Gå til innhold
Arkivverket

[#65268] Heidal, Lesja


Gjest Kai M Kveum
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai M Kveum

I Bygdebok for Lesja 1, s.110 under pkt. 40-2 står det: Erland, 1854-1940, g 1882 m Mari Hansdtr frå Steinfinnsbø, Heidal, ca. 1868-1912. Søker i Arkivnett Oppland uten å finne ei Mari fra Steinfinnsbø. Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg greier ikke med de skannede bøkene. Men jeg har FT1875 for Heidal. Finner ikke Marit på Steinfinsbø hovedbølet, som forøvrig søskenbarn til min oldemor eide. Men på husmannsbruket Karlstad (Steinfinsbøeie) finner jeg Mari Hansdatter f 1859

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

I bygdeboka er det dessverre blitt ein feil - ho var sikkert ikkje berre 14 år da ho gifta seg.Da boka vart skrive, hadde vi berre avskrifter av kyrkjeboka. No er ho her (nr 6): Lenkeog som vi ser er fødselsåret gjeve opp til 1859.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Takk begge to. Feil årstall skaper mye ekstra arbeid. I FT 1865 er hennes halvbror, Paul Olsen, oppgitt til å være 4 år i 1865, f.1861. Det riktige ihht Arkivnett Oppland skal være 1865 (?). Far til Mari Hansdtr er Hans Christensen Bjølstad (eie)? f.? og far til hennes halvbror Paul Olsen f.1865 er Ole Amundsen Heringstadeie f.? I likhet med Helge har jeg problemer med å lese scannede kirkebøker. Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Takk for det. Denne Ole Amundsen kan være den samme som har et barn utenfor ekteskap med Ingeborg Hansdtr f.1841 Ekreeie og bor på Randen. Ole er da f.1841.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Den teorien (8) tror jeg har mye for seg. Han var vel fra Nedre Amundstad. Ingeborg var søster til en av mine oldemødre. (Amundstad var Heringstadeie). Hilsen Helge H. p.s.: Hvis du har funnet at navnet på barnet til Ole og Ingeborg er Amund, så stemmer det helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.