Gå til innhold
Arkivverket

[#64745] Hans og Jakobina Mesford f. ca. 1860 i Norge, bosatt i Minnesota,USA


Gjest Torleif Berg
 Del

Recommended Posts

Gjest Torleif Berg

Deres fødested og norske etternavn er ukjent. De hadde 7 barn, derav en datter, Olga Mesford.Olga Mesford giftet seg 1915 med Esten S. Hokland født 1890 i Kvæfjord, Troms. Denne familien var bosatt i Bellingham de følgende 9 år i sitt ekteskap.Noen som kan gi opplysninger om hvor og når Hans og Jakobina var født ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Da ser det ut for at alder og farsnavn passer med den jeg fant og han som Carsten har funnet i emigrantlistene. Kan det da tenkes at Jakoba og kom fra Astadhaug? Her er en 3 år gammel pike i 1865: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=f61820&gardpostnr=106&personpostnr=680#nedre>LenkeDet er en som er 6, men hun blir vel litt for gammel. Nå vet vi at vi kan ikke alltid stole på alderen i folketellingene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Flere kandidater fra Trondheim som passer med alder og.Her er en av dem: LenkeDet blir nok ikke enkelt å finne ut hvem hun var uten å finne giftermålet deres. Det var vel da i Statene kan jeg tenke meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg tror denne Jakobia er en svært god kandidat. Det er vel den samme vi ser i lenken din Kjellaug og som skal til Minneapolis. Billetten er betalt. Hun er født 9. mai 1861. De gir jo også sin eldste sønn navnet James (Jens). Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Berg

Her er det lite tvil om at det er funnet frem til de rette personene – Hans og Jakobine, som jeg hadde i min ettersøking. De mangelfulle opplysningene jeg har fått om disse personene fra etterslekten i USA sier at Hans kom til USA i 1881 og at Jakobina kom 2 år senere. Detter stemmer jo perfekt med at Hans emigrerte i 1881 og Jakobina i 1883. I emigrasjonsprotokollen for Trondheim havn er Hans innført med navnet Hans O. Meisfjord. Det tyder på at han har benyttet Meisfjord som etternavn før han emigrerte – og at dette navnet blei til Hans Mesford når han kom til USA er helt sannsynlig.Jakobina blei døpt 7. juli i Stamnes kirke, Alstahaug med navnet Jacobie, men den navneforskjellen kan være en skrivefeil etter å ha ”krysset dammen” et par ganger.Tusen takk til alle dere som har vært behjelpelig i denne ettersøkingen, en spesiell takk til Kjellaug og Arne.Hilsen Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.