Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Dag Fjær

[#64416] Marit Gundersdtr & Morten Knudsen, Stenslien, Ø Gausdal først på 1800-tallet ?

Recommended Posts

Gjest Dag Fjær

Hei.Jeg søker etter morfars aner!Marit Gundersdatter (Stenslien) er født ca 1809, antatt i Gausdal. Morten Knudsen (Stenslien?) er født ca 1800, antatt i Gausdal.Paret ble gift 27. november 1829 i Østre Gausdal. Se nr 35 : [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9289&idx_id=9289&uid=ny&idx_side=-201>LenkeDe finnes i FT1865 i Mortenstuen i Follebu.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Dag Fjær

Lenka til FT1865 ble det vist noe tøv med. Prøver på nytt: Lenke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Dag Fjær

Takk, Bjørg.Dette kan nok være riktig Morten, men jeg klarer ikke å tyde stedsnavnene som står der.Noen gode kandidater for Marit har jeg ennå ikke funnet i aktuell kirkebok.mvh Dag

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Jeg tror at dette også er Morten i 1875, men fått seg en ny kone siden 1865. Eller er det bare litt omskrivning av hennes fornavn, men feil etternavn? Lenke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Evt. dødsfallet til Marit Gundersdt. i 1867, nr.44 Lenke Hun står oppført med Søndre St... Kan det muligens stå Stuen. Jeg tenker da på Mortenstuen. Ta også en titt på nr.37 da han i det minste kan passe i alder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Tror det sto Stene (eiet) ved Marit Gundersdt. dødsfall. Se vielse nr.12 1868, MOrten Knudsen og Marthe Olsdt. Lenke Så i 1875 bodde de tydeligvis på Marthes boplass.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Dag Fjær

Tusen takk, Berit.Jeg tror nok at du har funnet ’mi’ Marit Gundersdatter død i 1867 og at ’min’ Morten gifter seg på nytt med Marthe Olsdatter i 1868.Jeg har tidligere sett på Marit Gundersdatter , død i 1867, men lagt henne til side da alderen ikke stemte helt . Denne Marit G var 56 år ved sin død i 1867 og skulle dermed være født ca 1811. Alderen til ’mi’ Marit G var 20 år da hun giftet seg i 1829. Hun skulle altså vært født ca 1809. Denne differansen på 2 år ligger vel innom normalt ’slingringsmonn’ ?Stedsnavnet for Marit G’s død i 1867 må være Søndre Stene. (Jeg har også sett gardsnavnet kalt Steine). ’Mortenstuen’ som er å finne i FT1865 må være en husmannsplass under Søndre Stene.mvh Dag

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bjørn Solbrå

En Marit Gundersdatter er konfirmert i 1826 Lenke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Dag Fjær

Takk, Bjørn.Her er det en mulig kandidat for 'mi' Marit(#20, høyre side), men hva står det i kolonnen for foreldrenes bopel???At brura i 1829, Marit død 1867 og denne jenta er samme person, er slettes ikke utenkelig. Alder ved giftemål har jeg sett mange ganger å være noe unøyaktig.Det som må sjekkes er om det kan være to forskjellige Marit Gundersdatter i samme område som er født i perioden 1809-1811. mvh Dag

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.