Gå til innhold
Arkivverket
Gjest erling t. endresen

[#65519] Lena Olsdotter f. 30.10.1843, Elfsbacka, Värmland

Recommended Posts

Gjest erling t. endresen

Hei.Denne Lena kom 04.11.1863 fra Örtnäs (?) i Elfsbacka til Rusberg, Nyed.Hun fikk som lös piga sønnen Carl Johan Joh.son i 1866, deretter sønnen Gustaf i 1869 i Rämen, men også ført i dåpsboken i Nyed hvor barnefaren oppgis. Hun gifter seg 22.09.1871 i Nyed med Gustafs far, Denis Karlsson f. 12.03.1839, Rämen, sønn til Carl Hindrickson Halltona under Baggetorp, Rämen, 1795-1870 og hans hustru Lena olsdotter Kruse 1813-1885.Lenas far er ved ekteskapet hennes i 1871 sagt på ha gitt muntlig samtykke hertil, han er B. Oluf Petersson, slik jeg tolker kirkeboken er han da i Södra Ås, Ö. Ullerud.Han er altså far til Lena Olsdotter 1843-07.10.1926 (hun døde i Alingsås).Hvem var hennes mor?Kirkebøkene jeg får tilgang til på SVAR kan ikke hjelpe meg her. Jeg finner ikke fødselsoversikt for Elfsbacka 1843, ikke de rette sidetall i husforhørslengde som dekker 1860-65 i Nyed, ikke husforhørslengde for 1870 hvor jeg enventuelt kunne finne faren Oluf Petterson.Noen andre som kan prøve å løse denne gåten for meg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ulla Bagge

Hej!Har tittat som hastigast i Elfsbacka utan att hitta Lenas födsel.Just nu har du möjlighet att pröva att leta i Arkiv Digitals böcker på nätet. Dom har skannat Elfsbacka. Du kan läsa mer här http://www.arkivdigital.se/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne Lene Hagen

Erling.Som Ulla så har heller ikke jeg funnet henne døpt i Älvsbacka, men hun skal jo være det.Jeg fant henne derimot i husforhøret 1860-65 Örtnäs, Älvsbacka side 191. Der står samme fødested og dato som du allerede har. Det fremkommer også at hun kom fra 23 i samme husforhøret i 1861 (den siden gir ikke noe nytt). Det står også at hun kom fra Carlstad i 1858.Jeg har skummet gjennom utflyttede fra Karlstad stadsfors uten å se henne, men ser også at det er lett å overse. Forstår deg dit hen at du har abbonnement på svar. På svar ligger vel utflyttede fra Karlstad for den tiden. Da er det jo fint om flere øyne leter etter henne der.Jeg har funnet henne som innflyttet i Älvsbacka, da står det at hun kom den 25/10-58 fra Karlstad.Hilsen Anne Lene

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest erling t. endresen

Hei.Nå har jeg også lett slik Ulla tipset meg om. Finner faren bosatt som torper på Nästorp i Elfsborg i årene fra 1841, enkemann, med 5 barn hjemme, yngste f. 1836. Antar at Lena f. 1843 må væære uekte født. Hun er ikke med i husforhøret.Det fins 2 dåpsbøker for Elfsbacka, men akkurat den siden hvor Lena kunne være døpt (93 a og 93 b) vil selvfølgelig ikke opp nå, jeg fikk krøll.... ERROR. Forbasket.... jeg syns nemlig at jeg så Lena døpt øverst på høyre siden her før siden forsvant, og deretter får jeg bare opp ERROR... får prøve siden, må på jobb i barnehagen nå.Lena har nok vært en omflakkende jente med en omflakkende mor, uten fast bopel, tenker jeg. Ser at faren Olof Peterson var hektet for opptil 4 gangers tyveri, han døde i S. Ås i Ø Ullerud i 1872 ca.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest erling t. endresen

Finner faren enkemann Olof Petterson f. 1800 i husf.lengd 1841-1845 under Nästorp, men det står ingenting der om at han ble far i 1843, han har gått til nattverd 03.12.1843, ingen kommentar bortsett fra at han er straffet X2 for stöld osv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Hanne Ludvigsen

I 1890 tellingen står Elfsbacka som fødtselsortens kælla

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Hanne Ludvigsen

Barn Gustaf f 1869 i Ræmmen Gruvarbeider, Denis 1871 i Nyed, Oskar Emanuel f 1880, Naæmi Hildegard f 1882, Hjalmar Ferdinand 1884 og Hulda Maria 1888 de er født i Filipstad. Bor påNorra Utroten i Filipstad

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest erling t. endresen

Ja, har det fra før, Hanne, familien er greit dokumentert frem til og med Lenas død i 1926 (jfr innlegg 1), også alle barn f. i 1870-årene. Eneste jeg står fast på er Lenas fødsel, og hvem som er hennes mor.... jfr innlegg 4, forstår ikke hvorfor nettopp den aktuelle siden i dåpsboken ikke vil samarbeide.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ulla Bagge

Hittar henne i Karlstads Stadsförsamling födelsebok C:8. född 1843 30 oktober Lena.Föräldrar Tjenstefl. Pig. Maria Jonsdotter 38 år. Uppgi. Fader Enkem. Olof Pettersson i Hornsjö ... i Elfsbacka. (Gid 498.7.811) Ska kolla om det är mer lättläst någonannanstans.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest erling t. endresen

Supert, Ulla, jeg må ut nå etter pausen på jobb... men kikker innom utover dagen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ulla Bagge

Och tack Anne Lene som tipsade om på Karlstad!Modern och Lena finns i Husvillan sidan 540 SVAR id C0037835_00560.Olof Pettersson är från Hornsjösättern, Elfsbacka kapellförsamling om jag läser rätt. Någon sådan plats finner jag dock inte varken i Älvsbacka, Nyed eller Alster.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest erling t. endresen

Sjekk innlegg 1. Ved Lenas ekteskap refereres det til faren Olof Petersson i S. Ås, Ø. Ullerud. Jeg har fulgt han bakover i tilgjengelige husforhør, så han må være identisk med den Olud Petersson f. 01.12.1800 som er enkemann i 1840 etter Britta Pehrsdotter og bor i Nästorp, Elfsbacka. Fødestedet og fødselsdato stemmer. Hvorfor hun oppgir Hornsjösëttern vet jeg ikke... kan det være et lokalt stedsnavn på et område, men ikke på en egen plass?Ja, jeg fant Lena og moren i karlstad, skal nå se om jeg klarer å tolke kommentarene til høyre i husforhø.lengdenTakk alle for all hjelp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest erling t. endresen

Ser at det står om Lena i forh.lengden 1841-45 side 540 at hun lever i førening med Olof Petterson i Nästorp i Elfsbacka, så det må jo være rett person.Fant i foregående husf.lengd under Husvillan at hun var f. 07.08.09 i Nor, fant henne der som ekte dtr av Jon Göranson og h Ingeborg Jönsdtr på Smestad i Nor. ( i forh.lengden står det 1805, men datoen stemmer bare årstallet er 1809. Antar at det er en feilskriving.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.