Gå til innhold
Arkivverket

[#65337] Enda ei som emigrerte til Amerika


Gjest sigmund holt
 Del

Recommended Posts

Gjest sigmund holt

Marie Olsdatter f. 22. april 1860 på Grefsheim, Nes på Hedemarken....innført i Kirkeboka som Maria. Foreldre - Ole Olsen f. 18. jan. 1818 og Sille Arnesdatter f. 21. spt. 1821. Funnet i boken Utvandring fra Nes og under Emigranter over Kristiania 1871-1930 som nr. 86906. Oppført som Marie Olsdatter, 27 år fra Helgøen, reiste 6. jan. 1887 med skipet Island, linje Fr. Lie til New York. I Kirkeboka for Nes for utflyttede er hun ikke ført, siden føringer begynner litt senere på året. Finnes det info i Skipsprotokoller eller da hun kom til Amerika om endelig bestemmelsessted og ref. personer?Svært takknemmelig for svar,Sigmund Holt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Skipsmanifest i tida før Ellis Island (1892) var ikke så informative, dessverre. Vedlagt er utsnittet av skipsmanifestet for Island ved ankomst New York som viser Marie Olsen, 27 år som nr 47.

bilete6082.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Her er ankomsten i USA:New York Passenger Lists, 1820-1957Name: Marie OlsenArrival Date: 26 Jan 1887Estimated Birth Year: abt 1860 Age: 27 Gender: Female Port of Departure: Copenhagen, Denmark Destination: United States of America Place of Origin: Norway Ethnicity/Race­/Nationality: NorwegianShip Name: IslandPort of Arrival: New York Port Arrival State: New York Port Arrival Country: United States

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sigmund holt

Tusen takk for hjelp. Ser i både Kirkebøker og andre kilder på Nes, at mange dro til Wisconsin i denne tidsepoken. Stedet La Crosse var det mange som slo seg ned i. Hva Marie Olsdatter gjorde, vet jeg ikke, men har noen mulighet til å søke litt i Folketellingene i de mest aktuelle stater?Sigmund Holt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sigmund holt

Beklager....hun har vært helt ukjent i over 120 år....tenk om vi kunne finne ut om hvordan det gikk med henne. Det har blitt sagt for mange år siden at ...' ei av jentene dro til Amerika og mannen var hjulmaker'. Sette kan jo selvfølgelig ha vært en annen person eller ei vandrehistorie. Marit Olsdatter var i hvert fall den eneste i søskenflokken som dro over og ble der.Sigmund Holt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Døde Maries foreldre etter 1887? Døde noen av hennes søsken uten etterkommere etter 1887?Hvorfor jeg spør? Jo, fordi dersom foreldre eller søsken uten etterkommere dør etter 1887 kan hennes oppholdssted og ev. navn på ektemann være oppgitt i lensmannens dødsfallsprotokoll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sigmund holt

Alle hennes søsken fikk etterkommere og her er data på hennes foreldre : Ole Olsen f. 18. januar 1818 i Åsnes i Solør, døde 14. april 1898, gravlagt 23. april s.å. på Nes som fattiglem og blind. Sille Arnesdatter f. 21. september 1821 i Våler i Solør, døde 7. juni 1899, gravlagt 13. juni s.å. på Nes som enke og fattiglem.Sigmund Holt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sigmund!Om du sjekker dødsfallsprotokollen for Nes 14. april 1898 og for Våler i Solør 7. juni 1899 er det muligheter for at du finner opplysninger om Maries daværende oppholdssted og ev. ektemann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigmund Holt

Flott....foreldrene flyttet ganske tidlig til Nes siden det ser jeg på fødsler på Nes. Kan du hjelpe meg med en Lenke eller må jeg til Riksarkivet?På forhånd takk,Sigmund Holt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Dødsfallprotokollene er å finne på Statsarkivet i Hamar. Sender du meg en mail (lars.ove.wangensteen@gmail.com) med opplysninger om hvem det gjelder, så kan jeg gjøre et oppslag rett over nyttår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigmund Holt

Det høres fint ut....takk så lenge. Ellers står navn og personalia i mitt innlegg av 21. des. kl. 1854. Jeg sender en mail og skriver opp alle barn med fødselsdata.Sigmund Holt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

SigmundGrunnen til at jeg ber deg om å sende en mail er at det blir lettere for meg å huske denne saken. Jeg får så mange henvendelser at jeg lett glemmer de. Og da er det lettere for meg å lese de på mailen, selv om jeg ser nå at du har listet opp personalia i innlegg 12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.