Gå til innhold
Arkivverket

[#65283] 60 års klausul / sperrefrist; - tolkning og praktisering.


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,en debattant gikk på Statarkivet i Stavanger for å be om noen skifteopplysninger for meg i tilknytning til en slktsbok jeg holder på med.Hun fikk ingen opplysninger med begrunnelse at det var 60 års sperrefrist.Jeg er klar over at der er en generell sperrefrist på det meste av personmateriale i KB, skifter mv, samt 100 år for adopsjoner. Men her på SAB får vi ut opplysninger om barn som er ført i skiftene. Hvordan har det seg at dette praktiseres ulikt?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Folk oppfatter reglene forskjellig!Min oppfatning er at opplysninger KAN være sperret, dersom de av sin art eller innhold røper forhold som er av privat karakter, og ellers ikke er allment kjent. Men kilder som sådan er IKKE sperret, bare noen enkeltopplysninger i disse kildene. Ber du om å få se i en slik bok, vil du ikke få den utlevert, fordi den inneholder enkeltopplysninger som er sperret. Men sannsynligvis er 99% av informasjonen i boken etter sitt innhold ikke personømfintlige og derfor åpne, og disse 99% kan du i prinsippet få vite om du spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.