Gå til innhold
Arkivverket

[#64911] Rikshospitalet 1915.


Gjest Kjell Lauritzen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Lauritzen

Det gjelder nr 22, f. 5.1., døpt 17.1, Rolf Eugen. Under navnet er det føyd til med liten skrift: .......... 13.3.73 tillatt adoptert av Alvald Alvaldsen Aske og h. Pauline Pedersdatter. ........... Oslo. Kan det stå 'I følge lov av' og 'Søbakken' ? Er det et sted i Oslo som heter Søbakken ? Hvor er det ? Dette er jo fra 1915, men det står Oslo, ikke Kristiania. Overgangen Kristiania/Oslo skjedde jo i 1925. Betyr dette at denne tilføyelsen ble gjort etter 1925, eller kan det tenkes at det var vanlig å 'tjuvstarte' med å bruke navnet Oslo flere år før ? (Her skulle jeg jo legge inn en lenke, men det gikk skeis. Jeg følger oppskriften, men jeg får ikke limt inn ! 'Lim inn' er grå.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg tror det står 'v. Kgl. Res. av' = ved kongelig reskript avSå er vel årstallet neppe 73 (da Rolf Eugen var 58 år gammel), men kanskje 23?Søbakken ser ut til å være rett tolket.Ellers er det riktig at dagens Gamlebyen het Oslo. Det var blant annet trikkelinje fra Stortorget 'til Oslo', noe som høres absurd ut når en ikke kjenner bakgrunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Lauritzen

Ja, hvis det er 23 det står, er det vel rimelig å anta at tilføyelsen er gjort i ettertid. Men Søbakken, hvor i Oslo kan det være ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Lauritzen

Ja, hvis det er 23 det står, er det vel rimelig å anta at tilføyelsen er gjort i ettertid. Men Søbakken, hvor i Oslo kan det være ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.