Gå til innhold
Arkivverket

[#64712] Anna Aagaard (1650-1709, Hans Munch, biskop (1654-1712), Moth


Gjest Niels Hegge
 Del

Recommended Posts

Gjest Niels Hegge

Jeg får ikke informasjonen om at Biskop Hans Munchs første kone Anna Aagaard (1650-1709) skulle være søskenbarn til Sophie Amalie Moth (elskerinnen til Christian V). Kilden til denne informasjonen er Dansk Biografi Lexikon http://runeberg.org/dbl/11/0510.html . Problemet er at Sophie Amalie hadde fem søsken , den første av disse, Rudolph var født 1642. Faren Paul Moth, reiste mye og det virker som om han ikke var gift før han slo seg til ro 1640. Ida Dorothea Bureneus, Pauls kone, var født 1624 og kunne derfor heller ikke rukket med å få barn så tidlig at det skulle kunne være forelder til Anna Aagaard.Det jeg forsøker å finne er hvem som var Annas foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har notert at foreldrene er sogneprest til Ørum, Viskum og Vejrum, Anders Lauritzen Aagaard (1609-1661) og Mette Pedersdatter Ostenfeld (død 1689) som også hadde fire andre døtre, alle g. med danske prester i Danmark. Den yngste, Maren, ble 2. gang g.m. Gerhard Jochumsen Bonsach som i 1696 ble sogneprest ved Trondhjems Domkirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Men var det på Östenfeldt-siden eller på Aagaard-siden man finner denne Roth-forbindelsen ?(Eller foreligger det ikke noen slik forbindelse likevel?)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Ikke Roth, men Moth i forrige innlegg.Kanskje det var slik at Amalie Moths bror, Mathias Moth, som inngikk ekteskap med Kristine Aagaard, som årsak til at dette søskenbarnforholdet er blitt en misforståelse. Men her er jeg sannelig ikke sikker.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Takk Iver og Per for informasjon. De tidligere debattene hadde jeg ikke sett fordi min slektslinje går videre med Catharina Hansdtr Munch og Blichfeldt. Løsningen kan også være så enkel at Dansk Biografi Lexicon (som er kilden til Wikipedias artikell) ikke er korrekt. Jeg har funnet i boken Middelalder Familier i Flensburg og Nordfrisland av Knud Gether at Sophie Amalie Moths bror Mathias Moth, f 27-3-1649 i Odense død 10-3-1719 i København, giftet seg 23-1-1676 med Kirstine Aagaard. Det står videre at Kirstine er datter til Anders Lauritsen Aagaard. Om vi forutsetter at Annas far er korrekt så ar du Iver rett. De var altså svigerinner ikke søskenbarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Når vi ser på Sophie Amalies andre søsken så er det tydelig at de eller deres menn også fikk god hjelp.Rudolf f 1642 ble vicebiskop.Ida Christne f 1644, hennes mann biskop Søren Glud ble adlet.Beate Ingeborg f 1646. Hennes sønn Paul Moth Hals ble adlet, den yngre adelsslekt Moths stamfar.Mathias Moth f 1649 fikk flere fine stillinger 1688 oversekretær for de norske saker i det Danske Kancelli. i 1690 også de danske saker, med andre ord, innenriks- og justisminister.Det kanskje ikke var så merkelig at Hans Munch blev biskop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Iver, min informasjon er ikke fra primærkilder, men fra blandede sekundære, sikkert med varierende kvalitet. Det var derfor jeg begynte å rote i saken med Annas slektskap. Det enkleste for meg er å vise til disse to debattene [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listtema&debatt=brukar&startnr=&antall=&spraak=>Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Kisrtine Munch, datter av Hans Nielsen Munch og Anna Aagaard, ble gift med 14.04.1703 med enkemannen Peder Blichfeldt, sted Vor Frelser i Christiania. Han dør i 1712 og begraves i 'Byens Kirkegaard' (Vor Frelsers Kirkegaard) 21.10.1712. Hun gifter seg andre gang med Ove Sørensen Schieldrup 15.03.1715, samme menighet (viet i huset) som første ekteskap og kalles Mad: Blichfelt.Om jeg husker rett har Tor Weidling i 'Eneveldets menn i Norge' forvekslet to Munch-døtre, muligens med Christiana (1692-1725) som 09.04.1715 giftet seg med Andreas Lachmand.Kirsten ble født i Danmark, Christiana i Christiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Takk Geir for utfyllende informasjon som viser til primærkilder for Kristine og Peder!. Jeg antar at Kristine ble født i Kalundborg hvor Hans Munch var prest 1680.Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jeg har i utgangspunktet litt problemer med å godta at vi både har ei CHRISTIANE og ei KIRSTINE Munch, som begge har Hans Munch og Anna Aagaard til foreldre.26.mar.1692 får Hans Munch/Anna Aagaard datteren CHRISTIANE døpes 26.mar.1692 i Christiania [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=653&idx_id=653&uid=ny&idx_side=-175>Lenke og hun er kun 11 år når ei søster (som er tolket som Kirstine) inngår ekteskap Peder Blichfeldt samme sted 14.apr.1703. Lenke .Og når Justisråden (Ove Schjeldrup) inngår ekteskap med Mad. Blichfeldt 15.mar.1715, er ikke brudens fornavn ført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Hvordan leser du eldste søsters navn - ikke minst i 1703? (Jeg har Kierstine som 'arbeidsnavn', men har ikke sett noen samtidige kilder fra Danmark rundt hennes fødsel/dåp)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Andre indikasjoner på at Kiersten virker rimelig er f.eks. at hennes dattedatter er døpt Kirsten Munch von Hadeln (datteren Johanne gift med Knud Iversen von Hadeln) - det er mer, men det var det jeg hadde i farten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Noe av poenget falt bort i (15), en jevnaldrende bror til Kirsten Munch von Hadeln var Peder Blichfeldt von Hadeln. Det virker åpenbart som oppkalling etter Johannes foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Ja, kongen het jo tross alt Christian (regjeringstid 1670-1699), og det kan jo gjerne ha skjedd at to døtre fikk praktisk talt samme navn. (feminiserte varianter av Christian).Vi har jo et par kirkebokføringer vedr. dåp av Blichfeldt/Munchs barn: (Høyre side, nederst til høyre [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7231&idx_id=7231&uid=ny&idx_side=-118>Lenke ) Hans, døpt 25.mai 1710 og (høyre side midt på høyre spalte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Jeg har jo fått mitt første behov tilfredstillit, å få rimelig bra og bekreftede kilder for anene fra Johanne Blickfeldt til Anna Aagaard.Men det er klart det er interessant å få med resten av familien også. Er det noen som vet om det er skifter for Oslo som dekker tidspunktet for Peder Blichfelds død, 1712 eller for Trondheim 1760 når Kirsten(?) dør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.