Gå til innhold
Arkivverket

[#65275] Eli og Ragnhild Torbjørnsdatter Oppi, Sør-Odal


Gjest Tom Premer
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Premer

I Sør Odal Bygdebok I, Oppi s. 298 er blant Torbjørn Jensens barn nevnt Eli og Ragnhild, begge født i 1724. I kirkeboken finner jeg 16.1.1724 kun Elen som døpt, ikke Ragnhild. Derimot finner jeg Ragnhild begravet 27.1.1726 'gl 2 aar'. Noen Elen har jeg ikke funnet som begravet i Odalen 1724-1824. Det betyr selvfølgelig ikke at hun ikke er begravet i der , men alle som har lett i kirkebøker vet hvor vanskelig det er med kvinner som ofte står nevnt kun som en eller annen manns hustru. Når man så ikke vet om jenta er gift eller ikke, så kommer man ikke langt. En mulighet er selvfølgelig at Eli (Elen) og Ragnhild er samme person. Jeg har tidligere sett at en person er døpt med ett fornavn for senere å bli kalt noe helt annet.Opplysninger om disse to søstrene mottas med takk!Vennlig hilsenTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Heisan etter hva jeg kan se så er Ragnhild født i 1724 og død 22 januar 1726.Eli derimot er født 16 januar 1724,Men ingen dødsår der.Det er 2 forskjellige mødre til disse 2.Ragnhilds mor heter Mette Nilsdatter mens far heter Torbjørn Jensen.Hos Eli(Elen) står det Torbjørn Oppi og Marte Nilsdatter.Virker som det er 2 forskjellige mødre og kanskje også fedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Det var bare én Torbjørn Oppi på den tiden og det var Torbjørn Jensen. Han var gift med Mette Nilsdatter. I kirkebokinnføringen av Elens dåp står det Torbjørn Oppi og Mette Nilsdatter. I innføringen av Ragnhilds begravelse står det bare Torbjørn Oppi. Det håndskrevne 'Mette' kan tas for 'Marte', men når man har blitt vant til prestens håndskrift, ser man tydelig forskjell. Han skriver 'Marthe', altså med 'h' og den gotiske lille h-en har en lang strek under linjen. Siden morens navn (som vanlig) ikke er nevnt i innføringen av begravelsen, må vi anta at Mette er moren slik det står i bygdeboken. Disse to innføringene er de eneste jeg har funnet for Elen/Ragnhild.Vennlig hilsenTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Mulig du har rett der.Men hvis du søker på Familysearch.org ser du at det er oppført både en Elen og en Ragnhild.Og med foreldre som jeg skrev.Da er det kanskje sånn at dette kan være samme person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Jeg har lagt merke til at FamilySearch må ha hentet mange av sine opplysninger fra bygdebøkene fordi mange av feilene i disse går igjen i FS. Det er fra Sør-Odal Bygdebok I jeg har Eli/Elen og Ragnhild. Jeg vil alltid sjekke med originalkildene, men fant altså bare dåpen på Eli/Elen og begravelsen på Ragnhild. Det er årsaken til min antakelse om at det kan være bare én person. En mulighet er at hun som ble døpt Elen senere ble kalt Ragnhild. En annen og heller ikke usannsynlig mulighet er at presten har skrevet feil navn. Det har jeg mange eksempeler på. Den tredje muligheten er selvfølgelig at det er to forskjellige personer og at fødselsåret på Ragnhild er feil. Dette er lite sannsynlig i og med at det ved innføringen av begravelsen står at hun er to år.Vennlig hilsenTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.