Gå til innhold
Arkivverket

[#65466] Julenøtt - hva er dette?


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Dette fikk jeg tak i på en auksjon i Larvik for en god del år siden. Årstallet er 1810, og bokstavene er vel en forkortelse for Maren Anders Datter e.l. Det er i eik, og bare 3-4 mm tykt. Bildet tok jeg ute i dag, så her ser dere snøforholdene i Larvik i jula.Jeg tror at jeg kanskje vet hva det er, men er det andre som har forslag?

bilete6136.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Hei!Dette er eit redskap til å fløyte med. Når mjølka hadde stått i kollane ei stund, steig fløyten opp, denne tingen brukte ein for å fløyte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det var ei uvant farge på bakken hos deg Arnstein i forhold til på mine trakter. Og uten at jeg vet det sikkert så tror jeg at jeg støtter forslaget til Atle i innl. 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk Ulla - det ligner veldig. Men det kan se ut som om den vi ser tegnet i lenken i ditt innlegg er mye tykkere/kraftigere i bladet enn den jeg har, som er bare 3-4 mm tykt. Kanskje er det andre som også har synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Skakekniv er brukt som navn noen steder i Norge. Den ble brukt på linet etter at det var bråket. Linet ble lagt over en skakestol og en slo(skar) med skakekniven for å slå av de delene av linet som ikke kunne brukes, før det ble heklet og spunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Jaudå, denne dølen skal nok og høgst truleg gjeva seg, forma er litt utenleg til fløyting - den skulle ha bøygd av mot spissen - eller kva, Reidar? Dette objektet er nok høgst truleg ein ting til å 'slå' med, eller bsnke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.