Gå til innhold
Arkivverket

[#64663] Litt tydehjelp trengs: Ole Pedersen Husum af Qvam (?).


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Her er konfirmasjonen til Ingeborg Olsdatter Bruvold aller nederst:LenkeFaren er her Tjenestedreng Ole Pedersen af Valders.Folldalsboka f. eks. under Bruvold bind 2 side 144 sier Ole Pedersen Husom var Ingeborgs far og henviser til Husom 120-1. Men Ole Pedersen født 1821 på Husom kan umulig være faren etter hva jeg nå har sett i kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Ganske sikker på at det er riktig, må vel være Kvam i Gudbrandsdalen (Nord-Fron) som menes. I folketellingen for 1865 er det gårder som heter Husum bl.a. i Vang/Hedmark, Åsnes, Gausdal og Lom. Men ingen Ole Pedersen på noen av disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Takker for svaret. Jeg tenkte nok også litt på Kvam i Gudbrandsdalen.Men så dukker 'Valders' opp ved konfirmasjonen både i Mini og Klok. Da finner jeg at Kvam er gårdsnavn i Vang i Valdres. Men man må vel si at dåpsinnføringer en en sikrere primærkilde enn konfirmasjon?Denne mannen kommer til å bli en skikkelig nøtt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.