Gå til innhold
Arkivverket

[#65164] Kari Olsdatter Houger i Ringsaker


Gjest Jan Ove Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Ove Olsen

Kari Olsdatter er gift med Ole Knudsen og som er bonde på Houger i 1801. Men hvem er mor og far til Kari.? Jeg går i surr, men ved tellingen i 1801 står det at faren er Ole Torbiørnsen, og han var gift med Anne Olsdatter og di fikk en datter i 1773 som het Kari, og da var Ole Torbiørnsen bonde på Wea, men en Ole Torbiørnsen døde i 1785 63 år og bodde på Wea. Og i 1801 står det at Anne Olsdatter er enke og bor på Wea. Dette rimer ikke hva er rett her. Og en Ole Torbiørnsen på Hauger fikk et barn i 1779 (Berte) og da hette kona Ingri Handsdatter.Er det noen som kan hjelpe.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Iflg. det du sier så må det være snakk om to forskjellige Ole Torbiørnsen. Det er jo ikke noe sjeldent navn. Du har Ole Torbiørnsen Wea som døde 1786 og var gift med Anne Olsdt., som igjen bodde som enke på Wea i 1801. Så har du Ole Torbiørnsen Houger/Hauger som var gift med Ingri Hansdatter. Og det er vel den siste som er av interesse for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Ove Olsen

Problemet er at det er kun en Kati Olsdatter med Ole Torbiørnsen som far som er født i Ringsaker i 1773 og hun har Anne Olsdatter som mor, og da får jeg et problem for det er ikke mange Ole Torbiørnsen i Ringsaker på denne tiden, jeg har funnet 4 stk som er gift i den tiden men bare en har en datter som heter Kari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kari behøver ikke å være født i Ringsaker. Det finnes et par til i Ringsaker: Ole Torbiørnsen Lundsveen og Gonnor Wernsdt. De fikk en sønn i 1778

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nå har jeg lett igjennom vielser i tiden 1747-79 og funnet følgende 4:Enkem. Ole Torbjørnsen(OT)Lundsveen g.7/12 (28/1) 1777 enke Gonnor Wer(n)sdt.OT Wea g.9/10(26/4) 1760 enke Dorthe Pedersdt. Aar/Aas? Uklart om det skal stå enkem. foran OTOT Steen g.26/2 1751 Eli Olsdt. ibid.Ungk. OT Wea g.23/10 1749 Anne Olsdt. Bye eie.Så da må du nok lete etter Ole og Inger et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.