Gå til innhold
Arkivverket

[#65223] Tyske innvandrere til Kongsberg og de andre grubene


Gjest Helge R. Naess
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge R. Naess

Bjørg Lunde, Kongsberg, 10.9.2007 15:24 (4) sier: 'Forøvrig er det flere som sitter med kopier av manntallene fra 1711, 1765 og 1771. Trenger du oppslag? ......................................................Ja takk, hvor finnes manntallet av 1711 = bare i skrift paa Kongsberg, eller andre steder? Og er det mange sider, eller kunne du kanskje gi meg kopi her paa DA? Jeg er mest interessert i navnelisten.Hilsen og takk for mulig hjelp Helge R. Naess, London

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Hei,Manntallene for Sølvverket befinner seg på Riksarkivet i Oslo. 1732-manntallet og avskjedigelsesmanntallet fra 1805 er utgitt i hefter som kan kjøpes fra Bergverksmuseet på Kongsberg. Jeg har som sagt kopi manntallene fra 1711, 1765 og 1771, og slår gjerne opp.mvh Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Hjertelig takk til Bjørg Lunde og Tore Vigerust for opplysningene.Til Bjørg Lunde: gir manntallet av 1711 andre opplysninger enn det som allerede staar hos Vigerust ?-Hvis det er praktisk ville jeg gjerne hatt et kopi,men jeg vet jo ikke hvor omfattende dette mantallet er ? Og jeg vil ikke vaere fordringsfull. (F.eks. hvor mange sider dreier det seg om ?) Min e-post adresse er helgen@talktalk.net Vennlig hilsen Helge R. Naess

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Bjørg,jeg er på leting etter en Ole Samuel Rollag (1682-1746) som etter sigende var fra Telemark og '....kom til vaar frie Bergstad som ung Mand med sin Hustrou Martha, og fik Arbeidet ved Verket. Han døde i 1746, 64 aar gammel før jeg kom til denne Verden.' (Sønnesønnen Jørgen Henrich om ham).Finnes det noe om dem f. eks. i 1711 eller 1732?Takknemlig for svar her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Christian,Jeg har ikke funnet noen som passer, verken i 1711- eller i 1732-manntallet. 1711-manntallet er ikke fullstendig, så han kan ha 'lurt seg unna' der. 1732-manntallet skal være fullstendig, men da var han ca. 50 år. Kanskje han hadde reist videre til et annet bergverk? Det skal finnes minst et manntall mellom disse to, men det har jeg ikke tilgang til. Beklager at jeg ikke kunne hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Ellen Nilsen

Hei Björg!Jeg er på leting etter far og mor til Peder Larsen Gaas, far og mor til Stephen Olsen Rose/Rosse, Henrich Seigner Grubes kone og deres foreldre og Anne Ibsens (gift med Christian Wølner) foreldre. Kan du se i 1711 manntallet om det er noen passende kandidater? Litt mye å be om nå midt i julestria,men har du tid når jula er over-så takker og bukker jeg og danser rundt i ring. mvh. S.Ellen Nilsen PS! God Jul!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Müller

For ordens skyld, tittelen lyder 'Tyske innvandrere....', men ingen av disse personene som debattantene er ute etter har særlig tyskklingende navn. Emnet er meget interessant, og norsk bergverkshistorie kryr jo av tyskere som mange har som aner. Kommer det noe om innvandrede tyskere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Sigrid Ellen,Manntallene gjelder kun arbeiderne ved sølvverket og evt. enkene etter disse. Lite familieinformasjon å finne.Du oppgir ingen årstall, men jeg regner med at det er 'dine' jeg har funnet her.I 1711-manntallet fant jeg Peer Larsen Gaass, 17 år, født på Kongsberg, bor hos moren. At han bor hos moren betyr trolig at faren er død.I 1732-manntallet fant jeg Hendrich Grube, hauer ved Samuels gruve, 36 år, født ved Eidsvold Jernverk, tjenestetid 15 år, gift og har 2 døtre, bor hos foreldrene på Kongsberg, har tidligere jobbet ved Eidsvolds Jernverk. Trolig en bror er Friderich Grube, understiger ved Hannibal gruve, 41 år, født ved Eidsvold Jernverk, tjenestetid 19 år, gift, bor i eget hus på Kongsberg, har tidligere tjent hos viseberghauptmann Schlanbusch.Jeg fant ingen passende Steffen/Stephen eller Rose/Rosse/Roose i noen av tellingene.NB! Alder og arbeidstid må tas med en stor klype salt! og fødested behøver heller ikke være riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Ellen Nilsen

Hei Bjørg! Tusen tusen takk skal du ha!!!! Jeg hadde ikke ventet meg så raskt svar!!!! Joda, dette er nok riktige personer, og nå har jeg noe å bryne meg på vedr. Hendrich Grube fra Eidsvold. Opplysningene om Peer Larsen Gaas hjelper meg nok også videre i min søken i den grenen av familietreet. Stephen er en nøtt som får hvile en stund. Ha en riktig GOD JUL, og igjen tusen tusen takk!! mvh S.Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Aasmundrud

Jeg er på leting etter oberstiger Samuel Olsen g.10.12.1748 med Anna Cathrina Kraus. Skiftet etter Samuel skjedde 23.06. 1794 på Kongsberg, men jeg har ikke funnet ham i kb. under døde. Han levde ved branntaksten i 1787. Hans sønn var Jørgen Henrich Samuelsen f. Kongsberg 1753. Jørgen var overstiger og revisor ved Sølvverket. Det er antagelig mulig at Samuel var sønn av Ole Samuel Rollag (5), men det hadde vært gildt å kunne få det bekreftet og evt. også hvor og når Samuel ble f.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

I 1765 finnes det en Samuel Olsen, understiger , 47 år, født i Kongsberg, tjenestetid 38 år, gift og har 4 sønner og 1 datter (1 sønn i arbeid), bor i eget hus i Kongsberg. Jeg finner også Jørgen H. Samuelsen, dreng, 12 år, født i Kongsberg, tjenestetid 1.5 år.I 1771 finnes Samuel Olsen, understiger ved Hellig 3-foldighets gruve, 51 år, tjenestetid 40 år, gift og har 8 barn.Jeg tror dette må være rett person. Og da finner du kanskje dåpen omkring 1718-20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Aasmundrud

Mange takk Bjørg. Det er sikkert riktig Samuel Olsen. I kb døpte Kongsberg 1717-1721 finner jeg bare en Samuel Olsen som døpes 31 mai 1721 og faren heter Ola Rasmussen. Er usikker på om dette er den riktige Samuel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Til (13), (14) og (15):Da har vi nok både Ole og Samuel i 1732-tellingen:Ole Rasmussen, sagdreng ved Saga, 45 år, født i Eiker, tjenestetid 7 år, gift, 3 sønner og 1 datter (1 barn ved verket), eget hus på Kongsberg, '1 aar paa berget anfahret forhen'.Samuel Olsen, slemmer ved Stadpukkverket, 12 år, født på Kongsberg, tjenestetid 2 år, bor hos faren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Ellen Nilsen

Hei Gunn! Tusen takk for innleggene! Disse skiftene har jeg fra før, men jeg setter stor pris på at du engasjerer deg! Det er så flott å se hjelpsomheten deres! Det er faren, moren og evt.søsken til Peder Larsen Gaas jeg leter etter og Anne har satt meg litt på sporet om hvor denne fam.kanskje bodde før de kom til Kongsberg. Jeg har vært innom kirkebøkene på Eidsvoll, men det var lite å hente der. Det var sparsomt med kirkebøker fra den perioden. Peder må jo være født rundt 1694, og i tillegg til Eidsvoll har jeg sett i kirkebøkene på Kongsberg, men de er for meg uleselige.Må trene på gotisk skrift skjønner jeg.Igjen takk skal du ha!!! mvh S.Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Ellen Nilsen

Hei igjen Gunn!! Jeg er sliten etter julebaksten skjønner jeg!!! Det er Henr. Grube som jeg leter etter på Eidsvoll og ikke Peder Gaas og hans fam. mvh.S.Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, julebaksten er da også viktig!På DIStreff har en del lagt inn Grube-slekt knyttet til Røros og Hedmark.En Henrich Pedersen Grube er oppført med fødested Tolga , g. m Abigael Stenetta Junghaus ( Vel et tysk navn?)Vet ikke om denne Heinrich P. Grube har noen slektsforbindelse med den du søker. Men gruvesamfunn kunne jo tyde på sammel slekt?Har ikke greid å finne noe i digitale kilder i Eidsvold.Mvh. Gunn ( som baker lite i år :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, julebaksten er da også viktig!På DIStreff har en del lagt inn Grube-slekt knyttet til Røros og Hedmark.En Henrich Pedersen Grube er oppført med fødested Tolga , g. m Abigael Stenetta Junghaus ( Vel et tysk navn?)Vet ikke om denne Heinrich P. Grube har noen slektsforbindelse med den du søker. Men gruvesamfunn kunne jo tyde på sammel slekt?Har ikke greid å finne noe i digitale kilder i Eidsvold.Mvh. Gunn ( som baker lite i år :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Etternavnet Grube (Gruve) var en del brukt blandt det tyske innslaget av Røros' befolkning ca 1690-1705, men jeg vet ikke om det er noen tilknytning til Eidsvoll (derimot selvsagt til Tolga).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.