Gå til innhold
Arkivverket

[#65017] Velfjordinger i Amerika

Gjest Rune Frydenlund Rostad
 Del

Recommended Posts

Hei! En ting glemte jeg å legge til; Legg gjerne inn lenker til folketellingene dere henviser til. Dette gir mere oversikt:-) Tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mariann, og takk for all hjelp! Helt fantastisk. Jeg trodde aldri jeg skulle være så heldig:-)Hvis du vil hadde det vært flott om du kunne sende meg mer informasjon over e-post. Jeg forsto det slik at du har en god del kunskap om denne familien? Min e-post adresse er: rune.f.rostad@monet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Det er kanskje nokon andre og som synst dette er spennande :-) Legg det ut her eg :-))Byrjinga står i (13), så kjem ein kopi av FT1900 i (15), så har Margaret Miller nokre henvisningar i (21), eg har med dødsdatoane til Elle, Nikola og mannen hennar i (22), også lenker til FT1865 og 1900 i (28).Dette byrja altså som eit søk etter Willy Johnson, eller Konrad Valdemar, som det står i krk.boka.[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6902&idx_id=6902&uid=ny&idx_side=-8>LenkeDå eg hadde funne han, vert det også eit spørsmål om den Cala/Cola, ho har nemleg skrive kort til bror sin, underskrive Cala e.l. Bl.a. eit som er omtrent slik 'lille Ella sender sin onkel så mange hilsener fra Holland', (vesle Ella vart f. i Holland).Eg fann ingen fødsel på Nikola i Florø, og sidan det var ganske langt 'hopp' mellom Nikola og Valdemar/Willy i år, så tenkte eg, kanskje fødd i Trondheim(sidan det stod i FT at mora var f.der)??Eg søkte inne på dei digitaliserte krk.bøkene, og der 'poppa' ho opp: LenkeAHA, då finn eg vel giftarmålet og her då :-))) er det nokon sak :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

PS:fann dei i Trondheim pga. at eg søkte heilt på måfå(trudde det var altfor gammalt til at eg skulle få noko treff)etter Bjørvik(som var namnet til Nikola som gift).Men treff var det, både på den eine og den andre :-)) Som sagt, sjå (22).MS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Beklager at det tok så lang tid før jeg svarte, har vært ute en tur. -Takk for all informasjonen, Mariann! Artig at du har skrevet ned alt så detaljert som du har gjort:-)Jeg forstår det slik at Ella m/fam har flyttet mye rundt omkring etter folketellinger og div. annet å dømme. -Ella må ha kommet til Trondheim noen år før hun ble konfirmert (1872). Og der bodde hun da hun fikk Nikola (1879) og da hun ble gift (1881). -Og da hun fødte Konrad (1886)er hun bosatt i Florø (I Flora, Sogn og fjordane?) -Ved FT 1900 er hun flyttet til Aarstad (I Bergen?) -Men i FT 1925 er hun tilbake i Trondheim igjen..., hvor hun også bor da hun dør i 1947.Når (og hvor) døde mannen Ingemar? Det er mulig jeg har oversett det i debatten, så dere får i så fall bare unnskylde.'Kola' ser jo også ut til å ha flyttet en del rundt; -Gift i Bergen (1906), Elle Margretha født i Holland (1907)-er det riktig?, og de andre fire barna (flere barn?)født i Trondheim (1913-1918), så ser det ut til at hun blir værende i Tronheim resten av sin tid.Hvis jeg har misforstått noe, håper jeg du kan rette på det:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal dere få se bildene jeg snakker om:-) Jeg legger dem begge ut under her, og skriver under bildene hvem personene er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har dere familien vi nå har debattert om siden i går formiddag:-)F.v. Ella Johnsen ('Gammel Ella') (1857-1947), hennes datter Nikola ('Kola') Bjørvik (1879-1956), hennes datterdatter Ella ('Less Ella') (1907-?), og hennes oldebarn ('Less Ella's' datter -ukjent navn).Bildet er vel mest sannsynlig tatt utenfor 'Gammel Ella's' hjem i Trondheim en gang på slutten av 1920-tallet eller begynnelsen av 1930-tallet(?).

bilete6035.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har dere bildet som er tatt på gården Haugen i Velfjord, sommeren 1912. Bildet må være tatt av den lokale bygdefotografen Anton Fiskum i Velfjord.De staselige fem damene i bunad er bak fra venstre; -Berntine Edvardsdatter, Haugen, -Olea Haugen, Haugen (brukerkone i Haugen på den tiden), -Nikola ('Kola') Bjørvik, Trondheim. Foran fra venstre; Anna Eriksen, Meåsen, -Laura Frydenlund, Sommarset.Stedsnavnene bak damenes navn er stedsnavnene hvor de bodde på den tiden. Alle stedene (unntatt Trondheim) er plasser i nærheten av gården Haugen i Velfjord.

bilete6036.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Men det som nå virkelig er et mysterium er jo hvorfor 'Kola' skulle reise til Haugen på besøk:-)-Jeg aner ikke om hun (eller lettere sagt moren Ella) var i slekt med noen i Haugen. Men jeg får vel bare å begynne å forske på anene til både 'Gammel Ella' og se om det stemmer med noen av mine egne, eller noen av de andre damenes aner:-) -Men det skal jeg ikke plage dere med...-Det jeg lurer på nå er om noen kan hjelpe meg å finne(eller har forslag til hvordan jeg kan finne) mere informasjon om 'Less Ella' og hennes datter (kanskje flere barn?). Det kan jo faktisk være en mulighet for at hennes datter (eller andre barn) fortsatt lever(?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Kristiansen

De var så fine i klærne - noen med hardangerbunad og andre bare med hardangersøm på forklærne. Kan de ha vært på et stevne av noe slag eller muligens et bryllup? Jeg vet at bygdeungdomslagene hadde en blomstringstid i mellomkrigsårene, og leikstevnene var visstnok en tradisjon i Velfjord både før og etter siste krig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Rune!Eg vil tru at det er noko som ikkje stemmer med opplysningane i (34).Biletet er så gammalt at ho som sit med barnet på fanget må vere fødd lenge før 1907. Ser ein på kleda, vil eg tru biletet er teke ca. 1910-15. Eller meinte du at barnet var fødd i 1907?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Åse (37)!Hvem er det du mener har Hardangerbuad? Har ikke så stor greie på bunader, men der det hun i midten bak og hun til høyre foran du mener har Hardangerbunad? -Har du noe navn på de andre bunadene eller 'festdraktene'?Du spør om bildet kan være tatt i forbindelse med et bryllup; -Men det er jeg bra sikker på at det ikke er. Det er i alle fall ingen på bildet som ble gift i 1912. Alle damene på bildet var gift flere år i forveien før bildet ble tatt, unntatt Berntine, som var ugift. -Så hvilken andledning dette kunne ha vært er ikke godt å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gunnar (39)!Jeg skal være enig i at bildet ser ut til å være tatt en god del år før slutten av 1920-tallet eller begynnelsen av 1930-tallet (som jeg først trodde -trodde til å begynne med at bildet var tatt i rundt 1915), men det er et sånn ca. anslag på når det må være tatt, i forhold til fødselsåret til 'Less Ella'. Hun var født i 1907, og jeg vil tror at hun var rundt 20 år da hun fikk barn (i så fall i rundt 1927). Men hun kunne selvfølgelig være litt yngre eller litt eldre. Håper det kan være mulig å finne ut når datteren til Ella ble født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Åse!Når det gjelder lenken du la ut til dette med Clara Semb, så finner jeg det MEGET, MEGET interessant!-Når jeg så bildet av Clara, så tenkte meg med en gang på et annet bilde jeg har fra Haugen Gård i Velfjord (som jeg faktisk fikk fra en slektning i Amerika), som er tatt samme sommeren som det andre (altså 1912). Der mangler jeg bare navnet på ei dame, og hun er mistenkelig lik Clara Semb (bare at hun er en del yngre)!Jeg skal legge ut bildet med en gang når jeg kommer hjem fra jobb i dag, slik at dere kan se selv, og bedømme likheten. -I midlertid lurer jeg på om dere greier å finne et bilde av Clara Semb fra den tid hun reiste rundt (eller i alle fall et bilder der hun er yngre enn 75 år)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei :-) Eg har eigentleg ikkje tid til dette(skal på jobb nokre timar), men vil berre sei at eg har funne ut at vesle Ella hadde iallfall ein son, men han vart fødd så seint som 1937!Har ikkje lukkast å få snakka med han, eller nokon andre, men skal prøva igjen seinare idag.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Eg 'måtte' berre svara idag tidleg! Blir så utruleg engasjert at det halve hadde vore meir enn nok :-))Kva tid Ingmar døydde veit eg ikkje, men trur det må ha skjedd i Bergen. Utfrå det som var skrive i ein e-post frå Canada, så visste dei kva tid han døydde, så eg har ikkje engsjert meg i det.Ja, Ella Margrethe vart f. i Holland, dersom du går inn i mitt fyrste tema i denne debatten (13), så vil du sjå både konfirmasjonen og frå FT 1925 at ho står ført som f. i Amsterdam.Elles så kan eg vera einig i at det kan sjå ut som om biletet med damene og barnet må vera tekne før omkring 1930, men kven _er_ dette då??Venleg helsing Mariann. Elles håpar eg at eg kan finna tak i etterkomarar, og eit sterkt ynskje er at det må finnast bilete i familien, slik at me kan samanlikna, det er me gode på her inne :-)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hmm, veit ikkje heilt kva eg skal skriva no, men eg sender deg ein e-post Rune....Dette avdi eg har gjort ei oppdaging som eg ikkje vil offentleggjera her.Men har iallfall fått vita at Ella Margrethe og Rolf hadde berre eit barn.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Eg skreiv i (46) at du måtte lesa i mitt innlegg (13), men du må klikka på lenka der eg skriv om etterkomarane til Ella/Nikola, det var det eg skulle sagt :-)) MS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

The clothes seem not to be from 1930, but who know's? Hope you can find etterkommere! Det skulle vaere fantastik! Keep us informed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen! Beklager at det tok så lang tid før jeg svarte, men jeg har vært uten nettverksforbindelse nesten hele dagen. Uansett, her kommer bildet jeg snakket om i innlegg 42!Bildet er etter mine 'beregninger' tatt sommeren 1912 (samme sommeren som det bildet med de fem damene i bunad), på gården Haugen i Velfjord. Personene bak fra venstre; -Berntine Edvardsdatter, Haugen, -Alfred Haugen og kona Olea Haugen med sønnen Kristian på armen, Haugen, -Anna og Olaf Eriksen, Meåsen, -Nikola ('Kola') Bjørvik, Trondheim. Foran fra venstre; UKJENT(?), -Laura Frydenlund med sønnene Arnulf (t.v.) og Ingebrigt, Sommarset, -Ingrid (t.v.) og Agnes Haugen, Haugen (døtrene til Alfred og Olea).Jeg lurer på om den ukjente damen (sittende foran t.v.) rett og slett kan være Klara Semb (1884-1970)?, som reiste rundt i Norge i flere 10-år og skrev ned gamle halvglemte dansemåter (Turdanser), og senere lærte dem bort gjennom å holde kurs rundt om i landet. Håper dere kan si hva dere tror og mener:-)PS. Bilde av henne kan dere se ved å trykke på lenken i innlegg 38.

bilete6044.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

ÅÅÅ, dette er spennande, eg har snakka med ei hyggeleg gammal dame(ho er gift med ein etterkomar av Nikola), ho beskreiv eit bilete for meg av Ella Johnsen, Nikola, Ella og eit lite barn!! Det må jo berre vera det same som me har her!Ho skal leita etter det, dersom ho ikkje finn det, kan du kanskje senda det du har på e-post til meg, og eg skriv det ut, og sender det til henne for at ho kan sjå det!Eg lurar på om Ella Margareta og Rolf fekk eit barn som dei miste, og at det er dette barnet på biletet. Eg synst det er merkeleg dersom det er eit bilete frå seint på 1930 talet!Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.