Gå til innhold
Arkivverket

[#64486] Andreas Carlsen, f. ca. 1757, d. 1830 - Leiranger i Steigen - hvor kom han fra?


Gjest Geir Bjernes
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Bjernes

I følge FT 1801 bodde Andreas Carlsen på gården Myklebostad i Leiranger i Steigen, gift og med flere barn. Lenke I 1813 ble han gift på nytt, da bosatt på gården Botn i Leiranger. Jeg skulle ønske, om mulig, å få et mer eksakt fødselsår på ham, og ikke minst hvor han kom fra.Er det noen som kan gjøre oppslag i M. B. Hansens 'Folk og slekter i Leiranger og Steigen' under gården Myklebostad for kanskje å finne opplysninger om hans opphav her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

HeiDet står kun i boka at han var f. ca 1760 og hadde 7 barn med Berit Marie Nilsdtr. Høy f. 1762 -1805 fra Aspnes. Titter man i Kb ser man at han var f. 16/2 1760. Foreldre var Karl Hansen Kihl og hans 3. kone Anne Christophersdtr. bosatt Skånland. Lenke Skal se om jeg har noe mer om hans forfedre i morgen.Mvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I FS står det at Andreas ble født 26/2 1760 Skonland, NO, foreldre Karl Hansen Kiil og Ane Christophersdt. Nå aner ikke jeg hvor Skonland er, men det finnes sikkert noen andre her som vet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Vielsen til Carl Kiil Skonland 12/5 1756 Steigen, høyre side, venstre kolonne. (Årstallene er litt stokka på den siden). LenkePå FS står det Carl Kill gift 26/1 1756 Steigen med Anna Christophersdatter. Og så er det en Karl Hansen Kiil (f. 1687 Bentsjord i Troms) som ble gift 12/5 1759 Steigen med Ane Christophersdt. Som sagt så har jeg funnet det på FS, og det MÅ sjekkes. Forøvrig så har jeg ikke funnet han gift i 1759, men kirkeboka er skikkelig rotete ang. årstall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Hei GeirSer at jeg har notert ned en del om denne slekten, har også en lengre artikkel om slekten Kihl i Steigen som sto i medlemsbladet for DIS Salten Slektshistorielag nr. 1 i år. Om du ikke har tilgang til denne artikkelen, kan jeg sende den over til deg. Har du en e-post adresse ?Mvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Hjertelig takk for god hjelp til Berit og Hill-Gunn! Det er godt å vite at hjelpen ikke er langt unna dersom en støter på problemer i slektsforskningen! Hadde vært fint om du kunne sende nevnte artikkel til meg, Hill-Gunn!Min e-post: geirbjernes@hotmail.com.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heihar sendt deg en mail.Her er kart med peker på Skånland i Steigen LenkeKihl slekten har sitt utgangspunkt i Trondheim, og jeg har over 500 sider med slekt etter den eldste kjente av den slekten.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Hill-Gunn: Joda, e-posten er mottatt og takk skal du ha! Det var fint å få noen bedre data vedrørende Andreas Karlsen Kihl før han giftet seg for annen gang.Og Steinar: Takk for opplysningene om Skånland. Jeg var faktisk litt i tvil om Skånland tilhørte det gamle Ledingen, men nå ser jeg jo at gården tilhørte Steigen prestegjeld. Har faktisk vært en gang på Skånland i mine yngre dager uten at jeg den gang var så opptatt av hvor gården lå!Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.