Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#65157] Julebukk/Lussi/Lossi

Gjest Anne Bjørlo Fiskå

Recommended Posts

Gjest Anne Bjørlo Fiskå

I Strand kommune, Rogaland går barna ikveld julebukk/Lussi/Lossi Vet at det også er andre steder i Norge de gjør det samme i kveld. Så nå lurer jeg på hvilke andre steder de går julebukk/Lussi/Lossi. De går kun denne kvelden, ikke i romjula. Det har også vært spekulært i hva der kommer av - Det har vært nevnt Lucia, andre gamle norske tradisjoner? Noen som har mening om det. mvh Anne

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/150529-65157-julebukklussilossi/
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Ja, barna 'går Lossi' i okka by (Egersund). Vi fikk aldri lov som barn, for vi i vår dissentermenighet lærte at det var synd å tigge..... Nå tror jeg de fleste får lov, heldigvis.Jeg har hørt ei regle, sunget på en enkel melodi: 'Legg i låven, la meg få, ikkje la badne svelta'... , med hendene i skålform fremstrakt,men jeg er usikker på om den ble brukt ved lossi, eller bare generelt om noen hadde noe som man ville tigge litt av.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.