Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#64681] Søker info om Sigurd Yggeseth født i 1890 i drammen

Recommended Posts

Gjest Hans Petter Engh

I F.t. for 1900 fant jeg Sigurd Yggeseth med mor Hanna som var enke og en søster. Det var oppgitt at Sigurd ble født i Drammen og at moren og søsteren også ble født i Drammen. I en lysning som jeg tilfeldigvis kom over i 1941 i Grønland menighet ble en maskinist Sigurd Yggeseth oppgitt som far til brudgommen. Brudgommen ble imidlertid tidlig satt hos pleieforeldre i Oslo og brukte navnet Martinsen. Ved vigselen brukte han også navnet Yggeseth Martinsen så han kjente til sin far. Bosted i Asker i 1900 var Aamot. Yggeseth navnet var ikke svært utbredt i 1900.

Gjest Hans Petter Engh

Du har nok funnet riktige foreldre og søster, men broren Sigurd ble født 26.9.1890 under no. 52 med samme foreldre som søster. Jeg søkte ikke i Asker i det hele tatt da Drammen var oppgitt som fødested. Det står fødested Tangen i Skoger på moren så det er vel i Buskerud. Faren må ha dødd før 1890. Han var oppgitt som gaardbruger på Yggeseth, men også styrmand? Hadde disse noe relasjon til skihopperen Thorbjørn Yggeseth, f.18.6.1934 i Heggedal i Asker?

Gjest Ann-Mary Engum
Gjest Hans Petter Engh

Til Ann-Mary. Du finner fort frem og gir meg fin hjelp. Det kan vel tenkes at de fikk en sønn til imellom som overtok gårdsbruket Yggeseth?Personen Sigurd Yggeseth viser seg å være far til en avdød onkel av meg og det er interessant å finne ut av hans aner. Maskinist Sigurd Yggeseth ble sikkert gift og fikk flere barn etter 1913 da min onkel ble født?

Gjest Molfrid Loftsgarden

Hei! I Asker gårdshistorie, under Nordre Yggeset, bnr.3, står det om Sigurds far: Andreas O. Yggeset, som var f. 24 mars 1852, sjømann (skipsfører), g.m. Hanne Pedersen, Drammen, hun døde nov. 1922 Andreas overtok senere bnr.7, som senere ble delt mellom hans 2 brødre, John og Erik, og siden tillagt bnr.3 og bnr.9. Yggesetbråten, bnr.7, er siden fradelt og i 1912 solgt for 10.000 til L.O.Braaten. Så det ser ikke ut til at noen av barna overtok denne gården

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.