Gå til innhold
Arkivverket

[#65001] Marte Jonsd., 1751/2-1787, gift med Hans Torsen Tuverud i Høland.


Gjest Jan Erik Aas
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erik Aas

Dette gjelder en Marte Jonsd., 1751/2-1787, g.m/Hans Torsen, 1745-1801, Tuverud.Jeg har antatt at hun er identisk med den som er nr 2 nedenfor, inntil den nyutgitte hølandsboka kom. For å slå meg helt til ro med at det er nr 1, spør jeg derfor:1. Ifølge hølandsboka kommer Marte Jonsd., f.1751, fra Kragtorp i Høland.Hvilke primærkilder knytter henne dit?(Marte født her: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7574&idx_id=7574&uid=ny&idx_side=-102>Lenke (høyre side))2. En annen Marte Jonsd., f.1752, kom fra Skougen under Hjellebø, datter av Jon Augustinsen (en etterkommer av sokneprest Augustinus Franstsen, c.1540-1604) og Kari Olsd. Skougen u/Hjellebøl.Hva ble hennes skjebne etter farens skift i 1753?(Marte født her: Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Odd Ottesen

Jeg er den som er ansvarlig for påstanden om at Marte Jonsdatter, gift med Hans Torsen på Tuverud under Søndre Bunes i Hemnes i Høland, var datter av Jon Kristensen og Kirsten Kristensdatter på Nedre Kragtorp i Hemnes i Høland. (Gårds- og slektshistorie for Høland og Setskog, bind 5, s. 263 og 404.) Og du etterlyser, betimelig nok, kildegrunnlaget for dette.Strengt tatt er det eneste kildegrunnlaget kirkebøkene. Jeg laget en database over alle hendelser registrert i kirkebok for Høland, satte siden opplysningene om dåp, vigsel, død, sammen til enkeltpersoner. Her kan man helt klart gå seg vill og gjøre feil. Du kan ha påpekt en slik feil. Det er ikke uten grunn at man bør sjekke de opplysninger en bygdebokforfatter presenterer. En bygdebokforfatter lever hele tiden under et voldsomt tidspress og har dessverre ikke anledning til å sjekke alle relevante kilder.Selv fikk jeg ikke gjennomgått skifter for Høland lenger enn til 1735. Derimot finnes der skifteekstrakter ved O.C. Olberg, en hølending som flyttet til Kristiania. Han laget for hundre år siden ekstrakter av alle skifter angående Høland fra 1680-1811. Disse forefinnes dels som kopier ”på bygda”, men i alle fall har Aurskog-Høland kommune (ved nåværende bygdebokforfatter Frode Myrheim) en kopi. Høland historielag har trolig en kopi, og jeg har endog en selv. Problemet med Olbergs skifteekstrakter er at de dels er unøyaktige, man vet aldri når man kan stole på opplysningene. Jeg påpeker dette fordi det er et poeng nedenfor.Du peker på to kandidater som Hans Torsens hustru Marte Jonsdatter.1. Marte Jonsdatter, født 1751, dødsår ukjent, datter av Jon Kristensen fra Trøgstad (det var hans adresse ved vigselen i 1743) og Kirsten Kristensdatter fra Nedre Kragtorp. Jon ble gravlagt 23. februar 1772 og skiftet etter ham er datert 12. mars 1772, ifølge Olberg. Datteren Marte Jonsdatter på 20 år var da hjemme. Kirsten døde alt året etter og ble gravlagt 15. august 1773, mens skiftet etter henne er datert 31. desember 1778, ifølge Olberg. Og i dette skiftet er Marte Jonsdatter stadig ugift og hjemme, i følge Olberg.Det skulle tilsynelatende utelukke at Marte Jonsdatter ble gift til Tuverud. Marte Jonsdatter ble gift 4. januar 1774, da med adresse Søndre Buneseie. Det er mulig at skiftet etter Kirsten Kristensdatter Kragtorp ble påbegynt kort etter hennes død, og at datteren Marte da var ugift, men at Olberg ikke har fått med seg Martes sivilstatus da skiftet omsider ble avsluttet fem år senere. Jeg anser det som svært mulig. Jeg foreslår at du her undersøker kildene nærmere selv.At jeg koplet Marte Jonsdatter, født 1751 på Nedre Kragtorp, sammen med kvinnen av samme navn som giftet seg i 1774 med Hans Torsen, er altså utelukkende på grunnlag av kirkeboka, samt kjennskap til den lokale geografi og hva man uklart kan kalle sosiologiske forhold.2. Marte Jonsdatter, født 1752, datter av Jon Augustinussen og Karen Olsdatter. Jon var fra Skullerud og ble husmann på Skaugen under Hjellebøl. Han døde tidlig (født 1721), begravet 30. desember 1752. Skiftet etter ham er (ifølge Olberg) datert 16. januar 1753, og han etterlot da enken Karen Olsdatter og datteren Marte, døpt 12. mars 1752. Slik jeg har satt det sammen, er både Marte Jonsdatter og hennes mor fullstendig ukjent i Høland etter den tid. Karen Olsdatter som trolig var utenbygds fra, synes ikke å ha giftet seg igjen i Høland. Og hennes andre barn, Gunder, ble født i 1750 og døde kort etter.Denne Marte Jonsdatters foreldre bodde på Skaugen under Hjellebøl, et godt stykke borte fra Tuverud og Kragtorp. Men hennes mor, Karen Olsdatter, synes likevel ikke å være fra Høland. Så det viser at fysisk mobilitet ikke var ukjent. Like fullt viser erfaring at fysisk stabil tilknytning til et sted over tid til at man blir værende i området man er født. Jeg ser vel litt for meg at Karen Olsdatter, etter sitt kortvarige ekteskap med Jon Augustinussen, kan ha flyttet tilbake til bygda hun kom fra, sammen med sin lille datter, Marte Jonsdatter.Jeg har her bare gjort greie for på hvilket grunnlag bygdeboka presenterer Hans Torsen Tuveruds kone Marte Jonsdatter som datter på Nedre Kragtorp. Men jeg viser også til en kilde, nemlig skiftet etter Kirsten Kristensdatter, som bør kunne avklare om dette er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Takk for et langt og omfattende svar.Nå har jeg dessverre ikke hølandsbøkene tilgjengelig her, men jeg kaster fram noen tanker:Jeg ser en Martha Johnsd. står omtalt som Kratorp da hun stod som fadder for søsteren Ragnhilds datter, Kirsti Evensd., i 26.08.1775. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7575&idx_id=7575&uid=ny&idx_side=-221>LenkeVed to av Marte Jonsd. og Hans Torsen Tuveruds døtres dåp omtales de som Bunæs i 13.02.1774 (Tore, Lenke) og 27.05.1776 (Åse Lenke) Det kunne tyde på at Marte Jonsd. Kragtorp fortsatt bor ugift hjemme, hvis ikke Marte Jonsd. Tuverud har bodd litt på Kragtorp i 1775, eller kanskje presten har notert Kragtorp av gammal vane.Marte, Jon Augustinussens datter, ble født det samme året som hennes far døde. Mulig denne husmannsjenta vokste opp hos farmors slektninger i yttersbotntraktene og at dette kan forklare hennes forsvinning.Jeg har spekulert i at Karen Olsdatter, Martes mor og Jon Augustinussens kone kan være: Lenke , altså døpt 24.11.1726, datter av Olle Kinnerslund Morken.Ellers kan jeg ikke skjønne annet enn at Jon Kristensen Kratorp som kom fra Trøgstad ble født på Dramstad i Trøgstad, døpt 09.04.1716. Årstallet stemmer bra, ettersom han døde som 56-åring i 1772.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Jeg kunne ikke se at det omtalte skiftet nevner noe om at Marte Jonsd. Kragtorp var gift.Ole Syversen Holm var Martes formynder og Martes brors, Ole Jonsens kurator, noe som forteller at hans mor, Karen Kristensd., må være Martes fars søster. Dette blant annet fordi skiftekortet for Dramstad i Trøgstad forteller: Folie 392, 14.12.1720, Dramstad i Trøgstad. Christen Jonsøn , g.m/Groe Larsd., barn: 1: Jon 6 år, 2: Karen 16 år, 3: Ragnhild 3 år. Nevner det, ettersom jeg ikke kunne se Karen Kristensdatters opphav nevnt under Holm.Jeg kan heller ikke se i kirkeboka noen Kragtorp som faddere for Marte Jonsdatters barn.Kanskje Marte Jonsdatter Kragtorp dro til Trøgstad? LenkeDette var ikke de store avklaringene, men heller det litt mot at Marte Jonsd. Tuverud = Marte Jonsd. født på Skaugen under Hjellebøl?Karen Olsdatter, Jon Augustinussens kone, er neppe identisk med Karen Olsdatter Kinnerslundsmorken, som jeg så muligheten av i forrige innlegg, ettersom jeg nå ser av bygdebøkene at K O Kinnerslundsmorken ble gift med andre menn.Når jeg først er i rettehjørnet nevner jeg at Marte Jonsd. Tuveruds svigermor, Aase Hansd., 1712-1770, kom fra Birkedalen u/Fosser. Kunne ikke se hennes opphav nevnt (er klar over at en bygdebokforfatter ikke har mulighet til å bruke mye tid på enkeltpersoner).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.