Gå til innhold
Arkivverket

[#64395] Hvor kom Peter Bassøe og Anne Johanne Iversdatter fra?

Gjest Kikki Brill
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Flott med dette Lars Ove! Det er nok flere enn oss som ikke har funnet det fadelige opphav til Petter Johan Bassøe.Håper bare at noen har tid og krefter til søke i brev fra Fylkesmannen som nevt i svaret som Vigdis fikk fra Statsarkivet!Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Tore H Vigerust

Jeg skulle gjerne vite opphavet til Kristine Dorthea Collin, f ca 1786, d. 1855. I folketellingen 1801 bor hus som fosterdatter hos byfogd Fredrik Rested på Kongsberg, og er da 15 år. Hun konfirmeres på Kongsberg 1801. Da Fredrik blir sorenskriver i Mandal samme år, flyttes Kristine Dorthea med dit, der hun gifter seg 1811 med kjøpmann Tobias Tønnesen Wattne i Mandal.Fredrik Rested giftet seg i Rakkestad 27/9 1792 med Marthe Bassøe. I folketellingen 1801 kalles hun Marthe Petersen. I Lassens samlinger opplyses det at hun kom fra Fredrikshald.Kristine Dorthea Collin er altså oppvokst hos Fredrik Restad og Marthe Petersen Bassøe. Kristine Dorthea fikk ialt 11 barn, hvorav en sønn som ble kalt Fredrik Restad Wattne og en annen sønn med mellomnavnet Bassøe.Kristine Dorthea er ikke funnet døpt på Kongsberg 1785-87 eller i Fredrikshald. Kan noen hjelpe her ? Hun kunne jo saktens være en Bassøe-etterkommer . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg har sett det, men i alle senere kilder er det Collin, så da anter jeg at navnet hennes i utgangspunktet var Collin eller Colling, ikke Colding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Ekteskapet mellom Tobias Tønnesen Watne og Kristine Dorthea Collin ble ikke inngått i 1811 (innl.203), men i 25.okt.1806. LenkeDet er en meget interessant tanke at Kristine kan være ei Bassøe, - og jeg lurer faktisk på om det like gjerne kan være på farssiden som på mors-siden.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Men Kristine Dorthea bør ut fra navnet ha en eller annen Collin-forbindelse, og det er jo en smule påfallende at stefaren Fredrik Restad, (med opphav på Ullensaker?), meget mulig kan ha hatt forbindelser med Rittmester Jacob Herman Christiansen Munch Collin (f.1750 i Trondheim, d.1810 i Lier)) (g.m.Sisselina Maria Stenersen 17.apr.1785 på Gran ).Rittmesterens barn, slik de listes opp ved FT1801 på Hovind i Ullensaker Lenke er alle døpt på Hadeland (Gran), men iflg. Ovenstad, ser det ut til at J.H.Collins tjenesteområde også omfattet Romerike.Kan Kristine Dorthea være et Jacob Collin-barn født utenfor ekteskap, som Fredrik Restad og senere Marthe Bassøe Petersen tok seg av oppdragelsen til? I så fall er leteområde for dåp Hadeland og Romerike.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Kan det ha vært Hieronymus (Bassøe) Heyerdal som er både Capellan og Fadder ved denne dåpen på Gran? [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=71&filnamn=Dp05341788&gardpostnr=1483&personpostnr=11721&merk=11721#ovre>LenkeDet var vel i Ringsaker han på denne tiden var kapellan. Og så kom han senere til Toten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Takk for gode forslag. Beklager at jeg tok feil av årstallet for vielsen (1806). I hvertfall kalles hun alltid Collin i senere kilder, kun i FT 1801 for Kongsberg heter hun Colding.I stortingsbiografiene fant jeg at byfogd senere sorenskriver Fredrik Hansen Rested (1757-1831) var gift med Marthe Bassøe Pedersen, datter av Nils Pedersen og Johanne Bassøe i Fredrikshald. (I Ft 1801 kalles Marthe som nevnt Petersen.) Marthe var altså en Bassøe på sin morsside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Fra boken 'Stamtavle over Familien Bassøe...' av Hans Bassøe 1899, side 90:' Den 5.9.1881 døde i Mandal sagfører Edvard Hjeronymus Bassø Wattne, 60 aar gl. Broderen T. Wattne har i 1893 meddelt, at den førstnævnte ikke var i slægt med Bassøe-familien, men kun opkaldt'.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Takk, Liv, men jeg tror ikke vi skal legge så mye vekt på det, for det ser ikke ut til at Edvard og søsken har visst hvor deres mor kom fra. Den som løser dette problemet med Katrine Dorthea Collins foreldre og opphav, blir takket på rulleteksten (når den tid kommer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hei, hjertelig takk, Lars Ove. Har dere andre noen komemntarer ? Vet vi f eks om Otto Falk og hustru begge var døde før ca 1790 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hei.Otto Falchers datter Kisten Dorthea dør 5 mnd gammel. Nr 94, venstre side, høyre spalte.Kildeinformasjon: Telemark fylke, Gjerpen, Ministerialbok nr. 2 (1747-1795), Døde og begravede 1787, side 162. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7882&idx_id=7882&uid=ny&idx_side=-165>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Da må vi kanskje begynne på 0(null) igjen, men jeg synes det er påfallende at det blir døpt et pikebarn med riktig navn, og med en fadder som heter Collin.Kan det være at Otto Falch m/frue fikk et nytt pikebarn med samme navn et års tid senere? Jeg fant ingen i Gjerpen, men jeg finner en Otto Falk i Brevik i 1801 som er gift for 2. gang. Lenke. Er dette 'riktige' Otto?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

I en time kunne man tro at Lars Ove var med på rulleteksten (innlegg 215-220), men den gang ei.Forøverig tror jeg Lars har funnet rett Otto Falch i lenken i innlegg 221. Ellers er det å bemerke at Bassøene så avgjort har tidligere forbindelser til Gjerpen/Grenlandsområdet. – Så jeg er veldig enig i at funnet i innlegg 215 bør kunne føre oss videre, - selv om dåpsbarnet ikke er vår Kristine Dorthea Collin.Det som forundrer meg er at i forbindelse med folketellingslista 1801 for Kongsberg ( [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=13&filnamn=f18010604&gardpostnr=98&personpostnr=635&merk=635#ovre>Lenke ) er at BÅDE Andreas Christian Olavsen (8 år) og Kristine Dorthea Colding (15 år)- ” Har været her fra deres spede aar”.(Det kan vel også tenkes at Andreas Christian og Kristine Dorthea var søsken ?)Dett er en snodig formulering, da fosterforeldreparet ble gift så sent som 1792, da i alle fall Christine Dorthea allerede hadde rukket å bli ca. 6 år.Men det er vel mest trolig at ”adopsjonen” av disse barna tok til på Konsberg først etter at Rested/Bassøe-paret var gift (NB:I Rakkestad). Og det er vel Fredrik Resteds søster som var gift med prosten på Kongsberg (Johannes Hendrik Berg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Johanne Sophie døpt i Eidsberg 13.7.1762 med foreldre Hans Rasmusssen Rested og Cathrine Margrethe Rested født Grønbech fra Fredrikstad Lenke På høyre side. Der er faktisk en BASSØE som fadder, men jeg kan ikke lese fornavnet.Johanne Sophie Rested giftet seg med Johannes Henrich Berg res. kap. i Vang står det i Eidsbergbok under gården Narvestad. Hennes søsken var: Per (1753-1756) Rasmus (1754- død ung) Martha (1755-død 1780, gift med Nils Rested) Fredrik (1757- Christian Peder (1763-Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

De som løses problemet, er i hvert fall lovet å komme på rulleteksten under 'takk til'. Det dreier seg om et tv-program om slektsforskning som sendes neste år.Fredrik Rested og kone var begge forholdsvis gamle da de giftet seg på Gjølstad. Fredrik var blitt byfogd på Kongsberg før vielsen ble inngått. Siden kona var fra Fredrikshald, er det litt pussig at vielsen skjedde i Rakkestad, men det er vel der de øvrige Bassøe´ene bodde (kausjonister var kanselliråd Bassøe og rådmann Bassøe).Jeg har også vært inne på den tanke, at Kristine Dorthea var søster til Andreas Christian.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.