Gå til innhold
Arkivverket

[#64924] Jon Brynjulfsson (Bolt?)

Gjest Rune Fergestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore H Vigerust

Forholdet mellom Pål Hallvardsson, sønnen Guttorm Pålsson, Påls far Hallvard Alvsson, og deres forholdf til Bolt er nøye utredet, så langt kildene kan bære, i den nevnte standardavhandlingen om slekten Bolt som jeg nevnte tidligere. Nemlig avhandlingen av Henning Sollied i NST bind VII-VIII. Et arbeidet jeg synes dere nå bør lese før dere skriver alt for mange innlegg om slekten Bolt.Hva angår siteringsmengde fra avhandlinger, er det heldigvis ikke opp til Jo Rune Ugulen selv å vurdere i hvert enkelt tilfelle hvor mye den enkelte kan sitere for et innlegg her i brukerforumet. Vi har nemlig rettsregler på dette området. Regler folk burde sette seg inn i, før de klipper ut andres tekst. At et forfatterskap er publisert på internett, endrer ikke rettsreglene for siteringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Jeg ønsker ikke å starte en debatt om sitatrett her, men vil gjerne nevne at jeg handlet i god tro og ikke ønsket å tråkke noen på tærne. Jeg tolket åndsverkslovens §22 ([url="http://www.lovdata.no/all/hl-19610512-002.html>http://www.lovdata.no/all/hl-19610512-002.html) slik at mitt sitat er innenfor rammene av denne lovens intensjon, så lenge Ugulen sin avhandling er offentlig tilgjengelig på nettet. Jeg vil også gjerne henvise til denne artikkelen på Wikipedia om sitatrett:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Tore (26)Eg skal ikkje prostestera på det du seier, men har mange gonger undrast over at du ikkje vert sliten i armen av å konstant opptre med så høgt løfta pekefinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

til (24): jeg vet ikke om det var slektskap mellom Adalis og Aslak Bolt, men det var i hvertfall slektskap mellom Aslak Bolt og Bengt Harniktsson. (Om dette slektskapet finnes det en del stoff i et dusin andre tråder. Og i NST.)til (25): arvegangen til hardangergodset er utredd av Sollied i NST.til (28): jeg er for min del overrasket, Finn, av at du orker å stille så mange spørsmål som er besvart fra før av. jeg beskylder deg selvsagt ikke for lesevegring, men det er imponerende hvor mye du mener så mangt om før du sjekker faglitteraturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Tore (29)Eg trudde eigentleg at du var klokare enn det du gjev inntrykk av i siste delen av innlegget ditt. Når eg til dømes stilte det spørsmålet eg gjorde i innlegg (14), så var det ikkje fordi eg sjølv ikkje visste svaret, men fordi Rune (som ein fersk debattant på dette nivået) skulle kunne setja seg litt inn i nettopp kva faglitteraturen fortel om dette, ikkje fordi eg sjølv hadde nokon trong til å få dette gjenteke. Du kan kanskje kalla det eit pedagogisk spørsmål.Når det gjeld Bolt, så har eg aldri oppfatta dette som ein tråd om den slekta. Trådstartaren har då også sett Bolt i parantes med eit spørjeteikn bakom.Når det gjeld mitt innlegg (24), så var det eit høfleg, om ikkje særleg interessnt svar på Karin sitt innlegg (23) som var retta direkte til meg. Eg seier då også frå at eg veit lite om slekta Bolt, og eg har heller ingen intensjon om å reisa til Oslo for å skaffa meg dei artiklane du viser til. Eg ventar heller på at Lars Ove får digitalisert dei nemnde artiklane.Til slutt Tore; Eg verken kan eller veit alt om alle slekter i Noreg, og av og til har også eg trong for å stilla spørsmål. Det er fritt opp til den som veit å svara. Når du skriv at eg stiller så mange spørsmål, så kunne det jo ha vore fint med litt dokumentasjon for påstanden også.Elles kan du jo godt seinka peikefingeren ei stund no, elles er eg redd det må ei kortisonspørøyte til snart ;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Finn, du behøver ikke reise inn til Oslo for å lese artikler i NST, noe du er blitt gjordt oppmerksom på tidligere også. At trådstarter satte Bolt i parentes med spørsmålstegn fritar ikke deg ansvaret for at du satte Bolt uten spørsmålstegn og uten parentes som navn på Bengt Harniktsson. Ved ett eller annet tidspunkt må du slutte å skylde på andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Til Rune Fergestad: For det første, eg kjenner meg ikkje tråkka på tærne:-) Så er det sagt. Men du overstig langt ei grense for normal sitering når du klipper ut seks sider frå doktoravhandlinga mi (ikkje hovudoppgåva, Finn -- det er ein aldri så liten skilnad her) og limer det inn i debatten. Det er etter mitt syn i meste laget til at eg vil rekna det for god siteringsskikk:-) I staden ber eg heller om at du i framtida viser til sidetala i avhandlinga mi, som jo er lett tilgjengeleg på nettet, og så kan heller folk lasta ned avhandlinga mi og finna det fram på eiga hand. På den måten får jo dessutan eg fleire lesarar av avhandlinga mi:-) Og kanskje kan lesaren finna meir han er interessert i.Til spørsmålet om kor mykje eg meiner ein kan sitera (Finn i 22), vil eg heller visa til rapporten som Kjeldebrukutvalet kom med for eit par år sidan. Det kan enkelt lastast ned her: http://uit.no/hifo/5836/2894?From=63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Tore (31)Eg har ikkje den minste peiling på kva du tøvar om. Dessutan er det heilt opp til meg sjølv kva eg spør om her på forumet. Det har verken du eller Are noko som helst med å prøva å dirigera. Om du les innlegg (24), så står det som følgjer; 'Når eg skal vera ærleg, så veit eg sørgeleg lite om den slekta som er kalla Bolt. Det er da heller ikkje eg som er opphavet til tanken om at Jon Brynjulfsson skal vera av denne slekta'. Og eg kan ikkje skjøna at det skal vera noko som helst gale med å ha liten kunnskap om ei ætt frå middelalderen i staden for å prøva å utgje meg som ekspert på alt og alle slik sume her prøvar på.Jo Rune Ugulen (37)Eg er lei for at eg 'i kampens hete' kom til å kalla doktoravhandlinga di for ei hovudoppgåve. Sjølvsagt veit eg at er tale om ei doktoravhandling, men av og til vert ting gale.Rune.Eg har visst vore med å spora av tråden din, så kanskje du kan føra oss inn på rett spor igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Til ToreNå er jeg kommet hjem og har gjort leksene mine. Men dessverre har jeg ikke den artikkelen du nevner av Henning Sollied, iallefall er det ikke nevnt noe Hardangergods i artikkelen i NSHT bind VI. Så det ville vært fint om du kunne opplyse hvilke eiendommer det gjelder utenom Utne, han kan nemlig også ha eid jord i Jondal, da hans ombudsmann kjøper noe jord der. Som Finn har jeg ikke noen spesiell kunnskap om Bolt, bortsett fra det jeg har lest i NSHT.Når det gjelder det diplomet jeg viste til ligger nok løsningen heller på Skodin i Øyer som tilhørte Hallvar Alfsson på Sundbu, hvis sønn Pål skal ha bodd på Skodin.Ref. Erkebiskop Eskils slekt av N: Steine NSHT bind 5 1936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Karin, jeg viste to ganger til NST VII-VIII (ikke til VI). Prøv f eks VIII s. 384ff og deretter den foregående artikkelen i VIII som det vises til på s. 384, og siden bind VII. Titt etter opplysninger om Hallvard Alvsson med sønn og sønnesønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har VIII, antar at det gjelder artikkelen til Asgaut Steinnes om Mats-sønene og Henning Sollied om Sudrheims-ætten. Jeg kan slå opp om dere er konkrete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.