Gå til innhold
Arkivverket

[#65026] Amla gard i Kaupanger. Odelssak i 1599.

Gjest Ole Gilje Dale
 Del

Recommended Posts

Gjest Karin Romstad

Tusen takk. Så nå gjenstår det bare å finne dok. på potensielle fruer i Tromsøområdet. Men hvor ligger Gran i Meløy i forhold til dette prestegjeldet? Jeg har sansen for teorien om hustru Gyrid Galtung g. til Gran i Meløy.Ole han er ikke sønnen til Guttorm Nilsen Thorsnes, men i den samme digitaliserte kilden fant jeg en potensiell barnefar, Peter Filosof som hadde besvangred datteren til Guttorm Nilsen, lagmann på Færøyene, Jf. Absalon Peterson sin dagbok, han kan være en prest ved navn Peter Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Også Wilhelmine Brandt skriv om Heine Havreke Jonsson (s 20f) som saman med nokre kameratar rak i open båt over til Færøyane. Som ein skjønar fekk han tilnamnet sitt på denne måten (Havrekstr). Brandt skriv at Heine studerte til prest i Bergen på den tida. Ho skriv også at Heine først var prest på Færøyane og sidan i Rødøy på Helgeland. det var kring 1560 at han vart prest i Rødøy i følgje Brandt. Dahl (2000) nemner ikkje Heine som prest i Rødøy, men i følgje sistnemnde forfattar så var det to prestar som betjente kallet på den tida. Soknepresten hadde Rødøy og Meløy, medan kapellanen hadde Lurøy og Træna.Dahl har Elling Pedersson (Oxe) som prest i Rødøy frå 1540 til 1576 og sonen Elling Pedersson (Oxe) fram til 1612 då dansken Maurits Rasch tok over.Sjølv om Heine Jonsson ikkje vert nemnd av Dahl, så kan han likevel ha vore hjelpeprest i kallet ei tid. Wilhelmine Brandt skriv at Heine Mogensson først var gift med Herborg frå Færøyane, sidan med ei Gyrid som i følgje frøken Brandt var 'en Ungdomsbekjendt' frå Bergen. Det er jo mest sonen til Heine, Mogens Heinesson frk. Brandt er oppteken av, ein figur som det er spunne mange historier om, både som sjørøvar og som kvinnebedårar. Etter å ha laga skandale ved først å ha sett den eldste av døtrene til Axel Gyntersberg i ulukka om sider vart gift med systra, Sophie Gynterberg. Ekteparet vart etter kvart busett i Danmark, der Mogens Heinesson vart halshogd i 1589. Han vart i ettertid frikjend for det han vart halshoggen for.Kva gjeld Anbjørn (Asbjørn, Ambjørn) Gran, så held han til i Meløyområdet han også. Frk. Brandt nemner ei sonedotter av Anbjørn som gift med Anders Benkestok. Det betyr at reint kronologisk er det fullt mulig at Gyrid (mor til Mogens Heinesson) kan vera dotter til A. Gran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

I eit hefte Ola Kvalsund kallar Ålesundsfamilien Dehlin frå 1945, skriv han ein del om slekta Gran. Kvalsund meiner dette er ei sunnmørsætt. Han fortel m.a. om ein Erlend Arnbjørnsson Gran som held til i Søvik, Borgund på Sunnmøre. Vidare hevdar Kvalsund at denne Erlend hadde ein bror, Per som var gift med brordotter til erkebiskopen. Han meinar at desse to brørne hadde ein fetter som heitte Arnbjørn som budde på Ulla i Haram. Det var i følgje Kvalsund denne Arnbjørn som var far til Gyrid Arnbjørnsdotter (kona til Heine Jonsson og mor til Mogens Heinesson).Kvalsund nemner knapt kjelder, så eg ville ha vore varsam med å nytta opplysningane utan å prøva å kontrollera dei på eitt eller anna vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Gilje Dale

Karin. Det var arbeid på høgt nivå det du gjorde i samband med Lars Nilsson Nes på Spildo. Fantastisk moro for meg er engasjementet de viser ovanfor når det gjeld Eufemia Andersdotter på Amla gard i Kaupanger.Som med Lars, er det fint om me kunne gå skrittvis fram frå Eufemia.Me veit ein god del om henne,men opphavet hennar vert diskutert.Så også med mannen hennar, Nils Henriksson Hess på Voss.Det står kanskje noko att i samband med klaga som Elias Loss sende Kongen?. Det er vel ikkje tvil om at slekta hans hadde ått Amla frå Arilds tid?.Me startar med arveoppgjeret på Torsnes 1497 og dei to systrene, einearvelatarar, Herborg og Gyrid Bårdsdøtre. Gyrid vart gift til Lydvo på Voss. Ho fekk tre døtre og ein son. Gyrid vert bestemor til Mogens Heinesson.Herborg fekk tre søner, den eine var Guttorm Nilsson, gulatingslagmannen. Bestemor til Mogens Heinesson var såleis tanta til Guttorm Nilsson.(Jfr Heilskov)Helsing frå ein opprømt slektsgranskar,Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Gilje Dale

Retting til innlegg 30. Stryk dette at bestemor til Mogens Heinesson var tanta til Guttorm Nilsson. Det som er sikkert er at Gyrid Bårdsdotter på Lydvo var tanta til Guttorm Nilsson. Det er vel også sikkert at ho fekk 3 døtre og ein son. Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hei, til de av dere som ønsker å arbeide videre med å kartlegge slekten Gran:Navnet er en 1600-tallsoppfinnelse på grunnlag av slektens våpenføring, som er et grantre. Slekten må utvilsomt ha eksistert - og eksistert i Norge - men ikke under 'Gran' som slektsnavn men som våpenbeskrivelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

I 'Samlinger til det Norske folks sprog og historie' 3.bind side 575 har M.S.Dedekam en utredning om Arnbjørn Gran. Arnbjørn Gran skal ha vært g.2 ganger. Først med en ukjent kvinne. En sønn Peter som var g.med 'Adelus von Bergen til Onarheim' Hun skal ha vært datter av Anders von Bergen som skrev seg til Onarheim. Han var ridder, tysk adelsmann og norsk riksråd ca 1482-1490 g. m. Aceline Sinclair, som trolig hadde retten til Onarheim. Peter sin datterdatter var Adelus Andersdatter Benkestokk. Arnbjørn skal andre gang ha vært gift med Gyri Bårdsatter Torsnes, trolig ikke barn.Ref. Gyrid Bårdsdatter Torsnes og Arnbjørn Gran. Aam. K. Bu. Hardanger 1944AP har følgende innføring 23 mars 1570 ; ...døde hustru Aseline Tønnes Clausson,s stemor og en rådmanns hustru g.m. Berent van Koweren, hennes datter Clara var g.m. Lars Jonson, byfogd, foreldre til Jon som var blind og arvet hustru Aseline.Tønnes Clausson eide i 1557 i Aga i Ullensvang.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Gilje Dale

Karin. Dette med alder og generasjonar. Mogens Heinesson hadde ein halvbror på Færøyane. Denne halvbroren heitte Jon og var noko eldre enn Mogens.Oldefar til Jon var Guttorm Nilsson. Sonen til Guttorm, Arnbjørn, hadde ei dotter som heitte Herborg. Herborg vart gift med Heine Jonsson og mor til Jon.Herborg Bårdsdotter, mor til Guttorm, hadde ei syster på Lydvo. Ho fekk tre døttre og ein son. Desse borna var syskinborna til Guttorm Nilsson. Ei dotter heitte Ingrid. Ho var altså syskinbarn til Guttorm. Dersom Heine Jonsson sine koner var nokorlunde jamngamle, så måtte Ingrid vera bestemor til Mogens(Magnus) Heinasson.? Vert det ikkje slik, Karin ?. Venleg helsing, Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Gilje Dale

'Røyk utan eld eller eld utan røyk'Anton Espeland skriv i 'Hardanger' fylgjande om Guttorm Nilsson(sitat): 'Guttorm Nilsson fraa Torsnes var Gulatingslagmann fraa 1490(ikkje fra 1509, som det stend i 'Hardanger' 1910). Hr. Olafsen nemner at mag. Absalon Person segjer i dagboki si fyr 19. mai 1571:'Paa denne dag døde Gutorm Nilsen, den feriske lagmann'. Dette er eit feilskriv av den gode magister Absalon. Eg hev sjølv røkt etter dette i det danske riksarkiv og sett dagboki aat Absalon. Han hev skrive Nilsen istadenfyr Andersson, fyr den dagen døydde den feriske lagmann Guttorm Andersson. I margen paa boki hev han skreve'Ferisk lagmann', og av andre kjeldeskriv veit me med vissa, at han heitte Guttorm Andersson. Um dette hadde vore Guttorm Nilsson, vilde han daa havva vore lagmann i velso 80 aar'!Sitat slutt.Det er kanskje ikkje så rart at Absalon skriv Guttorm Nilsson. At det likevel kanskje er slektskap med Guttorm Andersson. At Absalon tenkjer på slektskapen mellom dei to lagmennene. I andre kjelder står det at Guttorm Nilsson var far til Guttorm Andersson. Og at Guttorm Andersson var bror til Eufemia Andersdotter på Amla. I alle høve er det slik at me bør vera på vakt dersom det framleis ryk på branntomta. Helsing Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Gilje Dale

Retting: Guttorm Nilsson frå Torsnes var far til Anders Guttormsson. Anders Guttormsson var m.a. far til den nemnde lagmannen, Guttorm Andersson og Eufemia på Amla.Uff, helsing Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Gilje Dale

Ser at fleire har høyrt om lagmannsætta på Færøyane, men dei har elles mindre kunnskap om henne. Eg skal nedanfor setja ættelista opp slik eg hugsar å ha lese.:ANDERS GUTTORMSSON. f.oml. 1490. Lagmann i tida 1531 til 1543. Son til gulatingslagmann Guttorm Nilsson frå Torsnes og truleg far til Eufemia Andersdotter på Voss.GUTTORM ANDERSSON. f.oml.1515, lagmann i tida 1543 til 1571.Han døydde i Bergen same året. Sjå dagboka til APB. Han var soneson til Guttorm Nilsson og bror til Eufemia Andersdotter.JON HEINASSON. f. oml. 1541 i Nes. d. der etter 1602. Lagmann i tida 1572 til 1583. Halvbror til Mogens Heinasson.ISACH GUTTORMSSON. f. oml. 1545. Lagmann i tida 1583 til 1587. Eufemia Andersdotter var tanta til Isach.JON JUSTINUSSON. f.oml.1560,d.oml.1654. Jon var svigerson til Isach ovanfor.Eg torer setja opp denne lista då eg går ut frå at det meste kan kontrollerast. Eg ser med stor iver fram til mogelege merknader. Venleg helsing Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Jeg har en merknad, Ole, til listen du satte opp i innlegg 37. Merknaden går ut på at du, ved oppsett av denne og eventuelt andre lister, burde legge inn argumentasjon med kildehenvisninger til de personnavn du presenterer i listen. Og at du er mer presis med hensyn til om personene på listen skulle ha familietilknytning til de andre på listen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Gilje Dale

Tore. Det er ei ære for meg at du og de andre ekspertar svarar på mine innlegg. Eg er også heilt med i det du skriv.Heilt på bar bakke innbillar eg meg likevel at eg ikkje er. Dersom me kan ta skritt for skritt, kan me starta med Mogens Heinasson og Jon Heinasson. Dei er i fleire samanhengar nemnde som halvbrør. Dette høver også i samband med innlegg nr. 32. helsing Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Gilje Dale

Mor til Jon Heinasson på Færøyane vert alltid nemnd Herborg Arnbjørnsdotter. Det er motstridande opplysingar når det gjeld den heilnorske kona til Heine Havreki, altså mor til Mogens Heinasson. På skjemaet 'Brita Didriksdtr. Handagard-aner' t.d. kallar Odd Handegård henne Herborg Arnbjørnsdotter. Men dei gamle opplysingane frå Færøyane kallar henne for Gyrid Arnbjørndotter Gran. Gyrid er kalla opp att etter bestemora, Gyrid Bårdsdotter Torsnes. Bestemora til Mogens Heinasson er då Ingrid.Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Gilje Dale

I diskusjonen her må me ha i mente fødselsår og giftarmålsalder til aktørane. Heine Jonsson var fødd oml. 1514 og døydde 1576. Heine var første gong gift oml. 1540 med Herborg f.1512 d. 1542. Heine var andre gong g. m. Gyrid i 1544. Med henne fekk han då Mogens Heinasson.I 1544 var Gyrid Bårdsdotter Torsnes (tanta til Guttorm Nilsson) død forlengst. Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Ole.Det hadde vore mykje lettare å følgja deg om du oppgav kjelder til opplysningane/påstandane dine. Utan at ein kan eller veit kva du snakkar om på førehand og kjenner kjeldene som du har brukt, så vert det håplaust å etterprøva det du skriv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Gilje Dale

Finn. Gå attende til innlegg 20. Der nemner eg Heilskov. Elles vart eg svert glad då eg las innlegg 28 og 29 ovanfor. Eg vona at du ville delta. Det er nemnd mykje litteratur i innlegga.Du fann sjølv fram til eit sentralt dokument om Torsnes, Norheim og Karlshoved. Vonar at også du vil sjå kva klaga til kongen frå Elias Loss betyr her. Elles har eg den store feilen at eg trur at andre har lese mykje meir om dette enn eg sjølv har kome over.Det ser ut til at mange her i landet ser med skepsis til litteraturen om og frå Færøyane. Men utgangspunktet her har vore kvar Eufemia Andersdotter kom frå. Ho var gift med den siste katolske og første lutherske presten på Voss, Nils Henriksson Hess. Om dei finn du ikkje lite i Lampes prestehistorie og like eins i Gjert Miltzow prestehistorie.Du har sikkert lese dette og meir til, Finn. Soga om Guttorm Nilsson, gulatingslagmannen, er enno mangelfull, trur eg.venleg helsing Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

God kveld Ole!Eg må vedgå at eg på ingen måte er nokon ekspert på vestlandsslekter og det næraste ein kjem ein slik er truleg Jo Rune Ugulen og kanskje Odd Handagaard. Difor kan eg berre koma med slikt eg tifeldig kjem over som kan ha relevans for tråden din.Denne Heilskov som du nemner, - når var det det aktuelle verket kom ut? Er det såpass gammalt at det kan digitaliserast og leggjast ut på nett kanskje? Det verkar ikkje å vera av det lettast tilgjengelege? Eg synes det høyrest litt spanande ut?Helsing Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Gilje Dale

Finn. Det var både gledeleg, tankevekkjande, men krevjande, innlegget ditt(44). Det nyttar ikkje å spørja meg om teknikk. Det undrar meg enno at mine innlegg kjem att på skjermen og at så mange menneskelege reaksjonar kjem att som svar.Glede, sinne, men ikkje minst oppmuntring. Hadde tenkt å spørja deg etter innlegg 28 kva opplysingar Wilhelmine Brandt bygde på? helsing Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Det er i si bok om 'Slægten Benkestok' at Wilhelmine Brandt fortel litt av historien om Mogens Heinesson. Denne boka vart utgjeve på nytt av Damms Antikvariat, Oslo 1985. Kan hende ho er for sal endå? Wilhelmine Brandt er ganske dyktig til å oppgje kjelder, men kanskje ikkje på det flinkaste akkurat kva gjeld dette. Noko kan sjå ut til å vera meir eller mindre bygd på segn og fortellinger, men andre deler av historien er bygd på skriftlege kjelder som Norske Herredags Dombøker. Om du skaffar deg boka kan du best sjå sjølv.Eg fekk elles ikkje noko svar på når og kvar boka av Heilskov kom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Gilje Dale

Finn. Det er noko tid sidan eg syssla med dette. Eg fekk fantastisk hjelp av biblioteket mitt. Eg fekk kopi av ein heil artikkel frå Personalhistorisk tidskrift frå 1915-årgangen. Forfattar CHR.Heilskov og det er ein artikkel om Mogens Heinasson og slekter i Hardanger.Det er etter kvart skrive mykje om Mogens Heinasson. Men den gamle færøyenske og danske litteraturen er kanskje enno brysam å få tak i.Når ein omtalar Mogens, brukar ein ofte uttrykk som fantasifoster og segnfigur. Som om han var noko uverkeleg. Men Mogens Heinasson var like verkeleg som både du og eg. Han er også kjend heilt til våre dagar.Odd Handegård har i cd-en sin ei slektstavle med tittelen 'Brita Didriksdtr. Handagard. Ho er etterkomar etter Mogens. Eg har lenge tenkt å telefonera til Odd og spørja om han er i slekt med Brita. Du er truleg meir motig enn eg, men om du slår på tråden, bør du gå litt varsamt fram. Kanskje han kvir seg med å seia seg i slekt med Mogens, villmann som han var?. Elles verkar Odd å vera ein omgjengeleg fyr.Elles var halvbror til Mogens, Jon, like verkeleg og omtala i fleire samanheng. Helsing Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Nå skriver Odd dette i CD-en sin da når det gjelder ekteskapet mellom Anders Matsson og Elsebeth Magnussen: 'Jeg har ikke sett noe som kan kalles for sikker dokumentasjon for påstanden om at datter til Mogens Heineson og Sofie Güntersberg (altså Elsebe) var gift med Anders Matsson på Ænes. Mange (inkl. undertegnede) har referert til Velde (Slektene Velde og Espeland og inngiftede slekter, 1957). Velde starter sitt korte resonnement slik: 'Man har gjettet på at det er denne Elsebe som senere er blitt gift med Anders Matsson på Ænes'. Gjetningene bygger på 2-3 forhold : Dels at sønn til Anders het Heine (det samme som den eventuelle oldefaren), Dels at Anders eide gammelt Benkestokgods. Dels at klassemessig tilhørighet og trolig også alder passet bra. Men det skal nok mer til før disse slektsrelasjonene er dokumentert.'Alle Hardinger er bra folk vet du-:)At han stammer fra slekta Handegård er nok en sikker sak.Husker ikke om det er Brita han stammer fra eller en av hennes søsken, Brita er min 7.tippmvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Takk til Ole for opplysningane om kvar Helskovs artikkel var å finna. Kanskje kan vi alle få høve til å lesa artikkelen om nokre dagar? ;-)Elles visste eg ikkje at Mogens Heinesson hadde etterslekt som var kjend. Var det andre enn denne Elsebe og kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.