far selv er født utenfor ekteskap. – Enten som en utenomekteskapelig historie der Hans er faren. – Eller som en utenomekteskaplig historie der en av de 4 Aremark-barna er enten mor eller far.Men den enkleste og mest iøyenfallende løsningen må vel være at Peter Frederik Bassøe (presten, f. 1804 i Rakkestad) er identisk med krambodkarlen Peter Bassøe Men skulle vi konkludere med det, da ville vel Hans Oftedal Bassøe (slekttavleforfatter f.1843) vendt seg i sin grav. PS: Kilde-jakten til Vigdis, Gunn, Rigmor, Bente, Liv, Astrid og Per imponerer meg og Kikki var neppe klar over at denne tråden skulle bli så morsom. Stå på jenter !IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

OBS:Jeg oppdager at jeg i avsnitt 2 plasserer MARTE DORTHEA BASSØE (den eldre) i feil århundre. Hun er selvsagt født i 1751 og døde i 1775. (Dette skjønner dere sikkert!)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter pris på heiaropet, Iver! Og det trenger vi sannelig, også. Vi er glad for alle som følger oss, og kan komme med innspill. Forøvrig har jeg fått en annen kandidat. Jeg er enig med den som har ytret at antakelig kun en bidragssak kan gi det fulle beviset. Jeg prøver å finne alle indisiene jeg kan finne hjemmefra.Sorenskriver Halvor Heyerdahls første ekteskap med MD Bassøe, har jeg oppdget de siste dagene. Praksisen med å hedre en avdød ektefelle med oppkalling av nye barn, har jeg også sett tidligere i andre slekter. Dine opplysninger om Søndre Rive gård i Aremark, kommer godt med, og gården må ha blitt i slekten for der dør fru kaptein Hans Bassøe, Marte Dorothea Heyerdahl i november 1850!Det er en vesensforskjell på om det skrives Bassøe Heyerdahl eller Heyerdahl Bassøe. Og det står i kirkeboka om fadderen 1. april 1822: *Heierdahl Basso hos Hans Holst.* Jeg gjentar at Christian var døpt Christian Heyerdahl. Og konfirmert med det samme navnet. Det er et sterkt indisium på at han lød det doble navnet Heyerdahl Bassøe i Bragernes.Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott artikkel om Andreas Faye, skolevesen mm, Gunn. Jeg ser at han hadde et skole- og studentliv som strakte seg over lang tid. Født 1802, til den Lærde skole (høyere skole)i Drammen 1817, og student først i 1823. Før han begynte på den Lærde skole, hadde han et kort opphold på Borgerskolen på Bragernes. Og han fikk privat undervisning av en prest. Da har vi et eksempel på hvordan et skoleforløp kunne arte seg.Boka *Norske Studenter* sier ikke noe om ved hvilken lærde skole Peter Fredrik Bassøe f 1804 var elev, før han gikk i gang med teologien i Christiania. Men han har avlagt studenteksamen - artium - ved universitetet i 1822.Sitat fra Norske Studenter: 1822: P.F.Bassøe, f. 1804, død 1889, exam.art. karakter 3, 2den exam., karakter 2, embedsexam. aar 1828, theologi, karakter 3.2, stilling: Fhv. Sognepr. til Raade, Provst.Carsten har også skrevet av hva som står om ham i Geistlig Stat og Kalender 1885: Bassøe, Peter Frederik, f. 1804, 1829 pers.kap. til Land, 1836 resid. Kap. til Eker, 1844 Sognepr. til Raade, 1856 Provst i V.Borgesyssels Pr.Selv om Paul Botten Hansen ikke har noe om hans brødre Hieronymus f 1797 og Christian Heyerdahl f 1799, kan vi ikke dermed utelate at de ikke har avlagt artium. Vi vet ingenting om Botten Hansens utvalgskriterier.Selv om vi fortsatt bare finner indisier på hvem som var i Bragernes i april 1823 da barnet Peter Johan Bassøe ble til, går det an å prøve å finne den enkelte skoles, dvs de nåværende videregående skolers protokoller, slik du har foreslått.Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for responsen, Iver, men det er Hieronymus Bassøe f 1797, det gjelder. Men jeg skal selvsagt lese artikkelen for å se om det kan gi noen mer generelle opplysninger om aktuelle skoler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Selvsagt ! – Her gikk det i surr.Men bare en liten ting mer om presten Hieronymus HEYERDAHL: Han hadde i alle fall sin ungdomssynd: Se på denne fra innlegg 12 og utover. Lenke(Men avkommet var nok ikke Peter Bassøe.)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for interessante innlegg i den lenken.Nå har jeg sendt en forespørsel til Statsarkivet på Kongsberg om det finnes en bidragssak til (1).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Spennede Vigdis! Jeg følger saken fra Sverige for tiden. Til Iver, ja prestesønnene var ikke bare prektige i den tiden heller:)Vi får håpe Kongsbergarkivet har noen opplysninger. Peter Bassøe var vel nevnt som far til den uægte sønn , både ved barndåp, konfirmasjon og ved vielse . Skulle nesten tro han må ha betalt bidrag til denne sønnen opp gjennom årene?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei :o)Jeg vil bare nevne at samme dag som Petter Friderich Bassøe konfirmeres i Rakkestad 15.okt. 1820. konfirmeres også hans fettere Halvor Heyerdal Rasch (f.8.januar 1805) og Lars Heyerdal Rasch (f.11.juni 1806) Sønner av Rittmester Michael Larsen Rasch og hans hustru Edle Valentine Heyerdal. (Søster av Marthe Dorthea Heyerdahl)*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Jeg har i egen slekt funnet krav om bidrag fra barnefaren til oppfostring av uekte barn fra tiden ca. 1800-1820 i protokoll fra Forlikskommisjonen.Jeg vet ikke hvilket rettslig krav barnemoren hadde på å få bidrag fra barnefaren, men for en bror (levde 1774-1833) av en av mine formødre er det i Forliksprotokollen krav om bidrag fra tre forskjellige mødre til fire av hans uekte barn (født 1797-1803), dvs. det er mødrenes foreldre som stort sett stevner ham for Forlikskommisjonen. Denne fyren var klart familiens sorte får...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Bjørnstad

Det kom en nyredigert utgave av boken ' Stamtavle over familien Bassøe ' i 1999. Den er redigert av Hans Peter Bassøe og datert Århus, den 31.12.1999. Mvh Eva Bj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(195/193:) Det som ev. skjedde ca. 1920 var kanskje at det ble lovbestemt (automatisk) bidragsplikt, uten at det var nødvendig for moren å gå rettens vei ? (Såfremt den utlagte barnefaren ikke nektet, selvsagt ....).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Til alle sammen og Vigdis spesielt for at du viser så stor interesse og etterspør bidragsaken hos Statsarkivet, jeg lærer utrolig mye av denne debatten, tusen takk! Jeg er sikker på at vi kommer i mål til slutt. Er så takknemlig for så mye hjelp, hilsen Kikki

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er svaret fra Statsarkivet på Kongsberg:*Hei! Vi viser til din henvendelse og har undersøkt esken hos Byfogden i Drammen (Kontor, Journalsaker, eske 2, 1809 - 1843). Vi fant ikke noe om Peter Johan Bassøe, eller hans foreldre Anne Johanne Iverdatter Rønnes eller Peter Basso. I bykommuner så vil det ikke være noen bidragsfogd utover byfogden, det var heller ikke noe aktuelle arkiver hos underfogden. Dersom du ikke finner noen aktuelle arkiv hos Byfogden, så finnes det materiale i fylkesmannens arkiv vedrørende farsskapssaker fra 1821 av. Egne rekker med farsskapssaker starter i 1839 for Buskerud, men det finnes alm.journalsaker fra perioden før 1839. Vi har ikke anledning til å se gjennom nyere brev for fylkesmannen, da 1824 utgjør 4 esker.Statsarkivet kan dessverre ikke utføre tidkrevende slekts- eller lokalhistoriske undersøkelser. Videre undersøkelser må du derfor enten foreta selv på vår lesesal eller ved å engasjere en privat slektsgransker. *Så følger noen praktiske opplysninger. Brevet er underskrevet av arkivar Sigrid Jostad.Brevet viser til flere aktuelle arkiver. Er det noen her som har anledning til å lete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.