Gå til innhold
Arkivverket

[#64442] Hvem var eier av Wea gård i Ringsaker


Gjest Jan Ove Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Ove Olsen

Jeg er ut etter og finne eieren av Wea i Ringsaker rundt 1730 til 1735, og 1760,da jeg ikke finner noe før 1777. Kan det være Torbiørn Wernersen og Marith Erichdatter? og Ole Torbiørnsen i 1760.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Det er to Vea garder,rundt 1735 var Torbiørn Wernsen oppsitter på den ene,han ble 1742 gift med Marit Eriksdtr. Men siden en Torbiørn Wea får flere barn døpt før 1742,var han nok gift før,trulig med ektekvinnen Berte Olsdtr Wea som dør i 1741.Deres sønn (Torbiørn og Berte) Ole Torbiørnsen gifter seg 1749 med Anne Olsdtr Bye på Ring. han er neste bruker av denne Vea gårdenPå den andre Vea gården er Bottolf Povelsen bruker han er gift med Kari Olsdtr,Bottolf dør 42 år gml nov 1741 (Deres dtr Berthe blir døpt april 1742)Sønnen Ole Bottolfsen Wea gift 1756 med Sissel Tostensdtr Amblie. Neste bruker.Ved skattemanntallet i 1763 er det tre oppsittere på WeaOle Bottolfsen og hustru SisselOle Torbiørnsen og hustru AnneTorbiørn Wernesen og hustru MaritDette er iallefall det jeg har fått rotet sammen ved litt leting i kirkebøkene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Hvis jeg ikke tar helt feil er det Vea søndre som i dag er Gartnerskolen mens Vea Nordre ligger like ved skolen, Vea nedre ligger helt nede ved Mjøsa litt sør for skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Ove Olsen

Takker Else Kari for svaret jeg fikk. Men har et spørsmål i den forbindelse, hvor fant du dette?, jeg er å regne for nybyner, men finner ikke noe av dette da jeg prøver og søke, på alt som har med skatt og gjøre, så kan du gi meg et tips?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Kirkebøkene for Ringsaker som du finner digitalisert her kan man desverre ikke søke i bare lete,det er tidkrevende.Men eneste måten !Men det finnes et register skrevet av Ada Eriksen som er til kirkebøkene 1734-46 og 1747-1774.De er desverre veldig fulle av feil og mangler men dog et hjelpemiddel. Disse er til utlån på biblioteket. Når det gjelder skattemanntallet 1763 er det også til utlån på biblioteket. Ellers kan du lese mye utfra folketellingen 1801 under Wea. Skiftene under gården Wea er også viktige å få med seg,men da må du på statsarkivet i Hamar. Lykke til!Mvh.Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jan OveJeg anbefaler deg en tur på Statsarkivet i Hamar. Der blir du tatt i mot med åpne armer, og du får garantert den hjelpen du trenger.Sett deg ned på lesesalen der, les kirkebøker, skattemanntall og skifter i ro og mak. Har du digitalkamera så kan du også ta bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.