Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#65334] Foreldre til ektepar: Røjen Andersdtr. og Peder Johansen, gift Gran 1804

Recommended Posts

Gjest Mari Schumann Nicolaisen

Hei!Jeg kunne trenge litt hjelp til å finne ut litt om ekteparet Røjen Andersdtr. og Peder Johansen. Jeg klarer ikke å finne foreldrene til noen av dem; ved vielsen står det ingenting: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=109&filnamn=vi05341788&gardpostnr=665&personpostnr=2293&merk=2293#ovre>Lenke , og det er lite informasjon å hente ved dåpen til det ene barnet jeg har funnet; Lenke .Er det noen som kjenner til dette paret? Det er mulig navnet til Røjen egentlig skal være Rønnaug; i så fall er dette muligens et annet barn av paret:

Hei, takk for svar! :)Ja, jeg regner med at dette er de to, selv om det er tre år før de gifter seg. Gården stemmer med bosted ved giftermål. Men det er lite annet å finne her, siden det ikke står noe om fødested eller annet.Mvh. Mari Schumann Nicolaisen

Gjest Kirsti Rye

Hei igjen.Jeg fant noe som kanskje kan være et spor. I tellingen 1801 er Røjen 23 år. Her er en Røien Andersdatter døpt i januar 1778 Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Norderhov, Ministerialbok nr. 5 (1775-1789), Kronologisk liste 1778, side 55. Permanent sidelenke: LenkeRøien er et såpass sjelden navn at det kan ikke være mange med samme navn som er like gamle.mvh Kirsti

Gjest Kirsti Rye

Her en Peder i rett alder Kildeinformasjon: Oppland fylke, Gran, Ministerialbok nr. 4 (1759-1775), Fødte og døpte 1768, side 94. Permanent sidelenke: Lenke nest nederst til høyre. Foreldre Johanes Torgersen og Ane Pedersdattermvh Kirsti

Gjest Kirsti Rye

Ved Torgers dåp er en Michel Andersen fadder. Samme foreldre som i innlegg 4 får en sønn Michel i 1784 Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Norderhov, Ministerialbok nr. 5 (1775-1789), Kronologisk liste 1784, side 152. Permanent sidelenke: Lenke høyre side, nede på sida.Det spørs om vi begynner å nærme oss rett familie?mvh Kirsti

Hei! :)Ja nå tror jeg du har skytt blink! Dette ser lovende ut. Røien er et spesielt navn; jeg har ikke vært borti navnet tidligere, så det er godt mulig dette er riktig person.Ved dåpen til det mulige barn nr. 2 som jeg nevner i innlegg 1, dukker fadderen Michel forøvrig opp igjen (men det er selvsagt fremdeles godt mulig at dette er annet foreldrepar).Jeg forsøkte å lete gjennom skannede ministerialbøker for Gran, og kunne ikke se navnet Røien noe sted. Så din kandidat i Norderhov er på førsteplass.Så da gjenstår det å finne ut noe om Peder. Det hadde nesten vært bedre om han hadde et like spesielt navn som Røien.Tusen takk for all hjelp, nå har jeg endelig noe å jobbe med! :)Mvh. Mari Schumann Nicolaisen

Gjest Per Jacob Desserud

Røjens familie har jeg skrevet nokså omfattende om i innlegg 56594. Jeg er enig i at den Peder som nevnes under (5) over er sannsynlig riktig ektefelle til Røjen. Hilsen Per Jacob Desserud, Løvika, 6013 Ålesund.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.