Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#64663] Litt tydehjelp trengs: Ole Pedersen Husum af Qvam (?).

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Her er konfirmasjonen til Ingeborg Olsdatter Bruvold aller nederst:LenkeFaren er her Tjenestedreng Ole Pedersen af Valders.Folldalsboka f. eks. under Bruvold bind 2 side 144 sier Ole Pedersen Husom var Ingeborgs far og henviser til Husom 120-1. Men Ole Pedersen født 1821 på Husom kan umulig være faren etter hva jeg nå har sett i kirkebøkene.

Gjest Per B. Lilje

Ganske sikker på at det er riktig, må vel være Kvam i Gudbrandsdalen (Nord-Fron) som menes. I folketellingen for 1865 er det gårder som heter Husum bl.a. i Vang/Hedmark, Åsnes, Gausdal og Lom. Men ingen Ole Pedersen på noen av disse.

Gjest Astrid Ryen

Takker for svaret. Jeg tenkte nok også litt på Kvam i Gudbrandsdalen.Men så dukker 'Valders' opp ved konfirmasjonen både i Mini og Klok. Da finner jeg at Kvam er gårdsnavn i Vang i Valdres. Men man må vel si at dåpsinnføringer en en sikrere primærkilde enn konfirmasjon?Denne mannen kommer til å bli en skikkelig nøtt!

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.