Gå til innhold
Arkivverket

[#65493] Sogneprest Christian Sørenssønn Paus, Gjerpen


Gjest Jan Erling Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Torkel Fagerli

Hei. Jeg kan dessverre ikke si noe om opphavet til klokker Søren Christiansen Paus. Hans kone var Johanne Olsdatter Bestilt, født 1671 i Skien. En av hennes søstre var Margrethe Olsdatter Bestilt (f. ca. 1684, død 1744). Hun var gift med Christen Nielsen i Skien, som etter hvert tok hustruens slektsnavn Bestilt og døde 1751 i Skien.Ett av barna til Christen og Margrethe Bestilt var Søren Paus (t) Christensen Bestilt (1717-1768). Han var oppkalt etter mosterens ektemann, klokkeren i Gjerpen. Etter hvert tok Søren navnet Paust som slektsnavn. Stavemåten vakler noe mellom Paus og Paust, men Paust får etter hvert fotfeste. Søren Christensen Paust var gift med Inger Thomasdatter Bingholt (1716-1805). Søren og Inger ble stamfar og stammor for slekten Paust i Skien. Det er også helt overveiende sannsynlig at ett av deres barnebarn, Ole Thomassen Paust (1777-1848), ble stamfar for slekten Paust i Sandefjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Takk for det, Torkel. Dette forklarer noe av de linjene som dukker opp utenfor Telemarksdistriktet. Jeg begynner å lure på om det kan være at Klokkeren også kan ha plukket opp Paus, f eks fra en kognatisk side av Paus fam ?Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn dette skftet etter Ole A. Bestilt: LenkeTror at din teori om klokkerens Paus-navn kan være en forklaring på hvorfor det er så vanskelig å finne hans opphav?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.