Gå til innhold
Arkivverket

[#65006] Carl Axel Holm - Musikklærer i Kristiansand 1865


Gjest Harald Kvale
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Fant sønnen Emils dåp her i Bergen: LenkeFinner ingen som passer i 1875, eller 1900-tellingene.Kan familien ha reist utenlands igjen?Har du lett i emigrantlister?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan det tenkes at dette er Carl Axels Julius som døpes her På Holmen, Danmark ?LenkeSiden det ikke finnes spor av familien i 1875 og heller ikke har jeg funnet dem i 1900-tellingen, så lurer jeg på om de kan ha dratt tl fars hjemland, Damnark?Har lett i emigrantlister fra Kristiansand og Kristiania , uten treff. Det var mange med Holm-navn som emigrerte , men fant ingen passende kandidater der.Har også søkt på DIS gravminner, i håp om at de kunne være registrerte der, dessverre også uten hell.Kan prøve noen søk på musikere også, men vet ikke om det lykkes å finne spor etter dem.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her ser det ut til at samme foreldrepar har fått en sønn Wilhelm født i Kristiania.Ved dåpen kalles sønnene Jørgensen og ikke Holm?LenkeJeg finner heller ingen opplysninger om Carl Axsel Julius på Dis-treff.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Da fant jeg dåpen til sønnen Emil døpt i Bergen , mor Johanne ....s. dåp nr 2 1846, Korskirken Bergen.LenkeHar ikke greid å finne ekteskapet med Johanne Marie til nå dessverre. Hun er ført med alder ca 41 år i 1865 . Mulig vielse i Kristiania, siden hun kom derfra.Skulle gjerne funnet den vielsen, for da vil det vel gå fram om brudgommen var enkemand?Synes det ville være merkelig om det finnes to med dette litt uvanlige navn, begge f. i Danmark?Vet du noe mer om denne mannen?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

Hei Gunn!Ja, her har du virkelig 'kjørt på', og alt du har funnet er helt korrekt. Det stemmer også at ekteskapet i 1838 er hans første ekteskap, som så vidt jeg har funnet ut var barnløst. Kona døde allerede i 1841.Jeg vet mye om tiden før 1865. Det er tiden etter som er et problem. Jeg tenkte at det kanskje var noen bøker om Kristiansands historie som kunne inneholde noen linjer om musikklærer Carl Axel Holm?Jeg har ikke funnet familien i emigrantlistene, men mange av CAHs nevøer og nieser reiste til Amerika, så det er en mulighet. Jeg finner dem heller ikke i Kristiansands kirkebøker som hverken innflyttede?? eller utflyttede.Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Får håpe noen lokale slekts-historie kapasiteter fra Kristiansand kan hjelpe deg med dette. Merkelig at han ser ut til å forsvinne med familien.Lykke til med letingen . Kan hende danske kilder kan ha noe om denne musiker -familien? Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.