Gå til innhold
Arkivverket

[#64678] Navnet Jæger/ Læger på Kongsberg 1700 - tallet


Gjest Mona Pande Storli
 Del

Recommended Posts

Gjest Mona Pande Storli

Jeg har noen aner med etternavn som innholder Jæger eller noen ganger skrevet Læger bosatt på Kongsberg. Er det noen som har kunnskap om dette etternavnet og hvor dette navnet stammer fra?Nicolaj Olsen Jæger født med far Ole Andersen Jæger : [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8570&idx_id=8570&uid=ny&idx_side=-77>LenkeNicolaj Olsen Jægers datter Karen Christine døpt nederst til høyre: LenkeSkifte etter Nicolaj Olsen Jægers mor Anne Andersdatter LenkeSkifte etter Nicolaj Olsen Jægers hustru Kirsten (Kirstie) Mogensdatter Røraas død: LenkeTilslutt et skifte etter Nicolaj Olsen Jægers svigemor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

I eksaminasjonsmanntallet for Kongsberg sølvverk 1732 er det en Ole Andersen Jæger 22 år fra Hassel Jernverk i Eiker. Han bor hos sin mor og har fått skade ved skyting så han ikke mere kan fare i gruva står det. Det er også en Hans Andersen Jæger 16 år fra Hassel Jernverk som også bor hos mor. Tror nok disse er brødre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Hei, jeg kan ikke hjelpe deg med navnet Jæger, men jeg har noen opplysninger til deg.I sølvverkets manntall 1732 finner jeg Ole Andersen Jæger 22 år gammel, med to brødre, Hans 16 år gammel og Christoff 27 år gammel. Alle tre har fødested Hassel Jernverk, og de bor hos moren på Kongsberg.I 1765-manntallet er Ole oppgitt å være 57 år og født på Eiker.Jeg lurer på om du kanskje finner brødrene døpt på Eiker, Christoffer 15.11.1705, Ole 08.12.1709, Hans 06.10.1715, med far Anders Christoffersen Schodtzelven. De passer fint med oppgitt alder, men det må sjekkes nærmere. Faren til guttene må være død før 1732 ettersom de bor hos moren. Kanskje du kan finne hans begravelse, og/eller et skifte hvis du er heldig.Lykke til videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg ser det ser ut som om det står Leger/Læger i skiftene, men det er en stor i. Se på Isachsen under. Jeg fant flere med -æger i etternavnet etterpå, men du har nok allerede for lengst sett alle i skiftereg. for Kongsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Pande Storli

Tusen takk skal dere ha for hjelpen. Nå har jeg kommet et skritt videre om hvor disse folkene kommer fra.Jeg synes det er vanskelig å lese kirkebøkene i Eiker på denne tiden 06.12.1709 men tror ikke det står Jæger her? LenkeMvh Mona P. Storli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Hei, jeg kan ikke se at det står Jæger i kirkeboka. Informasjonene i (4) fant jeg i askriftene av bokene fra Eiker her Lenke Mye lettere å lese, men selvsagt må man sjekke at avskriften er riktig. Som sagt vet jeg heller ikke om dette er rett dåp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det står ikke Jæger, men Anders Christophersen fra Schodtzelven. Skotselven er en gård i Bakke sogn i Øvre Eiker.Om du sjekker i databasen så finner du at denne Anders Christophersen Schodtzelven fikk følgende barn: Christopher i 1705, Sidtzel 1707, Ole 1709, Sidtzel 1712, Hans? 1715 og Eli 1718.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.