Gå til innhold
Arkivverket

[#64467] Emigrantprotokollene fra Oslo, igjen.


Gjest Ole P. Gamme
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole P. Gamme

Jeg viser til innlegg 64366. Ole O. Stenberg/Steinberg og Karen Andersdtr. skal i. flg. folketellinger i USA og oppl. fra etterkommere ha utv. 1890, mest sannsynelig fra Oslo. De skal være gift i Norge i 1889, født 1861 til 1863. For å finne ut hvem de var og hvor de kom fra i Norge, kan emigrantprotokollene kanskje gi opplysninger. I den søkbare databasen på Digitalarkivet fra Kristinia 1871-1930 finnes 4003 emigranter i året 1890. Det skal være flere tusen andre som også reiste dette året, men som enda ikke er lagt inn i basen. Så vidt jeg forstår er disse protokollene mikrofilmet, og finnes i Statsarkivene. Er det noen som skal besøke Statsarkivet, og som kan se om Ole og Karen er registrert som utvandret i 1890, vil etterkommere i USA være svært takknemmelige for opplysninger om hva som ev. er oppgitt som Heimstad. Mvh. Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole!Er du brennsikker på at familien i USA har lest og fått med seg alle opplysningene som står i Oles death certificate og naturaliseringspapirer?jf. mitt innlegg nr. 5 og 8 her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han som er nevnt i innlegg 2 er født 3 mars 1865.Han utvandret til North Dakota. Der er han å finne med foreldrene og senenere med kona i folketellingene. North Dakota death Index sier:STENBERG, MARTIN O Death 19. Oct 1946 Cass county. MALE 81 YearsBorn 8 March 1865(Her er nok 3 tallet feillest som et 8-tall).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole P. Gamme

Hei. Nina og Åse, det er riktig som Jon sier, denne Ole Kristian utv. 1881 med foreldre og søsken. Jon, det må være noe feil i opplysningene fra USA (ikke første gang!) Jeg har skumlest alle scannede vielser i 1889 for Oslo, Akershus, Østfold, Hedmark, Oppland og Buskerud, uten resultat. Godt vi har fått raskere internet! Her er noe av det som sto i mailen fra oldebarnet: I finally located the World War I (U.S. army) draft registration card of Ole and Carrie Stenberg's (Steinberg ?)son Selmer, and he listed Christiania as the residence of his father.I do have some records. Would you like to have them summarized via email, or do you want copies by mail? I have the death certificates for both Ole and Karen and several censuses from Minnesota and Washington state (USA).Those censuses list their children. All of them are born in the USA. I have surmised that they lived in Iowa in February 1892 where a daughter was born. This appears to be their first child. Censuses can give a lot of information, but the US 1890 census which might have helped me was destroyed by fire. But from a census, I have the information that they immigrated to the USA in 1890.The 1900 U. S. Census for Minnesota tells that they were married 11 years. They must have left Norway (1890) soon after they married.Both Stenberg's died in Washington State - Pierce CountyCarrie Stenberg's death certificate tells this information: Date of birth: May 11, 1861 - a later census gives DOB as 1861 Name of father: Andrew Peterson Died: December 1, 1924Ole O. Stenberg's death certificate gives this information: No date of birth - age given as 64 yrs. Occupation: Rancher A census gives Ole's date of birth as May 1863 Please advise me - and I appreciate more than I can say your offer of help. Vel, det ser ikke ut til at jeg kan hjelpe, trenger fortsatt hjelp fra dere. Jeg har sendt mail og spurt om det ikke var flere opplysninger på døds sertifikatet til Ole, farens navn burde stått der, men det gjør det jo ikke bestandig. Mvh. Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole!Dette var nyttig. Det kan være klokt å få kartlagt om etterkommerne virkelig har lest naturaliseringspapirene.Det virker jo ikke slik.....Nøkkelen til mysteriet kan ligge der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Selmers papirer fra 1917 står det at faren hans var født 'near Christiania' - det betyr garantert ikke i Kristiania. Hva 'nær' betyr i denne sammehengen?Tja......Omtrent hele Østlandet skulle jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Ingenting er umulig, men dette er ikke langt unna. Hvis jeg søker på Karen Anders. f. 1861 /- 1 år og ser på Akershus/Østfold/Oslo og Hedmark i 1865 med far som heter Anders Peder., får jeg en kandidat:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f60416&gardpostnr=454&personpostnr=2661&merk=2661#ovre>LenkeHun er f. 20.mai 1861

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole P. Gamme

Jeg har fått svar fra USA. Det var ingen flere opplysninger på Death Certificate eller Minnesota Naturalization Records. Barnas navn er: Martina (Marta), f. 1892 i IA,Olga, f. 1894, Selmer, f. 1897, Anna, f. 1899 og Carl, f. 1904. Carsten, også jeg har sett på Karen,f. 20.5.1861 på Moeneiet i Romedal, dpt. 20.10.1861, foreldre Anders Pedersen og Anne Pedersdtr. Det er også en Ole Olsen, f. 1.5.1863 på Graaberget i Romedal, dpt. 7.6.1863, konf. 29.9.1877, foreldre: Ole Jensen og Inge Larsdtr. Denne kan passe, men har ikke funnet han som utflyttet fra Romedal. Oles mor burde vel hete Marthe/Martha? Finnes det bygdebøker for Romedal? Burde vel ta meg en tur til Statsarkivet og se på emigrantprotokollene for 1889/1890. Takk for hjelp så langt. Mvh. Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Hva med dette paret som gifter seg i Romedal den 1.januar 1890 - [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1505&idx_id=1505&uid=ny&idx_side=-210>Lenke ?Ole Evensen, dagarbeider fra Stenberg i Vang, født 1862 på Holeie i Vang som sønn av Even Mikkelsen, gifter seg med Karen Embretsdatter Bergsveen, født 1864 som datter av Embret Trondsen. Patronymene stemmer ikke med opplysningene fra USA, men fornavnene Ole og Karen er riktige, og navnet Stenberg passer godt.Paret får en datter Agnes, født 16.juni 1890 på Bergsveen - Lenke - se nr 22 blant Kvindekjøn.Karen ble født i Romedal 29.september 1864 av foreldre Engebret Trondsen og Hellene Olsdatter, selveierfolk på Bergsveen - Lenke - se nr 135.Og her er Oles dåp i Vang - Lenke - se nr 146. Ole ble født 23.november 1862 utenfor ekteskap. Moren var pigen Agnete Olsdatter Hoelseie østre, og som barnefar ble utlagt Ungkarl og tjenestedreng Even Mikkelsen Hoel østre. Dette var morens annet leiermål og farens første.Her er Ole Evensens konfirmasjon i Vang i 1877 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole P. Gamme

Hei Tore. Ole Evensen og Karen Embretsdtr. fikk en sønn, Harald, 22.11.1892, dpt. 10.6.1893. Så det er nok ikke disse vi leter etter. Mvh. Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Da avskriver vi Ole Evensen Hols-eie/Stenberg/Bergsveen fra Vang og Romedal som kandidat.Navnekombinasjonen Ole Stenberg er ikke av de aller sjeldneste - dét vet jeg; S'en i navnet mitt står for Stenberg, og min oldefar het, ja nettopp, Ole Stenberg! (Men med mindre han fikk en sønn i svært ung alder som familien ikke har visst om, er nok ikke han den Ole Stenberg'en vi leter etter...!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.