Gå til innhold
Arkivverket

[#64556] Hvor komplette er skiftene?


Gjest Knut Riksen jr
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Riksen jr

Skifter er ofte meget nyttige i forbindelse med slektsforskning. Ikke minst når man skal få kartlagt familieforhold, samt innhentet informasjon om gjenlevende, døde etterkommere og videre arvinger.Etterkommere som dør før den det avholdes skifte etter, og som ikke har livsarvinger nevnes av forståelige grunner ikke i skiftene. Mer problematisk er det når skiftene ikke innbefatter alle etterkommere som også har overlevd den det er skifte etter. Dette skaper selvfølgelig tvil, selv om man har andre primærkilder som skulle vise noe annet. Her på Digitalarkivet ser jeg at andre enn meg også har avdekket slike ”hull”. Se innlegg 64139 [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=64139&sok=&nr=7&antinnlegg=2&startnr=&antall=&spraak=#anker>Lenke I dette eksempelet er kun ektefellen oppgitt i skiftet. Ingen barn er nevnt. Den det refereres til i innlegg 64139 er heller ikke myndig. Normalt skulle disse ha vært oppgitt med formyndere.Har andre også avdekket tilsvarende eksempler? PS: Historiker Alan Hutchinson har også skrevet noen kildekritiske synspunkter vedrørende skifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det er fare for feil overalt!I debatt 64139 er opplysningene om skiftet knappe. Kanskje det ikke var noe å arve? Da har skriveren kanskje ikke funnet det bryet verdt å nevne arvingene.Jeg pleier imidlertid aldri å anta at et skifte ikke gir korrekte opplysninger, så sant jeg ikke har andre kilder som tyder på det motsatte - eller om det eventuelt er noe ved skiftet som tyder på at ikke alle arvingene er nevnt (f.eks. null arv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har et eksempel blant en av mine aner på at arvinger mangler i skifte i Frosta i Nord-Trøndelag. Det var skifte etter Jens Vigalsen Kvamman på Frosta 14.09.1773, og som arvinger nevnes hans kone i 2. ekteskap Anna Amundsdatter og barna deres Amund Jensen(døpt 08.08.1751), Anna Jensdatter( født ca 1750) og Martha Jensdatter(døpt 24.03)1754. Dåpene fra kirkebøkene selvefølgelig. Barna til Jens i 1. ekteskap er ikke nevnt.I 1 ekteskap var Jens Vigalsen gift med Marit Larsdatter, som det var skifte på 08.07.1748. Der er disse barna nevnt:1)Ingeborg Jensdatter født ca 1718 og gift med Helge Jacobsen Buset2)Berethe Jensdatter født ca 1720 og gift med Guttorm Joensen Orsand3)Ole Jensen født ca 1725.4)Lars Jensen født ca 1727Det kunne jo se ut som om Marit Larsdatter her var gift med 2 Jens, og at far til disse barna var en annen Jens enn Jens Vigalsen. Men:I 1805 så er det en som har sendt meg opplysninger om at det var skifteregistrering på Arnt Jensen i 2. ekteskap i Leangen i Åsen. Han var gift men hadde ikke barn, og da er barna som Jens Vigalsen da må ha hatt 1. ekteskap nevnt som døde halvsøsken. Han som sendte meg opplysningen har vært på Statsarkivet i Trondheim og funnet opplysningene fra 1805. Det er jo et mysterium hvofor Jens Vigalsens barn i 1.ekteskap ikke er nevnt ved skiftet etter han i 1773.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Tviler på at dette er en forglemmelse, eller feil. I dette tilfellet er det også vesentlig hva som står i innledningen av skiftet - hva skiftet dreier seg om.Hvis dette var hele 'sannheten' om skiftet etter Jens Vigalsen vil det innebære at hans barn fra første ekteskap har godtatt å være arvelause uten å protestere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har kopi av skiftet fra 14.september 1773: Anno 1773 den 14.september på gårdem Kvarme udi Frostens tinglag indgjæld ?? noe med utgifter og vurdering. Noen ord jeg ikke forstår videre før navnet Jens Vigalsen og noe med saa følgende(3 ord jeg ikke forstår), igjenlevende enke Anne Amundsdatter og noe med sammen avlede børn som var dem jeg skrev om over her i Jens sitt 2. ekteskap. Jeg har kopi av skiftet fra mikrofilm, og skriften er liten og stygg dessverre.Han som opplyste om skifteregistreringen i 1805 beskrevet i mitt forrige innlegg har også sett skiftet fra 1773 og ikke funnet andre barn enn dem Jens Vigalsen hadde i sitt 2. ekteskap. Mine aner her er 3 av barna i første ekteskap med Marit Larsdatter(Ingeborg, Berit og Ole). Jeg har også kopi av skiftet fra 1748. Dessverre er det ikke mulig for meg å greie å lese annet arvingene i skiftet fra 1748. Begge disse skiftene er ganske tettskrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

I dei fleste skifte er arvingane nemnt to gonger - i starten av skiftet, og ved utloddinga til slutt. Det er ikkje heilt uvanleg at utloddinga kan innehalde fleire arvingar enn startlista gjer, så for å vite kven som er nemnde i skiftet bør ein lese begge stader. Eg ser derfor fram til skifteprotokollane er fotograferte og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Kan ikke se at navnene på arvingene er gjentatt bortsett fra at datteren Martha nevnes, men jeg mangler slutten på skiftet ser jeg(kopiene ble ikke spesielt gode, og derfor tok jeg vel ikke med de siste sidene da jeg kopierte).Ellers ser jeg at jeg istedet for Arnt Jensen Kvamman i mitt første innlegg har skrevet Anna Jensdatter(har blandet litt med moren her). Det var altså Arnt Jensen Kvamman som ble født ca 1750, og som det ble holdt skifteregistrering på 25.05.1805 i Leangen i Åsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.