Gå til innhold
Arkivverket

[#65017] Velfjordinger i Amerika


Gjest Rune Frydenlund Rostad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Hei Mariann!Du kaster jammen ikke bort tiden:-) hehe... Du verden så spennende! Helt utrolig. -Hvordan i alle verden kom du i kontakt med damen? Hvem er det hun er gift med?Selvfølgelig kan jeg sende deg bildet, hvis damen ikke finner bildet sitt. (-Eller kan du ikke bare lagre bildet som er lagt ut her i debatten?)Ella og Rolf må jo ha hatt et annet barn, som de mest sannsynlig har mistet. For dette er jo en jente (hun har jo kjole).Kan du spørre damen om hun vet hvilket forhold 'Kola' (og moren) hadde til familien i Haugen, Velfjord neste gang du snakker med henne? Jeg vil tro at de mest sannsynlig var i slekt siden 'Kola' var der på besøk (for 'gammel Ella' var jo veldig ung da hun dro fra Velfjord). Men selvfølgelig er jo bare det en antagelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Hei Mariann!Du kaster jammen ikke bort tiden:-) hehe... Du verden så spennende! Helt utrolig. -Hvordan i alle verden kom du i kontakt med damen? Hvem er det hun er gift med?Selvfølgelig kan jeg sende deg bildet, hvis damen ikke finner bildet sitt. (-Eller kan du ikke bare lagre bildet som er lagt ut her i debatten?)Ella og Rolf må jo ha hatt et annet barn, som de mest sannsynlig har mistet. For dette er jo en jente (hun har jo kjole).Kan du spørre damen om hun vet hvilket forhold 'Kola' (og moren) hadde til familien i Haugen, Velfjord neste gang du snakker med henne? Jeg vil tro at de mest sannsynlig var i slekt siden 'Kola' var der på besøk (for 'gammel Ella' var jo veldig ung da hun dro fra Velfjord). Men selvfølgelig er jo bare det en antagelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Jeg har undersøkt litt rundt Karla Semb, og har nå utelukket at det er hun som er den ukjente damen på bildet i innlegg 49. Fant et bilde av en yngre Karla Semb, og der var hun helt mørk i håret, mens kvinnen på bildet mitt er lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Ang. dine spørsmål: Sender deg ein e-post som svar. Vil helst ikkje bli 'arrestert' for å leggja ut data om nolevande.Ang. det med kjole, det var vanleg med kjole også for gutar, men det var rundt 1900 og før, dette må jo tidlegast vera frå omkring 1928-29.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Kristiansen

Angående bunader så er det dama til høyre foran og henne nest høyre bak som jeg tror har hardangerdrakt, dette på grunn av bringeduken og hardangersømmen på forklærne. Dette med at de kanskje hadde noe med leilarring/folkevisedans å gjøre var nettopp folkedraktene og årstallet 1912. På den tiden var det jo vestlandsdraktene som var mest kjent ute i verden. Nordlandsbunaden var ikke rekonstruert ennå i 1912.Dette er for øvrig meget spennende å følge med på så jeg gleder meg til å se fortsettelsen.Rune, har du hjemmeside med flere bilder fra Velfjord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Hei Åse!Takk for svarene gjeldende bunadene!Nei, jeg har ikke noen hjemmeside med flere bilder fra Veljford. Jeg savner at Historielaget i Velfjord kunne legge ut gamle bilder på nettet. Det er jeg sikker på hadde blitt veldig populert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

What timing! Berntine Edvardsdtr. i bildene - innlegger 35 og 49 ble født 1858, dtr. av Edvard Kristian Rafaelsen og Klara Marie Olsdtr. Sandvika Brønnøy. Jeg har nettopp hadde kontakt med etterkommere av henne i USA, og naa har jeg et bildet! Berntine d. 1927 Haugen ugift. Tusen Takk Rune!Jeg finner Alfred og Olea (f. 1881) gift 1903 i Velf. Agnes f. 1905 d. 1999, Ingrid f. 1908, Kristian f. 22/7 1911.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Hei Margaret Miller!Takk for du kom med året for Berntine's død. Det andre har jeg gransket frem tidligere:-) Har du eksakt dato? -forresten kunne du jo bare ha scannet kirkeboksiden hvor Berntines død er nevnt, så kan du jo sende meg den på e-post? Vi har jo todligere hatt en del kontakt når det gjelder slekter i Velfjord så du har vel adressen min:-)Jasså så du har hatt kontakt med etterkommere av sønnen Peder Gregersen? Det var trivelig å høre. -Han reiste jo fra Velfjord i 1908, og ble visst gift med ei dame som han fikk flere barn med. Jeg har hørt at han ble enkemann en gang på 1950-tallet, og da kom han tilbake til Velfjord. Han bodde da en stund i Haugen, hvor hans mor bodde de siste årene av sitt liv. Han ble senere gift med Hjørdis Øverås, som for øvrig var 45 år yngre enn han. De fikk to barn sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lise Bjørvig Nilssen

Hei Rune Frydenlund Rostad. Jeg snakket med Mariann Stokken (hei Mariann) fredag. Jeg er barnebarn av Nicola Bjørvig. Når jeg ser på bildet i innlegg 34, mener jeg at det er 'gammel-Ella' som sitter i midten, Nicola til høyre og lille-Ella på fanget hennes. Hvem personen til venstre er vet jeg ikke. Lille-Ella ble jo født 1907, så bildet må være rund 1908-09. (?) Dette ut fra bilder jeg har av min oldemor og farmor. Skal høre om min far husker noe om dette når vi treffes i julen. Og så skal jeg få scannet og lagt ut de bilder jeg har. Vi snakkes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Hei Lise!Det var utrolig hyggelig å høre fra deg. Det er bestandig trivelig med folk som er interessert i slekta si:-)Når det gjelder det du skriver i innlegget ditt, så syns jeg det stemmer veldig godt, med at det ser ut til å være tatt før 1910. Så jeg tror rett og slett det kan være noen som har 'surret' med navnene som var skrevet bak bildet med de fem damene i bunad. (-Den de trodde var 'Kola', må være hennes mor 'Gammel-Ella') -For hvorfor skulle egentlig 'Kola' (Nicola) reise til Velfjord på besøk, når hun egentlig ikke kunne ha hatt noe med folk i Velfjord å gjøre (vil jeg tro). Det var jo tross alt hennes mor som var derfra (og hun reiste jo derfra veldig ung!). Jeg har veldig tro på din teori, Lise. Dessuten da jeg satt og så på bildet her en kveld 'satte jeg prøsmålstegn' ved en ting ved bildene fra Haugen; damen som angivelig skulle være 'Kola' ser jo så veldig mye eldre ut enn f.eks. Olea Haugen, men det var jo bare to år mellom dem...Det skal bli spennende å høre hva din far mener om dette:-) Kanskje han kan svare på hvem damen til venstre i bildet er...? Og ja, det hadde vært veldig gøy om du kunne ha lagt ut bilder vi kunne sammenligne med:-)Dette blir spennende...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lise Bjørvig Nilssen

Hei igjen Rune! Jeg ble jo helt hekta da Marianne ringte på fredag. Takk til henne! Dette var veeeldig spennende! Snakket med min mor før i kveld og hun hadde spurt far min om Haugen. Han fortalte at Gammel-Ella bodde der. Mer vet jeg ikke ennå, men skal undersøke. Har heller ikke rukket å lese gjennom innleggene i debatten, så det må jeg gjøre. Da vet jeg hva jeg skal spørre om, og jeg skal spørre mye nå fremover! Hvis jeg har gjort det rett nå, så skal det ligge et bilde under innlegget mitt. Der ser vi Nicola, hennes datter Ella og tre sønner Ørnulf, Thoralf og (han i midten) min far Egil.

bilete6066.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Hei igjen Lise!Tusen takk for det fine bildet! Du verden dette er spennende:-) Jeg ser nå at det er den yngste damen på bildet fra rundt 1910 som må være Nicola, eldste damen på bildet ditt. Jeg kan også se at den lille jenta på det eldste bildet ligner veldig på Nicolas eldste datter, Ella.Har du bilde av 'Gammel-Ella'?Interessant det din far sa om at 'Gammel-Ella' har bodd i Haugen. Det må jo i så fall være veldig lenge siden. Det blir utrolig spennende å høre videre...:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Kristiansen

Kan det være Johanna Johansdatter, mor til Gammel-Ella, som er den fjerde damen på bildet fra Trondheim? Er det noen som vet hva som skjedde med henne? Bodde hun i Trondheim eller dro hun tilbake til Velfjord eller Brønnøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Mor til gamle Ella, Johanna Margrete Johansdtr. ble f. 1823, dtr. av gbr. Johannes Jonsen og Clara Brynoldsdtr. Sjølia Velf. Johanna var i Trondheim i 1900 hos Halvor Arntsen Kjørvik og Nikoline Kristine, hennes søster! Hun var da kalt Johanna Bertelson. Johanna ble gift i Velf. i 1855.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Hei alle sammen!Det tok langt tid før jeg sovnet i går kveld, og jeg funderte på akkurat det samme som Åse:-)Interressant det du skriver, Margaret. Det ser ut til at Johanna har bitt enke veldig tidlig (før 1865). Har du funnet Bertil Johansen død i Velfjord? Er det noen som greier å finne ut noe mere om hva som skjedde med Johanna (etter 1900)? Siden hun var født i 1823, er det jo en mulighet for at hun levde i 1909-10, da bildet ble tatt. Hun ville jo da ha vært 86-87 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Har lett gjennom kirkeboka for Velfjord fra 1857-1865, men kan ikke finne Bertel Johannesen død. Noen som har noe forslag til hvor han kan ha blitt av? (kan bare finne at han og Johanne hadde til barn; Ivar i 1855 og Elle i 1857).Men da han og Johanne giftet seg i 1855, ser jeg noe litt interressant; Han er født i 'Hauen' (en gammel måte å skrive gårdsnavnet Haugen på). Så da kan det jo ligge noe i det far til Lise sa, om at 'Gammel-Ella' bodde i Haugen...? (Da Johanne og Bertels to barn ble født var de begge gangene bosatt i Sørli -Johannes fødested).Er det noen som kan finne dåpen for Bertel i Kirkeboka? Jeg er så lite stø i gotisk håndskrift, at jeg må ha hjelp av noen andre:-) Han var i 1855 oppgitt til å være 36 år gammel, så han er vel født rundt 1819 en gang. Kunne vært interesant å få vite hva som sto der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Kristiansen

Ved vielsen står det at fødestedet var Hopen, og da fant jeg fødselen hans i Sømna kirkebok [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16513&idx_id=16513&uid=ny&idx_side=-4>Lenke Da holdt foreldrene til ved Viksjøen i Sømna, men faren var fra Hopen i Velfjord (Tror jeg.) Lenke Tar med vielsen også Lenke Samme her nr.2 1855 Lenke Lurer på om dette er dødsfallet til 'din' Bertel, nr,52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Hei Åse!Bra jobba! Takk skal du ha.Tror nok du har funnet riktig Bertel's både fødsel og død. (for øvrig har jeg erfart at alderen som er ført opp i kirkeboka ved død, skjelden stemmer, så tror ikke vi skal henge oss opp i det). Men syns det var rart at det sto fødested 'Hauen' (hvis det er det det står?) i kirkeboka for Nøstvik (Velfjord) når det sto at han var født i Hopen og bosatt i Sørli i kirkeboka for Sømna. Men det er vel Sømna som må være riktig (-hvorfor ble mye av hendelsene skrevet inn i kirkeboka for både Sømna og Velfjord?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Kristiansen

Ved dåpen til Berthel Christian Grønbeck var foreldrene trolovede, av bondefolk, husmann på Viksjøen. Ved vielsen, som foregikk i Sømna 1820, bodde begge ved Viksjøen under gården Vik som er kommunesentret i Sømna. Viksjøen var et gammelt handelssted, og dit kom unge for å tjene til livets opphold. Johannes Christensen kom fra Hopen i Velfjord, og her tror jeg vi finner kona Karen Bergitte som ved vielsen var oppgitt å være 30 år. Lenke Mora var tjener hos lensmann Berthel Grønbech - da skjønner vi hvem Bertel var oppkalt etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Eg blingsa nok istad då eg fekk det til å bli langvarig sygdom(det er han som evregistrert rett før), men alternativet er ikkje betre, Almindelig sygdom, det er iallfall det eg får det til å bli.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Hei alle sammen!Og takk for de mange nyttige opplysningene dere er kommet fram med. Dere har kastet lys over det aller meste av det jeg lurte på, og mer så til:-) Og jeg er dere alle evig takknemlig.Men det er en ting som står som et stort spørsmål til slutt; hvor ble det av Johanne (mor til Ella)? Siste spor etter henne er så vidt jeg kan se folketellingen i 1900 (nevnt i innlegg 67). Dette ville være veldig relevant i forhold til å kunne si om den eldste damen på bildet med fire generasjoner virkelig er Johanna.Håper det kommer fram flere gode opplysninger:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.