Gå til innhold
Arkivverket

[#64681] Søker info om Sigurd Yggeseth født i 1890 i drammen


Gjest Hans Petter Engh
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Petter Engh

I F.t. for 1900 fant jeg Sigurd Yggeseth med mor Hanna som var enke og en søster. Det var oppgitt at Sigurd ble født i Drammen og at moren og søsteren også ble født i Drammen. I en lysning som jeg tilfeldigvis kom over i 1941 i Grønland menighet ble en maskinist Sigurd Yggeseth oppgitt som far til brudgommen. Brudgommen ble imidlertid tidlig satt hos pleieforeldre i Oslo og brukte navnet Martinsen. Ved vigselen brukte han også navnet Yggeseth Martinsen så han kjente til sin far. Bosted i Asker i 1900 var Aamot. Yggeseth navnet var ikke svært utbredt i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Du har nok funnet riktige foreldre og søster, men broren Sigurd ble født 26.9.1890 under no. 52 med samme foreldre som søster. Jeg søkte ikke i Asker i det hele tatt da Drammen var oppgitt som fødested. Det står fødested Tangen i Skoger på moren så det er vel i Buskerud. Faren må ha dødd før 1890. Han var oppgitt som gaardbruger på Yggeseth, men også styrmand? Hadde disse noe relasjon til skihopperen Thorbjørn Yggeseth, f.18.6.1934 i Heggedal i Asker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum
Gjest Hans Petter Engh

Til Ann-Mary. Du finner fort frem og gir meg fin hjelp. Det kan vel tenkes at de fikk en sønn til imellom som overtok gårdsbruket Yggeseth?Personen Sigurd Yggeseth viser seg å være far til en avdød onkel av meg og det er interessant å finne ut av hans aner. Maskinist Sigurd Yggeseth ble sikkert gift og fikk flere barn etter 1913 da min onkel ble født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Molfrid Loftsgarden

Hei! I Asker gårdshistorie, under Nordre Yggeset, bnr.3, står det om Sigurds far: Andreas O. Yggeset, som var f. 24 mars 1852, sjømann (skipsfører), g.m. Hanne Pedersen, Drammen, hun døde nov. 1922 Andreas overtok senere bnr.7, som senere ble delt mellom hans 2 brødre, John og Erik, og siden tillagt bnr.3 og bnr.9. Yggesetbråten, bnr.7, er siden fradelt og i 1912 solgt for 10.000 til L.O.Braaten. Så det ser ikke ut til at noen av barna overtok denne gården

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Mange takk for svar og hjelp. Fremkommer dødsfallet til Andreas O. Yggeset? Er det mulig å finne hvor det ble av Sigurd Yggeseth spesielt etter 1913?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.