Gå til innhold
Arkivverket

[#65482] Ole Johannessen Knatvold, Hurum


Gjest Egil H Thomassen
 Del

Recommended Posts

Gjest Egil H Thomassen

26. april 1772 døpes Ole Johannessen i Hurum kirke. Han var født u.e. og foreldre var Johannes Christophersen og Ragnhild Olsdatter, begge i tjeneste på Knatvold.Jeg har data angående Ole; giftemål, barn, bosteder, etc. - men har noen informasjon om Johannes Christophersen og Ragnhild Olsdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Vel , eneste Johannes Christophersen jeg finner med alder som kan passe til en mulig fader i 1772 i HURUM er denne gifte mannen ?LenkeMen det er jo ikke sikkert det er den rette mannen. Den som var oppgitt barnefader ved sønn Oles dåp, kan jo være utflyttet, eller muligens død før 1801?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Hei Gunn, LDS oppgir en Johannes Christophersen f. i Hurum 26. aug. 1750, men han finnes ikke i kirkebøkene for Hurum. Hans oppførte foreldrene (Christopher Christophersen og Line Clausen) eksisterer imidlertid (på plassen Nygaard).Jeg har også funnet noen Ragnhild Olsdatter i passende alder, men så var det 'bevisets stilling' og der står jeg helt fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, dette var vanskelig.Jeg finner Christopher Christophersen som fadder ved et par barndåper i Hurum, men vet ikke om det kan være far til Johannes? LenkeDåpen til Johannes finner jeg ikke i de digitale kilder, muligens i kirkebøker som bare er kronologiske lister?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har ikke greid å finne dåpen til Johannes Christophersens dåp i de kronologiske lister ved raskt gjennomsyn, men her er dåpen fra denne kilden: LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Det som er interessant ved denne dåpen er at Christopher Christophersen er 1fadder og Daarte Clausdatter 4fadder. Det kan være søster til kona, og tyde på at det er den riktige CC.Hurum ligger nær Tangen/Strømsø/Konnerud/Bragernes og Vaale i Vestfold (rett over fjorden for Knatvold), og de 'ettersøkte' kan derfor periodisk ha vært hjemmehørende flere steder enn i Hurum. Husmanns- og tjenestefolk flyttet ofte på seg. Jeg må også ta med Lier, for det var der Ole Johannessen slo seg ned. Men ved FT 1801 var han som nygift på Knatvold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Enig at det muligens må letes etter dåp utenfor Hurum, Jeg så litt under Røyken også, ikke så langt unna.Her døpes en Johannes Christophersen , med en annen mor i 1748.Kan det tenkes det finnes skifter som viser slektskapet her?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Tror heller ikke det er riktig Johannes. Siden han var i tjeneste på Knatvold var han sannsynligvis av 'småkårsfolk'. Jeg tror derfor mer på at CC på Nygaard i Hurum (som var en mindre gård/plass) kan være den riktige. Kanskje det finnes et skifte som kan bekrefte eller avkrefte at CC hadde en sønn ved navn Johannes.Den vielsen du viser til i 1749 var CC's andre ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.