Gå til innhold
Arkivverket

[#65158] Mangler sider i Buksnes KLOK C02?


Gjest Per-Olav Broback Rasch
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg tror det må være slik at bildet som er indeksert som s. 372, er et oppslag som består av baksida av det bladet som er nummerert 367 og forsida av det bladet som er nummerert 372. Du vil nemlig se at løpenummerne stemmer når du blar fra indeksert side 371 til indeksert side 372, men ikke når du blar videre til indeksert side 373.Venstre og høyre side i det bildet som er indeksert som s. 372, hører derfor ikke sammen, fordi det må mangle fire blad i innbindinga (venstre side er fra 1871, mens høyre side er fra 1872). Det som mangler er løpenummer 33/1871-35/1872. De fire bladene (368-371) må være gått tapt før denne boka ble mikrofilmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per-Olav Broback Rasch

Takk for svar Kristian, tror du er inne på noe her ja. Ser ut til at det er den veien det har gått. Men jeg lurer på om sidene virkelig har gått tapt. Fra bygdeboken skal det nemlig finnes en person som er død 11.3.1872, og det klarer jeg ikke finne i denne boken. Bygdeboken er fra 1950, og da var kanskje ikke kirkeboken filmet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

De bildene som er på nett, er skannet fra filmen MR09-0470, med opptaksdato 28/6-2002, så det er ikke umulig at disse bladene har gått tapt i siste halvdel av 1900-tallet.På den annen side kan bygdebokas opplysning om dødsdatoen være hentet fra andre kilder, f.eks. lensmannens dødsfallsmeldinger (jeg har rett nok ikke undersøkt om denne kildeserien finnes for Buksnes).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per-Olav Broback Rasch

Bruk av dødsfallslister har jeg ikke sett er blitt brukt i bygdeboken, selv om disse finnes alt fra 1817. Noen stor krise er det ikke at det mangler noen sider over døde, siden man har dødslister for disse årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.