Gå til innhold
Arkivverket

[#65406] Alette, søster til Johan Nordahl Brun


Gjest Steinar Sandvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Sandvik

Jeg prøver å finne foreldrene til og øvrige opplysninger om Alette som var halvsøster til Johan Nordahl Brun (biskopen). Hun var født ca. 1730, gift med Ole Paulsen og mor til Ole Paul Poulsen Brun, f.ca 1776 og død ca 1796. Halbroren (Johan Nordahl)var født på Byneset i Trondheim 1745, men hvor Alette var født og hvem av biskopens foreldre som var hennes vet jeg ikke. Etter det som foreligger av opplysninger var hun min tiptipp-oldemor. Steinar Sandvik - stesan@online.no - 91838124.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

En mesterskredder Ole Paulsen gift med Alette Brun står omtalt under hus 53 i Rørosboka 4 side 30. Ole Povlsens Hustru Aletha fød Bruun ble ifølge kirkebok for Røros begravet 31/1-1796 67 år.Jeg forstår det slik av fremstillingen i Rørosboka at de ikke hadde barn. Hennes arvinger ser ut til å være hennes søsken og halvsøsken.Men hun kan jo ha vært gift før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Sandvik

Takk til dere som har funnet spor etter Alette. Det er til stor hjelp. I folketellingen 1801 for Inderøe i NordTrøndelag er det en Aletthe født Brun med riktig alder. Jeg forstår det slik hennes første og eneste ekteskap var med en Hammereng. Dette kan ikke være samme Aletthe selv om hun er født Brun og på samme tid. Aletthe som døde på Røros i 1796 kan ikke ha vært i live i 1801. Mine kilder tilsier at Ole Poulsen og Alette var et par. De hadde en sønn: Ole Paul Poulsen Brun, født ca. 1776 (Min oldefar). Han var først gift med Maria Einarsdatter Finsås fra Snåsa. De flyttet til Velfjord i Nordland. Maria døde i barsel i 1820. Ole Paul giftet seg på nytt i Velfjord og fikk flere barn. Jeg har ikke funnet dåpsdata på Ole Paul Poulsen Brun. Muligens ble han ikke døpt i Røros. Faren var, etter sigende, skreppehandler og for viden omkring. Begge tipsene jeg hittil har fått (Anne Tonby og Astrid Ryen) er relevante og stemmer overens med det vi har trodd, men vi har ikke tidligere funnet dokumentasjon på det. Ole Paul Poulsen Brun er omtalt av Velfjord historeilag under denne lenken: Lenke. Der fremgår det at han ikke gav til kjenne sitt opphav og med viten og vilje ikke tok i mot arven. Det stemmer med det som er sitert fra Rørosboka; at han ikke er nevnt som arving. Takk til dere to! Steinar Sandvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

I Rørosboka står videre: ...Aletta Brun var datter av Svend Johannessen Brun og en halvsøster av biskop Johan Nordahl Brun i Bergen. Faren var født i Bergstaden, men hadde busett seg på Byneset. En helbror av Madame Aletta Brun, Ole Paulsens Hustru, som det står i skiftebrevet, Rasmus, var død før henne, broren Johannes levde som sokneprest i Fjellberg i Sunnhordland, og halvsøsteren Catarina var gift med Jacob Juul i Numedal. Alette hadde videre hatt en helbror Mathias Volqvart Brun, og Johan Nordahl skrev om ham til skifteretten: '..først Student, siden Soldat,derefter Toldbetjent i Christiansund, derfra deserteret til Ostindien, der død ugift og uden Efterladenskab'.Et stort spørsmål må være: Når og hvor ble Ole Paul Paulsen Brun født? Jeg tror ikke han ble født på Røros, det ser heller ikke ut til at foreldrene ble gift der. (Jeg har kun sjekket kirkebøker i avskrift)Ole Paulsen var sikkert, som Rørosboka sier, innflytter til Røros. Han døde i 1817 i en alder av 90 år.Dette er avskrift av Rørosboka og jeg refererer dette med alle forbehold!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Sandvik

Takk til Astrid Ryen! Etter som Alette var født i 1730 er det lite trolig at sønnen, Ole Paul Poulsen Brun, var født i 1776 for da var hun 46 år. Det fremgår av artikkelen i Årbok for Helgeland ast han 'trolig' var født i 1776, men han kan være født før det. Han døde i Lofoten i 1835, av blodforgiftning i en finger. Historien om Ol-Pålså er interessant. Kan godt sende den per e-post, men må ha adressen. Steinar Sandvik, stesan@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Sandvik

Jeg har et fødselsår på Ole Paulsen, 1728, Hvis han var 90 år i 1817 kan han vel være født i 1727. Etter som Alette var født i Trondheim er det vel en mulighet for at de har møttes der. Steinar Sandvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Vi kan ikke vaere sikker at Ole Paulsen Brun var sønn av Alette. Han giftet seg i 1807 i Snaasa og hadde 3 barn der i 1807, 1814 og 1817. Han kalte seg Ole Mikkelsen Stenhart i Snaasa! Etter at han kom til Velfjord kalte han seg Ole Paulsen. I lenken i innlegg 5 barnebarnet forteller historier, men var det barnebarnet som sa hvem foreldra til Ole var, eller andre som søkte etter dem? Ogsaa hadde Ole 8 jenter men ingen med navnet Alette. (jeg ser ikke at Alette var ikke mora, men bare 'bringing up the thought'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Dersom Ole Michelsen/Paulsen er fodt i 1783 så er det en kandidat her [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=21&filnamn=f11731&gardpostnr=106&personpostnr=1865&merk=1865#ovre>LenkeDet kan være han som døpes her med mor Berith Michelsdatter Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Sparbu, Ministerialbok nr. 735A02 (1762-1794), Kronologisk liste 1783, side 254-255. Permanent sidelenke: LenkeOle kaller sin eldste datter for Beret nr 16 Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Snåsa, Ministerialbok nr. 749A02 (1787-1817), Fødte og døpte 1807, side 324-325. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg skal ikke uttale meg om hvem denne mannen var. Men det ser ut til at Margaret Miller sier det var den samme Ole som giftet seg 1807 i Snåsa og 1821 i Velfjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Flyttingen til Brønnøy i 1818 Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Snåsa, Ministerialbok nr. 749A03 (1817-1857), Utflyttede 1817-1823, side 561-562. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Sandvik

Jeg har vært borte en stund. Imponerende innsats fra mange her. Alle innspill er viktige fordi de bekrefter og avkrefter slik at vi ser ut til å ha en konklusjon, nemlig at Ole var født i 1783, og at det er samme mann i Snåsa som i Velfjord. Ifølge sagnene var han en vidløftig person og bidro ikke selv til å klarlegge sitt opphav. Etter som det er notert 'Usikre foreldre' er det vel ikke sikkert at han visste hele sannheten selv. Etter å ha gjennomgått lenkene synes det hele å ende opp med det som fremkommer i materialet fra Per Nermo, nemlig at Ole var sønn av Paul Reisner von Brun og født i Sparbu i 1783. Dette er for øvrig samme konklusjon som Margaret Miller har kommet fram til tidligere. Det som har brakt meg på feil spor er den historien som har versert på Sør-Helgeland i lange tider, og som ble gjentatt i Årbok for Helgeland 1997: Lenke Jeg er enig med Margaret i at nevnte historie, som er gjenfortalt gjennom generasjoner, nok har hatt feil utgangspunkt og deretter blitt tilpasset opp mot slekten fra Røros og Trondheim. Dette er min konklusjon nå. Hvis noen finner mer vil det selvsagt være interessant. Takk til dere som har brukt timer på å lete. Min synsevne er ikke god nok til å tolke de gamle kirkebøkene det her dreier seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

FANTASTIK! Jeg tror daapen i 1783 (innlegg 13) kan vaere den riktige! Stenhart navnet kan ha vaert (a lie) med Ole finner seinere hvem riktige faren var. Berit Mikkelsdtr. var (a guess) men ser ut til aa passer godt.Barna til Ole var: Berit f. 1807 konf. 1821 Velfjord, kan vaere d. 1829 Vikestad Bindal ug.); Pauline f. 1814 gift Brekk Sømna; Berit Marie f. 1817 d. 1890 g. 1843 Lurøy; Martines Brun f. 1820 d. 1821; Einar f. 1820 d. 14 dager; Ole ANdreas f. 1821 d. 1822; Anne Marie f. 1823 g. Stein Sømna; Rakel Johanne f. 1826 d. 1905 g. 1854. Bosted Hilstad Velf.; Sirianna Birgitte f. 1829 g. 1854 Ole Andreas Pedersen. Bosted Brønnøy; Klara Marie f. 1830 d. 1907 g. 1859. Bosted Brønnøy; Oline Karoline f. 1833 d. 1923 Kristiansund g. 1863 Levanger. Bosted Trondheim 1865.Navnet Berit/Bergitte er brukt tre ganger. Ogsaa navnet Pauline er populaert med Paul Reisner von Brun (se innlegg 19). Der er interessant ogsaa at Paul var paa Trøset i 1801 (Frøset trolig) og dette er hvor Ole dra ut fra.Tusen takk !!! til alle for hjelpen!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Sandvik

Her kommer flere julenøtter: Min tippoldefar: Ole Paulsen Brun, f. 1783 i Sparbu, døpt 24.08.1783 i Mære kirke Sparbu. Oles mor. Berit Mikkelsdatter Leiren f. ca 1761, ukjent fødested.Oles far ble ved dåpen oppgitt til ”Stener” Det er blitt stilt spørsmål som følger: ”Ble korporal Johan Mikal Stenhart presset av prem.lt. Paul Reisner (von) Brun til å påta seg farskapet for det utenom-ekteskapelige barnet ?” En korporal, Johan Mikal Stenhart, bodde i 1801 på Strømnes i Beitstad. Ole Paulsen Brun brukte etternavnene ”Mikkelsen Stenhart” da han bodde i Snåsa. Etter at han flyttet til Velfjord i Nordland brukte han etternavnet Paulsen. Når Brun-navnet er lagt til vet jeg ikke.I slektsbasen til Per Nermo: Lenke er Oles far oppført som Paul Reisner (von) Brun (f. 25.11.1757 i Sparbu) og Oles mor som Berit Mikkelsdatter LEIREN, født 1761. Det vil være interessant å finne hennes dåp. Etterkommere av Ole Paulsen Brun har bl.a. hevdet at biskop Johan Nordahl Brun tok seg av han og sørget for opplæring/skolegang. De tar utgangspunkt i at biskopen skulle være Oles onkel, basert på at Oles mor skulle ha vært Aletthe Brun – biskopens halvsøster. Dette stemmer ikke jf. ovenstående referanse til Oles dåp i Sparbu, der moren Berit Mikkelsdatter har skrevet han inn. Det er likevel en mulighet for at det kunne være en slektsforbindelse mellom Oles egentlige far: Paul Reisner Brun og biskopen. Om Brun-navnet heter det i Wikipedia: ”Det norske familienavnet kommer blant annet fra Vågå i Gudbrandsdalen, hvor det er en dialektisk uttalelse av substantivet bro i bestemt form entall. Broen - Brun. Navnet stammer fra en av de eldste gardene i Vågå, og ligger nettopp ved et dypt fossefall - og en bro. Det opprinnelige norske navnet har ingen ting med den engelske, tyske, franske eller for så vidt den vestlandske utgaven av navnet.”Jeg ser av Per Nermos database at noen av Paul Reisner Bruns forfedre kan ha kommet fra det området der Brun-navnet har sin opprinnelse, men om det kan knyttes noen forbindelse mellom Paul Reisner Brun og Johan Nordahl Brun vil nok kreve mye gransking.Altså. Jeg har to utfordringer: 1. Finne Berit Mikkelsdatter Leiren’s dåp og hvem hennes forfedre var. 2. Er det noen slektsforbindelse mellom Paul Reisner Brun f. 25.11.1757 i Sparbu, og Johan Nordahl Brun født 21.03.1745, på Byneset i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.